تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

کاربرد انواع شمع در خودرو

" شمع "

وظایف :

باعث ایجاد جرقه در داخل سیلندرها می گردد .

محل قرارگیری :در داخل سر سیلندر درجای خود بسته میشود .

ساختار داخلی :

از سه قسمت تشکیل شده است :

بدنه (پوسته فلزی)

عایق چینی

الکترودها

شرح کار قطعه :

انواع شمع

معمولا برای انتخاب شمع از لحاظ ایجاد جرقه بهتر است به موارد زیر توجه کنیم :

الف : حرارت الکترودها

ب : فیلر شمع

ج : فشار کمپرس سیلندر

د: شکل الکترود

ذ :نسبت سوخت و هوا

شمع ها به دو دسته تقسیم می شوند :

" شمع گرم "

" شمع سرد "

شمع گرم :

به شمعی گفته میشود که فاصله تبادل حرارتی (اندازه سر شمع ) آن زیاد ومیزان انتقال حرارت ازشمع به بدنه موتور کم باشد . از این شمع در موتورهای سرد  (دور پایین وفشارکمپرس پایین ) استفاده میشود

شمع سرد :

به شمعی گفته می شود که فاصله تبادل حرارتی (اندازه سر شمع ) آن کم ومیزان انتقال حرارت از شمع به بدنه موتور زیاد باشد .از این شمع در موتورهای گرم (دور بالا وفشار کمپرس بالا ) استغاده میشود مثل شمع پایه کوتاه رنو .

" حداقل درجه حرارت شمع 340 درجه سانتیگراد وحداکثر 1500 درجه سانتیگراد است . معمولا شمع ها در درجه حرارت 800 درجه سانتیگراد در تمام شرایط می توانند بخوبی کار کنند .

روش های عیب یابی :

اگر شمع در خودرو طبق شرایط مناسب انتخاب نشود باعث موارد زیر میشود :

1 : مصرف سوخت بالا (در خودروهای خود تنظیم )

2: بد کار کردن موتورخودرو در دور آرام (موتور با تنش کار میکند )

3 :ایجاد آلایندگی بالا

4 : بد روشن شدن خودرو

5: ضعیف شدن شتاب گیری خودرو

6 : بالا رفتن دمای موتور وبالا رفتن آمپر آب

تست با دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین :

برای اطمینان از اینکه شمع جرقه می زند یا خیر دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل میکنیم ، شمع را ازجای خود باز کرده به وایر شمع یا به نوک چپقی کوئل (پژو206) وصل می کنیم شمع را اتصال بدنه کرده سوئیچ خودرو رابازکردهوارد قسمت تست عملگرها شده جرقه شمع مذکور را تست می کنیم جرقه باید آبی ومناسب باشد درغیر این صورت دچار مشکل است .

البته این روش نمیتواند بطور کامل شما را در عیب یابی شمع کمک کند زیراشمع باید در فشار کمپرس داخل سیلندر جرقه مناسب خود رابزند نه در فضای باز لیکن این روش امدادی می تواند تا حدودی به تعمیر کار کمک کند .

تست اهمی :

با استفاده از اهم متر مقاومت الکترود میانی را چک می کنیم باید حدود 8 کیلو اهم باشد دربالابودن یا بی نهایت بودن مقدار مقاومت شمع باید تعویض شود .

" برای عیب یابی شمع موارد زیر را رعایت کنید:"

1: شکستگی یا ترک خوردگی عایق چینی شمع

2: خوردگی نوک الکترود میانی شمع

3: اندازه فیلر شمع طبق استاندارد کارخانه سازنده

4: محکم بودن سر مهره شمع

5: دوده سیاه خشک روی شمع که بعلت سوخت بالا ایجاد میشود

6: دوده سیاه روغنی روی شمع که بعلت روغن سوزی در موتور بوجود می آید

سرویس قطعه :

برای تمیز کردن شمع ابتدا دوده و سیاهی شمع را با بنزین شسته سپس با فرچه نرم آنرا تمیز میکنیم .

بهترین روش تمیز کردن وآزمایش شمع استفاده از  دستگاه مخصوص تست و پاک کردن شمع است که شمع را سندبلاست کرده با ایجاد فشار متراکم در حدود فشار تراکم سیلندر جرقه شمع را تست می کند .

 

" نکات "

" مهمترین نکته در مورد انتخاب شمع این است که کارخانه سازنده خودرو نوع شمع مناسب با خودروی تولید شده را انتخاب میکند ونمیتوان از هر نوع شمعی برای آن خودرو استفاده کرد کارخانه سازنده خودرو طبق آزمایشات متعدد در شرایط مختلف کار کرد موتور شمعی با شماره فنی مشخص وتولید کارخانه ای خاص برای آن خودرو توصیه میشود .

کارخانه سازنده شمع خود فیلر شمع را مشخص کرده روی چعبه آن حک میکند به این ترتیب می توانید شمعی مناسب برای خودرو انتخاب کنید که دارای بهترین راندمان وکارکرد باشد ."

" اگر تمام قسمت های سیستم انژکتوری خودرو سالم بود وخودرو در دور آرام بد کار میکرد شمعخودرو را چک کرده ببینید که آیا درست انتخاب شده است یا خیر ."

" شمع های2یا3یا4 پلاتین دربعضی از خودروهای انژکتوری می توانند بهترین جرقه زنی راداشته باشند"

" در صورت بد کار کردن خودرو در دور آرام می توان بابستن شمع 2 پلاتین تغییر کارکرد موتوررا در دور آرام چک کرد "

" در صورت مشاهده دوده سیاه خشک در خودروی انژکتوری مپ سنسور و اکسیژن سنسور را بررسی می کنیم "

" کارکرد مفید شمع در خودروهای انژکتوری 16000 کیلو متر است (بااحتسابدرجا کارکردن خودرو و ترافیک )"

"هنگام بستن شمع نو فیلر آن را چک کرده ومقداری روغن به رزوه شمع میزنیم وآنرا با نیروی مناسبتر (کمتر) سفت می کنیم "

" شمع باید از نظر سلامت واشر آب بندی بازرسی شود ."

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group