سنسور اکسیژن سمند EF7 بوش
سنسور اکسیژن سمند EF7 بوش
سنسور اکسیژن سمند EF7 بوش یکی از حیاتیترین قطعات در سیستم کنترل آلایندگی و سوخترسانی خودروهای سمند EF7 است. این سنسور با دقت بالا، میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را اندازهگیری کرده و اطلاعات آن را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال میکند. این دادهها به ECU کمک میکنند تا نسبت سوخت به هوا را بهینه کرده و مصرف سوخت را کاهش دهد.
ویژگیهای کلیدی سنسور اکسیژن سمند EF7 بوش
- دقت بالا در اندازهگیری: این سنسور با فناوری پیشرفته بوش طراحی شده و اطلاعات دقیق و سریع از میزان اکسیژن ارائه میدهد.
- افزایش راندمان سوخت: با تنظیم دقیق نسبت سوخت و هوا، مصرف سوخت را کاهش داده و عملکرد موتور را بهبود میبخشد.
- کاهش آلایندگی: با بهینهسازی سیستم احتراق، میزان آلایندگی گازهای خروجی را کاهش میدهد و به حفاظت از محیطزیست کمک میکند.
- دوام و کیفیت بالا: سنسور اکسیژن بوش با مواد باکیفیت ساخته شده و در برابر حرارت و شرایط سخت مقاومت بالایی دارد.
- سازگاری کامل: این سنسور بهطور ویژه برای خودروهای سمند EF7 طراحی شده و نصب آسان و بدون نیاز به تغییرات خاصی دارد.
چرا سنسور اکسیژن سمند EF7 بوش؟
استفاده از سنسور اکسیژن اصلی بوش، عملکرد موتور سمند EF7 شما را تضمین کرده و عمر مفید قطعات مرتبط با سیستم احتراق و سوخترسانی را افزایش میدهد. این سنسور با استانداردهای جهانی طراحی شده و بهبود عملکرد خودرو را در پی دارد.
خرید سنسور اکسیژن سمند EF7 بوش
برای خرید سنسور اکسیژن بوش، به فروشگاههای معتبر و تخصصی مراجعه کنید. فروشگاه تجهیز خودرو ثمین، انواع سنسورهای اکسیژن بوش، از جمله مدل مخصوص سمند EF7 را با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش ارائه میدهد.
این سنسور مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را سنجیده و آن را تبدیل به ولتاژ می کند وبه ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور مخلوط سوخت و هوا را تنظیم می کند . پس وظیفه این سنسور یکی محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا ست ودیگری تعدیل غنی بودن مخلوط سوخت وهوا میباشد.

محل قرار گیری :
روی اگزوز در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار دارد . در بعضی از خودروهای جدید دو عددسنسور کسیژن وجود دارد. یکی بعد از مانیفولد دود ، قبل از مخزن کاتالیست و دیگری بعد از مخزن
کاتالیست قرار دارد .
ساختار داخلی :
این سنسور تشکیل شده از یک بدنه سرامیکی والکترودهایی از جنس پلاتینیوم. غلاف محافظ آن از جنس دی اکسید زیرکونیم و دارای یک المنت گرم شونده می باشد تا همیشه دمای آن حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه
سانتگراد بماند .
شرح کار قطعه :
این سنسور حساس به تغییرات اکسیژن می باشد . نوک سنسور در فضای داخل اگزوز و در مسیر خروجی گازهای داخل اگزوز قرار دارد .نوک الکترود سنسور با اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز ایجاد واکنش کرده وتولید ولتاژ می کند ECU با اطلاعات دریافتی و برنامه ریزی قبلی حافظه خود مقدار سوخت و هوا را تنظیم می کند به این صورت که هرگاه مقدار اکسیژن موجود در در گازهای خروجی اگزوز کاهش یافت ،نشان
از مخلوط سوخت غنی (سوخت بیشتر ، هوای کمتر ) دارد که با ارسال ولتاژ حداکثر ECU را مطلع میکند.
اما اگر مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز افزایش یافت ، نشان از مخلوط سوخت رقیق (سوخت کمتر، هوای بیشتر) دارد که با ارسال ولتاژ حداقل ECU را مطلع میکند .
این قطعه دارای یک المنت گرم کننده میباشد که دمای سنسور را در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد نگه می دارد زیرا این سنسور در این دما بهترین کارکرد خود را دارد .
روش های عیب یابی:
” شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :
اگر این سنسور خراب شود مقدار مصرف سوخت بالا رفته ایجاد آلایندگی بالا می کند .
اگر المنت گرم کن این قطعه خراب شود خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود .
“روش تست قطعه :
تست با دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین :
بعد از اتصال دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین به خودرو موتو ر را روشن کرده میگذاریم گرم شود سپس وارد منوی پارامترها – قسمت کنترل سوخت میشویم در این قسمت دو عبارت اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز ( اکسیژنسنسور بالا دست ) و اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز ( اکسیژن سنسور پایین دست ) دیده میشود .
در این مرحله ولتاژ ارسال شده توسط سنسور بهECU را درمقابل سنسور اکسیژن مورد نظر به طور متناوب نشان داده میشود چک میکنیم . در آن دسته از خودرو هایی که سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزیا سنسور پایین دست را ندارند برای سنسور اکسیژن آنها ولتاژ ۴۵/۰ ولت را که همان ولتاژ لازم برای بهینه بودن مصرف سوخت است در نظر میگیرند بنابراین در مقابل پارامتر اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز عدد ۴۵/۰ همیشه ثابت است ولی برای آن دسته از خودرو هایی که اکسیژن سنسور قبل از کاتالیزدر حال تغییر است .
ولتاژ ارسال شده توسط اکسیژن سنسور باید بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت بطور مداوم در حال تغییر باشد اگر ولتاژ تمایل به سمت ۱/۰ ولت داشته باشد نشان از سوخت رقیق و اگر تمایل به ولتاژ ۹/۰ ولت داشته باشد نشان از سوخت غنی دارد در نتیجه اگر ولتاژ بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت متغییر باشد نشان دهنده سلامت قطعه ودر غیر این صورت نشان دهنده خرابی سنسور است . حال به سراغ منوی کد خطاها میرویم وخطاها را چک میکنیم .
اگرخطا بصورت لحظه ای ( I ) ثبت شده باشد آن را پاک میکنیم و دوباره خطاها را چک میکنیم اما اگر به صورت دائمی (P ) ثبت شده بود ابتدا از سلامت وتمیزی ومحکم بودن سوکت قطعه اطمینان حاصل میکنیم سپس وارد منوی پاک کردن کد خطاها میشویم وخطا را پاک میکنیم واگر پاک نشده بود باید قطعه را از عوض کرده سپس کد خطاها را بازبینی کنیم .
در صورت خرابی سنسور یا سوکت سنسور چراغ اخطار عیب یاب خودرو روشن شده ،خودرودچار خام سوزی ، مصرف بالا وبد کار کردن میشود
” وظیفه اصلی اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز تنظیم نسبت سوخت وهواست ووظیفه اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز بهینه کردن نسبت سوخت وهواست “
تست سیم کشی و مدار قطعه :
پس از عیب یابی سنسور و تست های انجام شده و احیاناً تعویض سنسور ، اگر خطا برطرف نشد و سنسور اکسیژن عمل نمی کرد ، ممکن است عیب از سنسور تا کانکتور ECU باشد، باید طبق شکل زیر مدار را توسط اهم متر چک کنیم تا از سالم بودن مدار اطمینان حاصل نماییم.