تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

وظایف سنسورمیل سوپاپ

ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را کنترل می کند :

1: تفکیک موقعیت سیلندر 1 در نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دورموتور

2: کوئل و انژکتور را کنترل می کند تا در مد ترتیبی ( سیلندر به سیاندر ) عمل کنند .

3: مقدار آوانس جرقه سیلندرها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد .

4:سیلندرها را برای جرقه زنی منایب در مرحله احتراق شناسایی می کند .

5:احتراق ناقص را مشخص می کند .

محل قرار گیری :

این سنسور روی سیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ قرار دارد (این سنسور در خودروی پراید

بجای دلکو های مدل قدیم زیر کوئل دوبل قرار دارد)

ساختار داخلی :

این سنسور شامل یک المنت سنسورهای ویک قطعه نیمه هادی می باشد که جریان از آن عبورمیکند

مدارهای الکتریکی :

دارای یک سوکت سه پایه می باشد :

پایه 1: تغذیه ولتاژ V12 + یا V 5 +

پایه 2 : ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل

پایه 3 : سیم اتصال بدنه

شرح کار قطعه :

این سنسور با اثر الکترومغناطیسی هال کار می کند به این ترتیب که هرگاه جریان در داخل این سنسور

توسط یک میدان مغناطیسی منحرف شود . ولتاژ دو سر سنسور تغییر کرده باعث ایجاد پالسهای مربعی

شکل می شود. هرگاه بر آمدگی انتهایی میل سوپاپ از برابر این سنسور عبور کند به علت ولتاژ منفی

سطح فلز میدان مغناطیسی تغییر کرده وسیگنال ارسال شده به    ECU صفر می شود .در زمانی که

برآمدگی میل سوپاپ روبروی سنسوربا ارسال سیگنالهای مربعی شکل به ECU زمان دقیق نقطه مرگ

بالای سیلندر یک را خبر می دهد .

روش های عیب یابی :

  • شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :

در صورت خرابی این سنسور خودرو ریتارد کار می کند با کمی ریپ .

  • روش تست قطعه :

   تست با دستگاه دیاگ تجهزخودروثمین:

برای عیب یابی این قطعه توسط دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و سپس خودرو را

روشن می نماییم .وارد قسمت پارامترها شده ومقدار آوانس جرقه را مطابق جدول ضمائم شماره یک

مقایسه می کنیم . اگر مقدار آوانس جرقه از مقدار استاندارد کمتر باشد یعنی ریتارد باشد ممکن است

علت این عیب خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ باشد .

با استفاده از دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین وارد منو دیدن کد خطا ها  می شویم در صورت خرابی

قطعه کد خطا بصورت لحظه ای ( I ) ویا دائمی (P) در حافظه ECU ثبت می گردد اگر خطا بصورت

لحظه ای بود کد خطا را پاک کرده و دوباره کد خطا را چک می کنیم .باید از حافظه ECU پاک شده

باشد . اگر خطا به صورت دائمی بود ابتدا سوکت قطعه را از نظر تمیزی وسولفاته نداشتن و محکم بودن

چک می کنیم سپس کد خطا را پاک کرده و مجددا وارد منوی دیدن کد خطا ها می شویم . اگر کد خطا

دوباره به صورت دائمی مشاهده گردید یعنی قطعه خراب است وباید تعویض گردد .

"نکات "

" به طور کلی از این سنسور برای سیستم های انژکتوری ترتیبی استفاده می شود .در صورت خرابی

این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف

سوخت بالا می رود "           "تجهیز خودرو ثمین "    " 09188364407 "    " آقای مرادی "                     

" این سنسور در خودرو پارس –ELX- سمند سریر- زانتیا – پژو206 تیپ 5 و 6 وپراید مدل 2000 S

استفاده شده است "

"این سنسور سرویس خاصی ندارد "

"سنسور کمکی این قطعه سنسور دور موتور می باشد "

" در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد یا منفی در سیستم انژکتور

می شود که این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ تفکیک کرد "

" آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد":

  • دورموتور

  • بار موتور "تجهیز خودرو ثمین "   "09188364407 "    " آقای مرادی "

  • دمای موتور

 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group