راهنماي آشنايي با سيستمهاي دو گانه سوز محصولات روآ، آردي و باردو

ثبت نام دوره آموزشی رایگان خودروهای سی ان جی 

فهرست مطالب

  • معرفي سيستم گاز شامل قطعات و اجزاء 

  • مدارات و نقشه هاي برقي 

  • عيب يابي سيستم گاز با دستگاه عيب ياب 

  • تشخيص عيب و رفع ايراد 

  • ابزار مخصوص مورد استفاده در تعميرات 

  • خودروهاي دوگانه سوز

  • الزامات و نكات ايمني 

فروش انواع ایسیو گاز سوز در فروشگاه اینترنتی تجهیز خودروثمین

سيستم هاي سوخت رساني از آغاز تا كنون تحولات بسياري را پشت سر گذاشته اند. سيستم هاي اوليه بسيار ساده بودند و به مرور زمان بر اثر محدوديت هاي زيست محيطي و نيز منابع انرژي، دچارتحولات بسياري شده اند، بطوريكه با گذشت زمان و رفته رفته سوختهاي گازي جايگزين سوخت هاي شده اند.

(LPG) رايج فعلي همانند سوخت هاي مايع، از قبيل بنزين و گازوئيل و همچنين گاز مايعبا توجه به بررسيها و نظر كارشناسان در خصوص افزايش تعداد خودروها با گذشت زمان و نياز آنان براي تامين انرژي و با توجه به افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، قيمت حامل هاي انرژي مانند بنزين نيز در حال افزايش مي باشد

و لذا هزينه گزافي براي تامين آن مي بايستي پرداخت گردد و اين در حالي است كه كشور ماازنظر برخورداري از منابع سرشار گازدر بين كشورهاي جهان در مقام دوم ازحيث ذخاير گاز قرار دارد بنابراين دير يا زود الگوي مصرف سوخت كشور بايد به سمت گازسوزكردن خودروها و ساير وسايل مصرف كننده انرژي حركت كند

و در اين زمينه بايد در حد مناسب فرهنگ سازي صورت گيرد و خدمات پس از فروش مناسب براي خودروهاي گازسوز، گسترش و تغييرات تكنولوژيكي در موتور خودروها موردتوجه قرار گيرد CNG جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي تا قدرت و شتاب خودرو كاهش نيابدو نتيجتا اين فعاليتها منجر به ايجاد هواي پاك، صرفه جويي دربنزين كمك به سلامت و... خواهد شد. CNG سوختي كه امروزه بسيار حائز اهميت است گاز طبيعي مي باشد كه به اختصار آن راcompressed Natural Gasمي نامند. اين سوخت در مخازن عظيم زيرزميني تشكيل و تجمع مي یابد.

گاز طبیعی یا CNG يكي از انواع سوخت هاي فسيلي است كه به صورت گاز يا گاز همراه نفت خام يا مايعات گازي از چاه ها استخراج مي شود. اين گاز، به طور عمده از متان تشكيل شده و حاوي مقادير بسيار ناچيزي اتان، پروتان، بوتان و پنتان مي باشد. مشخصات منحصر به فردگاز طبيعي و مزاياي

بي شمار استفاده از آن به عنوان سوخت جايگزين در خودرو از سال هاي نه چندان دور در جهان پيگيري شده و اكنون در بيش از ۵٠ كشور جهان از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو استفاده مي شود.

از مزاياي بي نظير گازCNGمي توان به موارد زير اشاره كرد:

  •  گاز طبيعي بعد از هيدروژن پاك ترين سوخت جايگزين است.

  • بيش از 80 درصد اين سوخت از متان تشكيل شده است.

  •  گازهاي آلاينده منتشره از خودروها با سوخت گاز طبيعي كمتر از خودروهاي بنزيني يا گازوئيل سوز مشابه مي باشد.

  • اكسيدهاي نيتروژن ( NOX ) حداقل 70 درصد كمتر از حالت بنزين سوز منتشر مي شود.

  • انتشار آلاينده هاي سمي ناشي از تبخير بنزين از باك خودرو، در زمان سوختگيري در خودروهاي دوگانه سوز به وقوع نمي پيوندد.

  • در واحدانرژي گاز طبيعي نسبت به ساير سوختهاي هيدروكربني مايع (بنزيني، گازوئيلي) كربن كمتري داشته كه از اين رو ميزان انتشار دي اكسيد كربن در طي يك مسافت يكسان از خودروهاي گازسوز كمتر است.

  • انتشار هيدروكربنهاي منتشر شده از خودروهاي بنزيني و ديزلي در مجاورت نور خورشيد در لايه ازن ايجاد اختلال مي كنند، اما گاز طبيعي انتشارHC را نسبت به بنزین و یا گازوئیل به میزان بيش از 80 درصد كاهش مي دهد.

  • موتورهايي كه با سوخت گاز طبيعي كار مي كنند به مراتب ذرات معلق به خودروهاي ديزلي و بنزيني توليد مي كنند. اين ذرات كه خطر ابتلا به سرطان و بيماريهاي ريوي را به دنبال دارد، از خطرناكترين آلاينده هاي هوا محسوب مي شود كه اين ذرات دريك خودروي گازسوز به ميزان بيش از 95 درصد كاهش مي يابد.

  • سوخت بنزين داراي گازهاي سمي مي باشد و CNG فاقد آن می باشد. بنزین دارای بنزین است كه سرطانزاست ولي CNG فاقد آن است.

  • ميزان گوگرد درCNG کاهش یافته است. از آنجا که حضور گوگرد تاثیرات سوئی بر عملکرد كاتاليست داشته بنابراين سوخت گازي بي ضررتر براي كاتاليست مي باشد.

استانداردهاي سختگيرانه آلودگي سازندگان كيتهاي گازسوز را به استفاده از تكنولوژيهاي بسيارپيشرفته اي ملزم داشته است كه دقت بالاي اين تكنولوژي ها باعث افزايش ايمني در سيستم ميشود.مساله ايمني در اين سيستم ها بسيار حائز اهميت مي باشد چرا كه با سيستمي سروكار داريم كه درحالت كار با سوخت گازي داراي فشار كاري 200 بار در ناحيه فشار بالاي سيستم مي باشد كه خود دليل واضحي است كه مي طلبد نسبت به ايمني اين سيستم ها دقت و توجه كافي مبذول گردد. كيتهايي كه براي سيستم گاز محصولات ايران خودرو استفاده مي شود يا ميكسري بوده ويا انژكتوري مي باشد. در خودروهايي روآ، آردي و وانت باردو و پيكان از كيت ميكسري استفاده مي شود و در خودرو هاي روآي از كيت انژكتوري1OHVG و 2 OHVG استفاده شده است. 

نمودار زير بيانگر تنوع كيتهاي ميكسري اين دسته از محصولات مي باشد

 

تجهیزخودروثمین عرضه کننده سنسور اکسیژن های ژاپنی و آلمانی اصلی استوک با ضمانت

 


كيتهاي لندي رنزو بر روي خودروهاي آردي ، روآ ، پيكان وانت و باردو قابل استفاده مي باشد

در شكل زير يك جانمايي از قطعات سيستم گازسوز روي خودروي وانت نشان داده شده است.

در خودروي وانت پيكان كپسول گاز در محفظه بار قرار داده شده و به همين منظور براي حفاظت ازكپسول نياز بوده تا پوششي براي پوشاندن مخزن در نظر گرفته شود.ابتدا بهتر است نگاهي به عملكرد سيستم گازسوز داشته باشيم و در ادامه به معرفي قطعات سيستم گازسوز مي پردازيم.

همانطور كه قبلا در مورد ساير محصولات گازسوز ايران خودرو گفته شده است، در سيستم بنزين اين خودروها هيچ گونه تغييري صورت نگرفته و تنها كيت گازسوز به اين خودروها اضافه شده است. بنابراين عملكرد و يا تعميرات اين خودروها در حالتي كه از سوخت بنزيني استفاده مي كنند هيچ

تفاوتي با خودروهاي قبلي ندارد. در خصوص مسير گاز به دليل فشار بسيار بالاي گاز در مخزن كه حدود 200 بار مي باشد، تدابير وملاحظات خاصي انجام گرفته شده و از تكنولوژي بالايي براي ساخت مخزن استفاده شده است.

همچنين از يك شير اطمينان مخزن و شير سولونوئيدي برقي براي حصول شرايط ايمني و از رگلاتوربراي كاهش فشار گاز تا حدود فشار اتمسفر بهره گرفته شده است.

باز يا بسته بودن شيرهاي سولونوئيدي مذكور به وضعيت سوئيچ تبديل بستگي دارد بطوريكه هرگاه كليد تبديل كه تعيين كننده نوع سوخت مصرفي مي باشد، در حالت استفاده از گاز قرار بگيرد مسير

سوخت بنزين بسته مي شود و بالعكس. در كيت لندي رنزو از دو عدد شير برقي روي رگلاتور استفاده شده كه اين شيرها بصورت موازي عمل كرده ، يكي در مسير گاز فشار بالا و ديگري در مسير گاز فشارپايين قرار گرفته است كه در صورت خراب بودن احتمالي يكي از شيرها ديگري عمل كند.

يك عدد شير برقي دارد. OMVL رگلاتوركيت ميزان گاز ورودي بر اساس تنظيمات اوليه رگلاتور تعيين مي گردد. استپر موتور سيگنال خود را از

گاز هم با استفاده از فيدبكي كه توسط سنسور اكسيژن تامين ECU گاز دريافت مي كند و ECU مي گردد، پردازش لازم براي تصحيح مقدار گاز ورودي به ميكسر را انجام مي دهد و سپس اين تصحيحات در قالب يك سيگنال خروجي به استپر داده مي شود و استپر تعيين مي كند تا چه اندازه دبي گاز خروجي از استپر بايد تغيير يابد. يك مزيت اين كيت گازسوز كنترل و تنظيم دبي سوخت دركليه حالتهاي مختلف عملكرد موتور مي باشد كه خود زمينه مناسبي براي استفاده از كاتاليست ها در خودروهاي مجهز به كيت گازسوز را فراهم مي آورد، بنابراين سطح آلااينده ها كاهش مناسبي خواهد داشت.

 

همانطور كه گفته شد كنترل ميزان سوخت توسط شير برقي متغير صورت مي گيرد بطوريكه موتور پله اي به عنوان يك شير كنترل كننده جرم سوخت عمل مي نمايد و با تغيير سطح مقطع عبور جريان گاز، گاز صورت ECU دبي سوخت گازي را تعيين مي نمايد و تغيير مقدار سوخت با فرمان ارسالي از

ميگيرد. موتور پله اي در قسمت فشار پايين كيت گازسوز قرار دارد و حل قرار گرفتن آن بين رگلاتور سه مرحله اي و ميكسر مي باشد. استپر با يك شلنگ لاستيكي به ميكسر متصل مي شود.

گاز خارج شده از استپر و هواي ورودي كه از فيلتر هوا گذشته و وارد شلنگ هواي ورودي گشته،هردو باهم وارد ميكسر مي گردند. ميكسر همانطور كه از نامش پيداست كارش مخلوط كردن گاز وهوا مي باشد. قطر آن مطابق قطر دهانه ورودي دريچه گاز مي باشد. طراحي اين قطعه اهميت بالايي دارد بطوريكه پارامترهاي سيستم كه در آلودگي و توان خروجي دخيل هستند را تحت تاثير قرار ميدهد.

در شكل زير چگونگي و ترتيب قرار گرفتن قطعات در مسير هواي ورودي به منيفولد نشان داده شده است.

 

گاز، از دو قطعه الكترونيكي به نامهاي امولاتور و ECU بنزين علاوه بر ECU روي جعبه پلاستيكي ادونسر قرار دارد. اخيرا در كيتهاي توليدي امولاتور به صورت يك قطعه مجزا حذف شده است و گاز تعبيه شده است. ECU مجموعه به صورت واحد درعملكرد امولاتور بدين ترتيب است :

چنانچه در سيستم از سوخت بنزيني استفاده مي شود اين قطعه عملا هيچ نقشي ندارد و بصورت اتصال كوتاه عمل مي كند ولي هنگامي كه سيستم با سوخت گازي كار مي كند ميبايستي انژكتورهاي بنزيني از مدار خارج گردند تا سوخت بنزين به داخل موتور تزريق نگردد، لذا اين قطعه كار شبيه سازي انژكتورهاي بنزيني را انجام مي دهد و از توليد كد خطا درecuبنزين جلوگيري مي كند. براي اصلاح زاويه جرقه در حالت استفاده از گاز، از پيش انداز جرقه يا ادونسر استفاده مي گردد. اين قطعه الكترونيكي در حالت سوخت گاز، فعال شده و زمان جرقه را نسبت به حالت بنزين ادوانس مي

كند. اين زاويه در حالت سوخت بنزين و گاز تفاوت دارد و ميزان صحيح آن اهميت بسزايي دركاركرد موتور دارد. از آنجا كه سرعت شعله در مخلوط گاز و هوا كمتر از مخلوط هوا و بنزين است، لذا مي بايستي براي حصول احتراق كامل در موتور گازسوز زمان بيشتري نسبت به موتور بنزيني داده شود. بنابراين بايد احتراق زودتر در سيلندر اتفاق بيفتد و اين بدان معناست كه در حالت كار با سوخت گاز نسبت به حالت بنزيني، بايستي ادونسي جداگانه غير از ادوانس در حالت بنزين(قبلا با اين ادوانس آشنايي داشتيم و ميزان آن متغير و در بازه 7 الي 15 درجه مي باشد) صورت پذيرد. اين ميزان ادوانس ثابت

بنزين گزارش ECU بوده و مقدار آن بسته به نوع خودرو فرق مي كند. ادونسر اطلاعات خود را به كرده و نهايتا ميزان آوانس در حالت گازسوز تعيين گردد. تنظيم بودن خودرو در آوانس مربوطه منجربه عملكرد مناسب خودرو و نهايتا باعث كاهش آلودگي و مصرف سوخت و تاثير مثبت بر شتاب خودرو

خواهد داشت.

در خصوص توضيحاتي كه پيرامون عملكرد سيستم گازسوز در خودروي وانت ارائه شد، نقشه شماتيكي در پايين آورده شده كه اتصالات برقي قطعات و ارتباط سيستم گازسوز و بنزين سوز را نشان مي دهد و در ادامه نقشه جدولي تهيه شده كه توضيحات مربوط به علائم اختصاري قطعات روي نقشه را شامل ميشود.

در صفحه بعدي جدول مربوطه آورده شده است.

 

در اين قسمت با طرز كار و شماتيك هر يك از قطعات سيستم گازسوز به صورت جداگانه آشنا ميشويم.


پركن يا شير سوختگيري:

 در قسمت خارجي شير از پركن براي تزريق سوخت به داخل مخزن cngاستفاده مي شود. سوختگيري درپوشي براي جلوگيري از ورود گردوغبار يا آب وجود دارد. شير سوختگيري به صورت يك شير يكطرفه عمل مي كند و از برگشت گاز در خلاف جهت سوختگيري به داخل مخزن جلوگيري مي كند. شير در داخل دو بوش داخلي و خارجي كه يكي در داخل ديگري جا ميرود قرار دارد. براي اين دو بوش و همچنين پركن و درپوش آن به منظور آب بندي مجموعه، واشرهايي منظور شده است. براي اتصال شير سوختگيري به لوله هاي فشار قوي از يك مهره كه به انتهاي شير سوختگيري ودر سمت بوش داخلي بسته شده استفاده شده است و سپس روي اين مجموعه از داخل يك هوزينگ لاستيكي قرار داده شده است كه با بست فلزي مربوطه از نشتي اتصالات مربوطه جلوگيري مي كند بطوريكه خود هوزينگ با يك بوش پلاستيكي به لوله خرطومي متصل شده است تا نشتي احتمالي درسيستم را به بيرون خودرو هدايت كند. چيزي كه در اين سيستم ها بايستي به دقت مورد توجه قرارگيرد مساله نشتي در سيستم در محل اتصالات مي باشد. لذا ديده مي شود در قسمتهاي مختلف كه اتصال وجود دارد سيستم طوري طراحي شده كه با وجود بوشها و لوله هاي مربوطه نشتي به بيرون خودرو انتقال يابد و به همين دليل است كليه مسيرهاي فشار قوي كه در داخل خودرو قرار دارند با لوله هاي خرطومي پلاستيكي پوشانده شده تا خطر تجمع گاز در داخل خودرو و به تبع آن بروزحوادث ناگوار كاهش يابد.

 

شكل ظاهري شير پركن و قطعات مرتبطه

 


لوله فشار قوي:

اين لوله از جنس فولاد بوده و داراي روكش لاستيكي سياهرنگي به منظورجلوگيري از آسيب ديدن هنگام برخورد سنگريزه هاي جاده و ... مي باشد. در خودروي وانت اين لوله دو تكه بوده و تكه اول آن از سر مخزن تا فلنج تهويه مي باشد كه در محفظه بار و داخل خودرو مي باشد و تكه دوم از فلنج

تهويه تا محفظه داخل موتور و سر شيردستي مي باشدكه بخش عمده آن در زير خودرو قرار دارد.

اتصال اين دو قسمت از لوله در محل فلنج تهويه بوده و توسط قطعه اي به نام رابط لوله گاز مي باشد اين اتصالات قادر به تحمل فشارهاي بالايي مي باشند. با توجه به شكل ظاهري آن در قسمت انتهايي آن شيبي تعبيه شده است كه بايد به شيوه صحيح در محل خود نصب گردد بطوريكه به كمك خلاء

نسبي ايجاد شده در انتهاي فلنج در حين حركت خودرو، گازهاي نشتي احتمالي از داخل لوله هاي خرطومي جمع آوري شده و به فضاي بيروني خودرو انتقال يابد.

 مخزن cng:

گاز را بصورت گازي و فشرده و با فشار حدود 200 بار در خود ذخيره مي كند و منبع ،CNG مخزن سوخت گازي ما را تشكيل مي دهد. داراي ساختار دو لايه بوده و از جنس فولاد مي باشد و در ساخت آن شرايط ايمني خاصي با تكنولوژي بالا رعايت شده است. اين مخازن در كليه خودروهاي توليدي

75،100 و ،62 ، شركت ايران خودرو يكسان بوده و ارتباطي با نوع خودرو ندارد. در اندازه هاي 57، 112 ليتري موجود مي باشند.مخزن استفاده شده در خودروي روآ و آردي گازسوز مخزن 57 ليتري مي باشد ، در خودروي وانت گازسوز از مخزن 112 ليتري با وزن حدود 100 كيلوگرم استفاده مي شده كه اخيرا از دو مخزن مجزاي 35 ليتري براي افزايش فضاي محفظه بار استفاده مي شود. از ديگر مشخصات مخزن فشار كاري 200 بار در دماي 15 درجه سانتيگراد، فشار آزمون 300 بار و فشار تركيدن حدود 450 بار مي باشد. اين مخازن داراي بازرسي هاي دوره اي مي باشند كه سيستم مورد تست مجدد قرار مي گيرد و شرايط آن به لحاظ ايمني بازرسي مي گردد.

مخزن و اتصالات آن در پشت خودروي وانت

پايه ها و كمربندهاي نگهدارنده مخزن:

از آنجا كه مخزن cng داراي وزن نسبتا زيادي است، براي حفظ آن در جاي خود از پايه نگهدارنده مخزن گاز و كمربندهاي مخزن كه شامل لاستيك كمربند و تسمه فلزي مي باشد استفاده مي شود. براكت مخزن به گونه اي طراحي و بر روي خودرو نصب شده است كه مخزن توانايي

4/5 به سمت بالا و پايين را g 8 به سمت دو طرف خودرو و g ، 20 در جهت جلو و عقب g تحمل شتابهاي داشته باشد. لذا نصب صحيح آن در جاي خود از اهميت بالايي برخوردار است. در خودروي وانت به دليل باز بودن محفظه بار و نداشتن سقف در عقب خودرو از يك محافظ فولادي براي محافظت مخزن در برابر باران، گردوخاك و نگهداري در برابر ساير عوامل محيطي استفاده شده است.

 


شير سر مخزن:

اين قطعه يك شير دستي سه طرفه مي باشد كه قبل از وارد شدن به كارخانه بصورت بسته شده روي مخزن قرار دارد. يك طرف اين شير سه طرفه به مخزن، يك طرف به لوله پركن و طرف ديگر به لوله فشار قوي متصل مي باشد. در سمت پركن يك شير يكطرفه بر روي آن نصب گرديده تا از خروج گاز

از مخزن به سمت پركن جلوگيري كند و در هنگام تعميرات مثلا تعويض لوله فشار قوي مي توان بصورت دستي شير را بست و از ورود گاز فشار بالا به داخل لوله ها و سيستم جلوگيري كرد. در سمت پركن شير سر مخزن يك سنسور مكانيكي ساده كه به عنوان سوپاپ اطمينان فشار عمل مي

كند قرار داده شده است. اين سنسور داراي سوراخهايي است كه در فشار آزمون 300 بار عمل كرده و باز مي شوند. بدين ترتيب با انتقال مقداري از گاز فشار بالا به بيرون مخزن باعث كاهش و تعديل فشار گاز موجود در مخزن مي گردد. همچنين اين شير در سمت تهويه داراي يك سنسور مكانيكي ساده ديگري نيز مي باشد كه به صورت سوپاپ اطمينان حرارتي عمل مي كند. در سر اين سنسور لكه هاي سفيد رنگ سرب قرار داده شده است و هنگامي كه دماي مخزن به حدود 110 درجه سانتيگراد برسد براي جلوگيري از انفجار مخزن اين قطعات ريز سربي ذوب شده و منافذ مربوطه باز مي شوند و گاز به سمت خارج انتقال مي يابد. وقرار دارد كه يك سوپاپ Excess Valve در نهايت در سمت مخزن شير دستي يك والوي به نام يكطرفه بوده و در زماني كه فشار داخل مخزن كمتر از 200 بار باشد اجازه ورود گاز به داخل مخزن را مي دهد ولي در صورتي كه فشار مخزن به 200 بار برسد مسير گاز ورودي را مي بندد.

شير دستي سرويس:

در خودروهاي وانت پيكان دو گانه سوز توليدي با كيت لندي رنزو سابقا از يك شير سرويس درقسمت محفظه موتور و قبل از رگلاتور استفاده مي شده است كه اخيرا اين قطعه ديگر كاربرد ندارد. اين قطعه به صورت مجموعه مشترك با سنسور فشار گاز OMVL در خودروهاي توليدي باردو با كيت و گيج مربوطه توليد شده است. شير سرويس يك شير سه طرفه مي باشد كه گاز فشار قوي توسط لوله هاي مربوطه وارد مي شود، يكياز خروجيهاي آن به گيج  نشان دهنده فشار گاز و خروجي ديگر به سمت رگلاتور مي باشد. اهرم دستي شير ارتباط بين ورودي گازو خروجي به رگلاتور را قطع و وصل مي كند.

وظيفه اين شير قطع جريان گاز بصورت دستي در هنگام تعمير قطعات پايين دست ميباشد( منظور آن دسته از قطعاتي است كه بعد از شير سرويس قرار دارند به عنوان مثال تعويض رگلاتور) روي اين شير يك فشارسنج قرار دارد.در نمونه هاي توليدي شركت لندي رنزو، فشارسنج داراي صفحه مدرجي

است كه روي شير نصب شده است و از محدوده فشار صفر تا 400 مدرج شده است. دقت اين فشارسنج 5 بار مي باشد و توانايي نشان دادن فشار گاز تا 400 بار را دارد. قبلا به منظور جلوگيري ازنوسانات عقربه نشانگر و دمپ كردن ارتعاشات موجود از پارافين مايع در داخل گيج استفاده مي كردند

ولي به موجب ايرادات ايجاد شده از قبيل يخ زدگي پارافين و عدم عملكرد صحيح قطعه ديگر استفاده از آن بي مصرف مي باشد. براي نصب اين قطعه به صورت مناسب در جاي خود،يك براكت فلزي و براي ثابت نگهداشتن براكت يك مهره فولادي در محل مربوطه همانطور كه در شكل بصورت واضح مشخص مي باشد كار گذاشته شده است و خروجي مجموعه به لوله هاي فشار قوي متصل مي باشد. در داخل مجموعه از يك واشر آلومينيومي براي آب بندي گيج استفاده شده است.عملكرد گيج فشار طوري است كه در هنگام قطع دستي شير سرويس، باز هم مقدار فشار گاز در لوله فشار قوي نمايش داده مي شود يعني با بستن شير، خروجي گاز مجموعه قطع مي گردد و مسير آن هيچ ارتباطي با گيج نشانگر ندارد.

مجموعه شيردستي ، گيج و سنسور فشار كيت


رگلاتور:

تا کنون دو نوع کيت ميکسري براي محصولات ايران خودرو استفاده شده است. لازم به ذکر است مي باشد. رگلاتور TN رگولاتور در هر دو نوع سيستم يکسان (معروف به رگولاتور بشقابي) و از نوع 1در سيستم كيت گازسوز وظيفه كاهش فشار گاز را به عهده داشته و اين كاهش فشار در خودروهاي با

سيستم ميكسري وانت، در طي سه مرحله انجام مي گيرد./ رگلاتور گاز با فشار 200 بار را به عنوان ورودي دريافت كرده و داراي فشارخروجي مرحله اول 5 بار و فشار خروجي كمتر از 1 بار مي باشد. اين قطعه داراي شير سولونوئيدي / بار، فشار مرحله دوم 5برقي (شير برقي) مي باشد كه جريان گاز را در هنگام خاموش بودن خودرو و يا هنگامي كه در خودروگاز مي گيرند و بمانند يك ECU از بنزين استفاده مي شود، قطع مي كند. شير برقي پيغام خود را ازكليد عمل مي نمايد. از لحاظ ساختمان داخلي، شيرهاي برقي تركيبي از يك سولونوئيد و يك سوپاپ كه به هسته مركزي آن متصل است مي باشند كه در صورت اعمال سيگنال ولتاژ به سيم پيچ، هسته به سمت بالا كشيده شده و مسير جريان باز مي شود و در صورت قطع ولتاژ، سيم پيچ به حالت اوليه

برگشته و سوپاپ بسته شده و مسير را مي بندد. در شكل زير قطعه رگلاتور و متعلقات آن براي دو كيت جداگانه مشخص شده است. در هر دو كيت ازسنسور فشار گاز استفاده شده كه ميزان فشار گاز فشار قوي را اندازه گيري مي كند و سيگنال خروجي مجموعه شير سرويس و براكت فلزي لندي رنزو گاز ميدهد تا تحليل و پردازش لازم روي آن به منظور نمايش فشار گاز در كليد ECU خود را به تبديل پشت آمپر صورت پذيرد. روي رگلاتور يك پيچ براي تخليه لجن و روغن به نام پيچ لجن كش و يك پيچ ديگر هم براي تميزكاري محفظه داخل رگلاتور و خروج آبهاي اضافي موجود در آن تعبيه شده است. يك پيچ تنظيم دور آرام هم وجود دارد كه به صورت دستي و با تجربه فرد مربوطه براي تنظيم دور آرام از آن استفاده مي شود.

خودروي روآ، رگولاتور گاز داراي گيج فشار مي باشد. اين سنسور OMVL در كيت ميكسري نيز اطلاعات مربوطه را به كليد تنديل را ECU گاز ارسال نموده و ECU اطلاعات فشار گاز را به گيج فشار از روي رگلاتور حذف شده و ،OMVL ارسال مي كند. اما براي خودروي باردو با كيت مجموعه سنسور فشار و گيج به همراه شير دستي در داخل محفظه موتور قرار دارد.

شيلنگ فشار ضعيف:

برا ي انتقال گاز فشار ضعيف از رگلاتور به منيفولد هواي ورودي استفاده مي شود.اين لوله مي توانند از جنس فولاد، آلومينيوم و يا انعطاف پذير باشند و در محل اتصال قطعات داراي بستهاي فلزي مي باشد. اين لوله ها معمو ً لا حداکثر تا فشار 9 بار کارکرد دارند.


لوله هاي فشار قوي:

اين لوله ها وظيفه انتقال گاز از شير سوختگيري به مخزن و از مخزن به رگولاتور را به عهده دارند وبايد تحمل فشار 200 بار و بيشتر را داشته باشند. عمدتًا از فولاد زنگ نزن ساخته مي شوند .علاوه برلوله هاي فولادي از لوله هاي مسي فشار بالا بدليل خمکاري راحت ومناسب نيز استفاده مي شود، قطر

اين لوله ها در سيستم هاي متداول موجود 6 ميليمتر مي باشد. مسير عبور اين لوله ها بايد بگونه اي باشد که ضمن فاصله داشتن از اگزوز، از ضربه هاي ناشي از ارتعاشات خودرو و برخورد آن به لبه هاي تبز در امان باشد.


استپر (موتور پله اي):

در سيستم اين خودروها، از يك استپر يا موتور پله اي استفاده شده است كه با تغيير سطح مقطع ایسیو عبور جريان گاز دبي سوخت را تنظيم مي كند. تغيير مقدار سوخت با فرمان ارسالي از صورت مي پذيرد. با فيدبكي كه از سنسور اكسيژن مي گيرد و با بررسي ميزان گازهاي خروجي موتور، تعيين ECU

مي كند كه استپر تا چه اندازه مي بايست دبي گاز را تغيير دهد. موتور پله اي در بخش فشار پايين مدار كيت گازسوزقرار دارد. محل قرار گرفتن آن بين رگلاتور و ميكسر مي باشد.


ميكسر:

ميكسر كار مخلوط كردن سوخت گازي با هوا را بر عهده دارد. اين قطعه در سر محفظه دريچه گازبسته مي شود و داراي يك ورودي گاز مي باشد كه گاز خارج شده از استپر كه داراي دبي معين و از پيش تعيين شده مي باشد از طريق لوله فشار ضعيف وارد قطعه شده و سپس از سوراخهايي كه در اطراف قسمت داخلي آن تعبيه شده وارد دريچه گاز مي شود. نهايتا هواي ورودي مورد نياز نيز ازطريق مسير داخلي آن وارد دريچه شده و بدين ترتيب سوخت و هوا با هم به ميزان مناسب براي عملكرد صحيح موتور مورد استفاده قرار مي گيرد.


كليد تبديل:

پيغام لازم براي تفكيك سوخت را مي ECU اين قطعه نوع سوخت مصرفي را تعيين مي كند و به براي نمايش فشار گاز مخزن قرار داده شده كه اطلاعات لازم LED دهد. روي اين قطعه تعدادي گاز تامين مي گردد.

دقت شود تشابه شكل ظاهري كليدها دليلي براي استفاده از يك كليد در كيتهاي مختلف نميشود و صرفا مجاز به استفاده از كليد تبديل مخصوص هركيت گاز مي باشيم.

 


واحد كنترل الكترونيكي ایسیو گار:

Load يك سري سيگنالهايي را به عنوان ورودي دريافت مي كند و سپس با توجه به نرم افزار ECUشده فرمانهاي خروجي مشخصي را ارسال مي كند و باعث تغيير، كنترل يا نمايش يك پارامتر مي شود.گاز از سنسور اكسيژن، رگلاتور(سنسور فشار گاز)، ECU در خودروهاي گازسوز سيگنال هاي ورودي بنزين دريافت مي كند و تجزيه و ECU كليد تبديل و... تامين شده و با توجه به پسخوردي كه از تحليل لازم، خروجيهاي لازم به استپر گاز، انژكتور بنزين، كليد تبديل و ادونسر ارسال مي كند.بنزين را به ECU گاز پيغامهاي ECU بنزين است در حالي كه ECU كنترل كلي موتور برعهده فرامين مناسب براي كنترل سيستم گازسوز تبديل مي كند.

واحد كنترل الكترونيكي ECU گاز:

ECU يك سري سيگنالهايي را به عنوان ورودي دريافت مي كند و سپس با توجه به نرم افزار Load شده فرمانهاي خروجي مشخصي را ارسال مي كند و باعث تغيير، كنترل يا نمايش يك پارامتر مي شود. در خودروهاي گازسوز سيگنال هاي ورودي ECU گاز از سنسور اكسيژن، رگلاتور(سنسور فشار گاز)، كليد تبديل و... تامين شده و با توجه به پسخوردي كه از ECU بنزين دريافت مي كند و تجزيه و تحليل لازم، خروجيهاي لازم به استپر گاز، انژكتور بنزين، كليد تبديل و ادونسر ارسال مي كند. كنترل كلي موتور برعهده ECU بنزين است در حالي كه ECU گاز پيغامهاي ECU بنزين را به فرامين مناسب براي كنترل سيستم گازسوز تبديل مي كند.

بخش کنترلي کيت V05 شركت لندي رنزو شاملECU ، امولاتور، ادونسر به صورت جداگانه مي باشد. براي خودروهاي پژو RD و Roa اين سه قطعه روي يک صفحه بسته شده و داخل جعبه ECU بنزين قرار دارند. در كيتهايLC01 اين شركت ، ECU و امولاتور به صورت يک مجموعه درآمده و ادونسر به صورت جداگانه مي باشد. از اين کيت براي خودروهاي پژو Roa و وانت باردو استفاده شده است. در خودروهاي دوگانه سوز با كيت ميكسري OMVL ،امولاتور به صورت مجموعه واحد با ECU گاز مي باشد. ECU خودروي باردو با آردي و روآ متفاوت مي باشد. نرم افزارهاي استفاده شده براي ECU هاي گاز براي خودروي پيکان وانت ، RD و Roa متفاوت است. در انتهاي جزوه فايل هاي كاليبراسيون خودروهاي دو گانه سور به تفكيك مشخص شده است. از لحاظ شكل ظاهري، نوشته BOX BIG پشت ECU گاز نشانگر آن است که قطعه متعلق به پيکان مي باشد.

فروش انواع ایسیو های دو گانه سوز 

فروش انواع ایسیو دوگانه سوز

با توجه به شكلها، تفاوت ECU هاي گاز كيت OMVL در رنگ برچسب روي ECU مي باشد.

ادونسر:

با توجه به اينكه ماهيت سوخت CNG به گونه اي است كه نسبت به بنزين داراي احتراق كندتر مي باشد، بنابراين در حالت استفاده از گاز بايد سيستم جرقه خودرو آوانس شود. اين عمل توسط قطعه اي به نام ادونسر انجام مي شود. ادونسر بر روي جعبه ECU بنزين نصب شده است. ايراد در اين قطعه باعث قطع شدن جرقه(چه در حالت گاز و چه بنزين) مي گردد چرا كه ادونسر سيگنال ورودي از سنسور دور موتور مي گيرد، بنابراين معمولا قطعه اي به عنوان جايگزين موقت براي اين قطعه در نظر گرفته مي شود تا در حالت خرابي اين قطعه جاي ادونسر نصب گردد و خودرو بتواند در حالت بنزين روشن شود. اين قطعه سوكت Pass By نام دارد كه كنترل عملكرد خودرو را در حالتي كه ادونسر معيوب مي باشد به عهده مي گيرد، بطوريكه در صورت استفاده آن در خودرو عملكرد حالت بنزين را تضمين ولي در حالت گاز به دليل عدم آوانس مربوطه خودرو با ايراد كار خواهد كرد. تنظيمات اوليه ادونسر و شكل آن و كليدهاي مربوطه در شكل زير توضيح داده شده است.

ادونسر بالا مربوط به خودروي دوگانه سوز با كيت لندي و ECU– V05 مي باشد.

اين ادونسر مربوط به خودروي دوگانه سوز با كيت لندي رنزو و ECU– LC01 مي باشد.


امولاتور:

در سيستم ميكسري در خودروهاي لندي رنزو با ECU گاز V05 امولاتور به صورت قطعه ا ي مجزا وجود دارد ولي در كيتهاي بعدي اين شركت اين قطعه داخل ECU گاز برده شد. امولاتور به عنوان كنترل كننده، در حالت گاز برق انژكتورهاي بنزين را قطع ميكند. اين عمل با شبيه سازي مقاومت انژكتورهاي بنزين صورت مي گيرد تا در ECU بنزين خطايي ايجاد نشود. امولاتور با توجه به مقاومت انژكتورهاي بنزين در خودروي وانت در حالتي استفاده مي شود كه كليدها بالا هستند. در كيتهاي توليدي شركت OMVL از ابتدا اين قطعه به صورت مجموعه واحد با ECU توليد شده است.

در اين جدول توضيحات لازم در خصوص قطعات خاص دو كيت لندي رنزو و OMVL آورده شده است.

مدار برقي سيستم سوخت رساني آردي گازسوز با ECU بنزين S2000 و ECU گاز V05 در صفحه بعد آورده شده است.

همانطور كه در نقشه ديده مي شود مدارات مربوط به عملكرد بنزيني سيستم تغييري نداشته مدارات مربوط به قسمت گازسوز اضافه شده كه در جدول صفحه بعد شرح قطعات مدار گاز سوز معرفي شده است.

نقشه شماتيك برقي آردي با كيت لندي رنزو وV05-ECU

در خصوص شماتيك برقي خودروي دو گانه سوز با كيت LC01 لازم بذكر است، كانكتور 12 پايه مشكي رنگ ECU گاز مربوط به اتصالات امولاتور داخل ECU مي باشد، لذا تنها تغيير نقشه در مقايسه با ECU گاز V05 كه امولاتور خارج ECU است، مربوط به حذف كانكتور مزبور از ECU گاز و اتصال لازم به امولاتور خارجي مي باشد. همانطور كه در نقشه ديده مي شود مدارات مربوط به عملكرد بنزيني سيستم نيز تغييري نداشته و مدارات مربوط به قسمت گازسوز اضافه شده كه درجدول ذيل قطعات مدار گاز سوز معرفي شده است.

نقشه شماتيك برقي روآ با كيت لندي رنزو و LC01-E

 

نقشه شماتيك برقي براي خودروهاي روآ و باردو ا سيستم سوخت بنزيني زيمنس و سيستم گاز سوز OMVL در صفحه بعد آورده شده است.

جدول معرفي قطعات مربوطه نيز ضميمه مي باشد.

نقشه شماتيك برقي روآ با آيت OMVL

 

عيب يابي سيستم گاز لندي رنزو V05 با دستگاه عيب ياب

در اين بخش نحوه استفاده از نرم افزار عيب ياب Renzo-Landi) V05 (براي خودروهاي روآ و وانت باردو دوگانه آورده شده است. پس از نصب نــرم افزار مذكور ، آن را مي بايستي اجرا نماييد.

از قابليت هاي اين نرم افزار مي توان مشاهده پارامترهاي اكسيژن سنسور و موتور پله اي گاز (استپر موتور گاز) ، همچنين دانلود ECU هاي گاز را نام برد. روش دانلود براي برگرداندن ECU وانت باردو دوگانه سوز به روآ دوگانه سوز در زير بصورت تصويري آورده شده است.

يادآور مي شود براي اتصال به ECU گاز خودرو بايد از كابل 8 پين CNG دستگاه ايكو دياگ كه در زير نحوه اتصال و شكل كابل آورده شده است استفاده نماييد.

انواع سيستم سوخت رساني انژكتوري گاز در خودرو روآ

1 -سيستم سوخت رساني زيمنس با دو ECU گاز و بنزين مجزا

اين سيستم كه در نسل اول خودرو هاي روا گاز سوز انژكتوري (OHVG1 (بكار رفتـه داراي دو ECU مجزا زيمنس براي هر يك از حالات گاز و بنزين بوده كه از طريـق شـبكه CAN داراي ارتباط مي باشند.همچنين ECU گاز وظيفه ادوانسر را نيز بر عهده دارد.ساير اجزا سيستم عبارتنـد از PT سنسور جهت اندازه گيري فشار و دماي گاز در قـسمت فـشار پـايين - انژكتورهـاي گـاز- سنسور فشار مخزن- كليد تعويض سوخت-شيربرقي سر مخزن-شيربرقي سـر رگلاتـور-مجموعـه رگلاتور

-ECUبنزين از نوع زيمنس 34-SIM2K و ECU گاز نوع IB-SIM2K مي باشد.

مشخصات ECU بنزين خودروي روآ OHVG1 با كيت گاز زيمنس:

• داراي يك تراشه ي ميكروكنترلر 16 بيتي.

• مجهز به يك CPU با فركانس پردازش 16 مگا هرتز.

• داراي يك حافظه موقت 4 مگابايتي(16*256(

• داراي ظرفيت انتقال اطلاعات به ميزان 500 كيلو بايت در ثانيه از طريق شبكه CAN.

• مجهز به درايور هاي دوبل جهت ارسال سيگنال جرقه به كويل.

• داراي دو سوكت 45 پايه_ جمعا" 90 پايه.

• برخوردار از قاب با جنس آلومينيومي ريخته شده و صفحه فولادي پرس شده زيرين.

• محدوده دماي كاركرد بين 40 -الي 100 سلسيوس.

مشخصات ECU گاز خودروي روآ OHVG1با كيت گاز زيمنس:

• داراي يك تراشه ي ميكروكنترلر 16 بيتي.

• مجهز به يك CPU با فركانس پردازش 16 مگا هرتز.

• داراي يك حافظه موقت 2 مگابايتي(16*256K(

• داراي ظرفيت انتقال اطلاعات به ميزان 500 كيلو بايت در ثانيه از طريق شبكه CAN.

• مجهز به 4درايور ارسال سيگنال پاشش انژكتور.

• داراي دو جمعا" 80پين در 2 سوكت.

• برخوردار از قاب با جنس آلومينيومي ريخته شده و صفحه فولادي پرس شده زيرين.

• محدوده دماي كاركرد در محيط بين 40 -الي 85 سلسيوس.

نقشه هاي الكتريكال مربوط به ايسيو هاي بنزين و گاز را در سيستم با دو ECU مجزاي گاز و بنزين:

 

 

2-سيستم سوخت رساني انژكتوري با يك ECU زيمنس مشترك براي هر دو سيستم گاز و بنزين

اين سيستم بر روي خودرو روا سال ( OHVG2 (با موتور بهينـه سـازي شـده 1700 نـصب شـده است در اين سيستم يك ECU از نوع زيمنس 48-SIM2K كنترل سيستم سوخت رسـاني در هـر دوحالت گاز و بنزين را بر عهده دارد.

مشخصات ECU موتور خودروي روآOHVG2 با كيت گاز زيمنس(تك   ECU -Single   (Box

• داراي يك تراشه ي ميكروكنترلر 16 بيتي.(CS C167)

• مجهز به يك CPU با فركانس پردازش 24 مگا هرتز.

• داراي يك حافظه موقت 4 مگابايتي(8*512K )به علاوه يك RAM خارجي 32 كيلو بايتي.

• مجهز به درايور هاي دوبل جهت ارسال سيگنال جرقه به كويل.

• مجهز به 4 درايور ارسال سيگنال پاشش انژكتور بنزين.

• مجهز به 4 درايور ارسال سيگنال پاشش انژكتور گاز.

• قابليت كنترل 4 شير برقي.

• مجهز به درايور استپر موتور.

• داراي گيرنده هاي مختص داده هاي سنسور هاي گاز.( فشار و دما)

• قابليت انتخاب و نمايش نوع سوخت.(بنزين و يا گاز).

• قابليت نمايش ميزان سوخت مخزن( توسط سيگنالهاي خروجي PWM.)

• داراي دو سوكت 45 پايه_ جمعا" 90 پايه

• برخوردار از قاب با جنس آلومينيومي ريخته شده و صفحه فولادي پرس شده زيرين.

محدوده دماي كاركرد محيط بين 40 -الي 95 سلسيوس.(ماكزيمم دماي داخلي125 سلسيوس).

مشخصات انژكتور گاز:

• دماي كاركرد گاز بين 20 -تا 90 درجه سانتيگراد

• حداكثر فشار كاركرد برابر 3bar

• نيازي به روغن كاري ندارد

• حداكثر زمان عملكرد در 12 ولت برابر 8.2 ميلي ثانيه

• حداكثر نشتي خارجي برابر 15 سي سي در ساعت

• وزن 450 گرم ميليمتر 70*149*61 ابعاد•

• 4 خروجي گاز بعلاوه 4 كنترلر الكتريكي

• حداقل مقاوت سيم پيچ انژكتور 30 ohm

مشخصات رگلاتور:

• قابليت عملكرد در دو حالت فشار

• دماي كاركرد گاز بين 18 -تا 90 درجه سانتيگراد

• ماكزيمم فشار ورودي bar 240

• فشار گاز خروجي bar 2

• وزن 2100 گرم

• مجهز به شير قطع كن

• مجهز به سنسور فشار بالا :bar 260~0

چراغ چشمك زن گاز:

اين چراغ فقط در زمان تغيير وضعيت بنزين شروع به چشمك زدن مي نمايد

نمايشگر سطح گاز:

داراي شش حالت جهت نمايش گاز از 0 تا 4.9 كيلوگرم (60 ليتر) مي باشد.

نقشه الكتريكي ايسيو بنزين و گاز:

مزاياي سيستم انژكتوري روا دوگانه سوز:

1-در سيستم انژكتوري نسبت هوا به سوخت و زمان جرقه هـ م در حالـت گـاز و هـم در حالـت بنزين توسط واحد الكترونيكي انجام و كنترل شده كه باعث عملكرد مناسـب موتـور و آلـودگي كمتر خواهد شد.

2 -در سيستم هاي انژكتوري گاز سـوز فـشار و دمـاي گـاز توسـط سنـسور پيـزو الكتريـك ( PT Sensor )با دقت بالا اندازه گيري شده و با استفاده از آن د ر تمام شرايط كاركرد با سوخت گـاز كاليبراسيون انجام مي گيرد.

3-امكان عيب يابي كل سيستم از طريق پروتكل عيب يابي line-K و مطابقت با OBD كه باعـث برطرف شدن مشكلات عيب يابي خواهد شد.

4-با توجه به ارتباط دقيق سيستم گاز وبنزين استراتژي تعويض سوخت بسيار دقيقتر شده است

5 -خروجي PWM جهت نمايش دقيق تر گاز و بنزين

6 -حذف قطعه ادونسر و انتقال وظيفه آن به ECU

عيب يابي سيستم هاي گاز انژكتوري خودرو روا دوگانه سوز:

1-جهت عيب يابي سيستم انژكتوري با يـك ECUزيمـنس 48-SIM2K در خـودرو روا سـال ( OHVG2 )با استفاده از دستگاه DIAG-IKCO و از طريق منوي پژو روا و انتخاب گزينه Bifuel SIEMENS اقدام مي نماييم.

2-در خودرو روا با سيستم گاز انژكتوري دو ECU مجزا (OHVG1, )جهـت عيـب يـابي سيـستم بنزين باECU زيمنس 34-SIM2K با استفاده از دستگاه DIAG-IKCO و از طريق منوي پـژو روا و انتخاب گزينه SIEMENS Petrol اقدام نموده . و جهت عيب يابي سيستم گاز با ECU زيمنس IB-SIM2K از طريق منوي پژو روا و انتخاب گزينه SIEMENS CNG اقدام مي نماييم.

نحوه دانلود آردن ECU گاز:

ابتدا روي دگمه F3 از منوي اصلي كليك كنيد. پنجره زير باز مي شود كه مي بايستي وارد مسير فايل دانلود شويد و بعد از انتـخاب فايل براي خودروي Roa ،دگمه Open را كليك نماييد. بعد از كليك بر روي Open نرم افزار Roa بر روي ECU وانت باردو دوگانه سوز بارگذاري شده و اينECU آماده براي استفاده بر روي خودروي روآ دوگانه سوز مي باشد.

پس از اتمام بارگذاري بر روي ECU گاز و وارد شدن به منوي پارامترها ( با كليك بر روي دگمه F1) شما مشاهده خواهيد كرد كه پارامتر نشان داده شده در شكل زيركه مربوط به حد لازم دور موتور براي تبديل خودرو از بنزين به حالت گاز مي باشد، به عدد 1500 دور بر دقيقه تغيير پيدا كرده است.

لازم به ذكر است پس از اتمام بارگذاري حتما به مدت 30 ثانيه دور موتور را بر روي 3000 دور بر دقيقه ثابت نگاه داريد تا استپر موتور گاز موقعيت خود را بازشناسي نمايد.

منوي نمايش تنظيمات در نرم افزار عيب ياب خودروهاي دو گانه سوز با كيت V05

 تنظيم رگولاتور: 

به منظور تنظيم رگولاتور مورد استفاده در خودروهاي دوگانه سوز، مي بايستي پس از اتصال به دستگاه عيب ياب وارد منوي F1 شده و در حالتي كه خودرو در دور آرام مي باشد، پيچ تنظيم رگولاتور را بچرخانيم تا جايي كه عدد متناظر نوشته شده در قسمت Actuator در منوي باز شده ( مربوط به تنظيم استپر مي باشد ) بين 70 تا 90 باشد. در اين صورت مي توان از تنظيم بودن رگولاتور اطمينان حاصل كرد.

• در جدول زير چند ايراد متداول، به همراه علت و نحوه رفع ايراد آورده شده است.


ابزارهاي مخصوص مورد استفاده در تعميرات خودروهاي دوگانه سوز :

1 -ابزار بكس شير سوختگيري (پركن) از اين آچار جهت بازنمودن شير پر كن (محل سوختگيري ) و يا بستن آن بر روي بدنه خودرو استفاده ميشود. با اتصال تركمتر به اين آچار جهت سفت كردن مهره شيرپركن تا گشتاور لازم استفاده ميگردد.

2 -ابزارآهن رباي(مگنت)در آورنده مخزن

از اين ابزار به منظور سهولت در حمل و جابجايي مخزن سوخت CNG استفاده مي گردد .اين آهن رباي قلابدار را به جك موتور درآر متصل نموده و به كمك آن مخزن را از خودرو خارج و به محل مورد نظر منتقل نماييد .

جهت استفاده از اين ابزار، اهرم مگنت را در حالت خاموش(OFF (به بدنه مخزن چسبانيده و وضعيت اهرم را به حالت (ON (تغيير ميدهيم تا به بدنه كپسول بچسبد . پيش ازاتصال مگنت به كپسول توجه داشته باشيد سطوح تماس مگنت و بدنه كپسول كاملاْ تميز باشد . جهت استفاده از اين ابزار، اهرم مگنت را در حالت خاموش(OFF )به بدنه مخزن چسبانيده و وضعيت اهرم را به حالت (ON )تغيير ميدهيم تا به بدنه كپسول بچسبد . پيش ازاتصال مگنت به كپسول توجه داشته باشيد سطوح تماس مگنت و بدنه كپسول كاملاْ تميز باشد.

3 -ابزار آچار تعويض شير مخزن مدل از اين ابزار بمنظور باز و بست شيرمخزن استفاده ميگردد .با اتصال تركمتر به قسمت آچارگير ابزار، ميتوان شير را از مخزن باز و يا متصل نمود.

• لازم به ذكر است آچار مزبور فقط جهت بازو بست شيرهاي مدلEMER128,EMER130ميباشد.

پايه نگهدارنده مخزن و مجموعه نگهدارنده مخزن

از اين مجموعه قطعات جهت ثابت نگهداشتن مخزن سوخت در زمان انجام تعميرات در خارج از خودرو استفاده ميگردد .شما ابتدا بايد پايه نگهدارنده را در محلي مناسب از تعميرگاه بر روي زمين به صورتی زمین پیچ نماييد كه محل قرار گرفتن شير مخزن بسمت ديوار و به فاصله 5/1 متر از آن باشد و مخزن را توسط ابزار مگنت درآورنده مخزن از خودرو خارج نموده وبرروي پايه قرار دهيد .سپس همانند مونتاژ كمربند نگهدارنده بر روي مخزن در داخل خودرو كمربندها (براكت) را روي مخزن محكم نماييد . 


5 -ابزار آچار تعويض شير مخزن با درايو 1 اينچ

از اين ابزار بمنظور باز و بست شيرمخزن استفاده ميگردد .با اتصال تركمتر به قسمت آچارگير ابزار، ميتوان شير را از مخزن باز و يا متصل نمود.

• لازم به ذكر است آچار مزبور فقط جهت بازو بست شيرهاي مدل OMB ميباشد.

6 -ابزار آچار تعويض شير مخزن با درايو 1 اينچ

از اين ابزار بمنظور باز و بست شيرمخزن استفاده ميگردد .با اتصال تركمتر به قسمت آچارگير ابزار، ميتوان شير را از مخزن باز و يا متصل نمود

• لازم به ذكر است آچار مزبور فقط جهت بازو بست شيرهاي برقی مدل EMER503ميباشد.

7 -ابزار آچار تعويض شير مخزن با درايو 1 اينچ

از اين ابزار بمنظور باز و بست شيرمخزن استفاده ميگردد .با اتصال تركمتر به قسمت آچارگير ابزار، ميتوان شير را از مخزن باز و يا متصل نمود.

• لازم به ذكر است آچار مزبور فقط جهت بازو بست شيرهامخزن مدل OMB ALFA2)دارای هندل آبی رنگ)ميباشد.

تذکرات مهم:

• به منظور استفاده درست از ابزارهای مخصوص فوق، وجود ابزارهای عمومی ذيل اجتناب ناپذير مي باشد.

1 .تركمتربا گشتاوري در محدوده (Nm (75 تا (Nm (400. 2 .

رابط با درايو 1 اينچ 3 .

رابط با درايو 2/1 اينچ

الزامات ايمني حين كار

1 - عمليات تست نشت نبايد در يك محل بسته انجام شود.

2 -به هنگام اجراي هر گونه عمليات ( به استثناي تست نشتي ) ، اتصال باتري خودرو بايد قطع باشد.

3 -به هنگام اجراي هرگونه عمليات، ترمز دستي خودرو بايد كاملا كشيده شده باشد و نيز در جلو و پشت چرخ هاي خودرو از قطعاتي جهت ايستايي خودرو استفاده شود. نصب لوله هاي تهويه جهت خروج گاز ناشي از نشت هاي احتمالي و جلوگيري از تجمع آنها الزامي است.

4 -موقع سوختگيري خودرو بايد خاموش باشد.

5 -در محل هايي كه به هر نحوي گاز وجود دارد، از هر گونه عمليات جوشكاري يا برش حرارتي بايد جلوگيري گردد.

6 ) -در شرايط خاص و اجباري ) هر گونه عمليات جوشكاري و برش كاري با شعله تنها مي تواند در محدوده حداقل يك متري مخزن سوخت و در شرايطي كه كاملا از گاز خالي شده باشد، انجام پذيرد.

7 -هر گونه تخليه مخزن بايد در فضاي بيرون از محيط سربسته كارگاه و به دور از هر گونه منبع ايجاد جرقه باشد.

8 -ورود خودرويي كه داراي نشتي گاز است، قبل از برطرف كردن نشتي به داخل فضاي بسته ممنوع است.

 

تجهیزخودروثمین عرضه کننده دیاگ سی انی نسل قدیم وجدید 

قیمت دستگاه دیاگ  ثمین