جهت خرید ایسیوی گاز ساکس 500 کلیک کنید
فروش انواع ایسیو خودروهای دوگانه سوز در فروشگاه تجهیز خودروثمین
ایسیو ساکس 500در خودروهای ال 90 پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۸۵مورد استفاده قرار گرفته
نکته
این ایسیو ها در خودروهای دوگانه با ایسیوی گاز SAX 500
مورد استفاده قرار گرفته اند.
مشخصات سیستم دوگانه سوز (405SLC-CNG SAX500)
1- جانمایی مجوعه گاز سوز:
a) شیر پر کن گاز
b) شیر سر مخزن
c) مخزن گاز
d) لوله های پرفشار
e) شیر دستی و مانومتر
f) رکولاتور گاز
g) انژکتور گاز
h) جعبه ecu موتور
ecu ( i بنزین
ecu ( j دوگانه سوز Sax500
2- مدار سیستم CNG:
1-2- سنسور فشار- دما سیستم CNG:
اندازه گیری فشار و دمای سیستم CNG به موتور اجازه می دهد تا حجم گاز را محاسبه و با استفاده از آن میزان گاز مود نیاز جهت پاشش و مصرف موتور را دقیقا مشخص نماید.
(a) شیلنگ ورودی گاز از رگولاتور
(b) ریل گاز
(c) انژکتور های گاز
(d)انژکتور فشار-دما سیستم cng
مشخصات پایه های سنسور فشار دما pt:
نمودار یک:
نمودار دو:
2-2 انژکتور گاز:
(a) انژکتور گاز مقدار معینی از گاز را که توسط ecu موتور محاسبه شده است را می پاشد.
نقشه شماتیک انزکتور های گاز:
3-2- رگولاتور گاز:
a خروجی مایع خنک کننده موتور
b ورودی مایع خنک کننده موتور
c خروجی گاز کم فشار
d لوله خلا موتور (که به منیفولد هوای وردی متصل میشود.)
e ورودی گاز پرفشار
f سنسور فشار قوی گاز
g شیر برقی های رگولاتور
تشریح عملکرد رکولاتور:
رک.لاتور، فشار گاز را از 200 بار (در صورتی که مخزن گاز پر باشد) به فشار ثابت 2.5 بار کاهش می دهد.
در مرحله اول فشار گاز را به 2.5 بار کاهش می دهد و در مرحله دوم فشار را به 2.5 بار می رسد. تقلیل فشار در رکولاتور باعث کاهش دما خواهد شد بنابراین عبور مایع خنک کننده موتور کانع از یخ زدگی رگولاتور می گردد.
مشخصات رگولاتور:
نکته: رگولاتور گاز قابل تنظیم و تعمیر نیست.
نکته: شیر برقی های پر فشار و کم فشار (روی رگولاتور) وظیفه کنترل تغذیه گاز یستم را بر عهده دارند.
4-2- سنسور فشار قوی گاز:
سنسور فشار قوی گاز میزان فشار گاز سیستم پر فشار را اندازه می گیرد تا اطلاعات مذکور را از طریق ecu سیستم سوخت رسانس برای نمایش در نشانگر میزان گاز، مخزن در پشت آمپر و سایر موارد استفاده نماید.
نقشه شماتیک سنسور فشار مخزن:
5-2 مخزم گاز cng:
تذکر: مخزن گاز را هیچ گاه در دمای بالای 65 درجه سانتی گراد قرار ندهید.
(3) مخزن گاز
(4) شیر پر کن
نکته: عمر کاری مخزن گاز 20 سال می باشد که تاریخ اعتبار آن روی مخزن در قسمت "j" حک شده است و در بازدید های دوره ای نیاز به بازدید و گذراندن تست های توصیه شده را دارد.
6-2- شیر سر مخزن:
(11) شیر دستی سر مخزن
(12) شیر برقی سر مخزن
(13) فیوز حرارتی
تذکر: هرگز شیر سر مخزن را از مخزن بار نکنید همچنین ه گز فیو حرارتی را از شیر سر مخزن با زنکنید.
شیردستی سر مخزن جریان گاز را به مدار سیستم گاز قطع می کند.
حالت باز شیر دستی: در جهت خلاف عقربه ساعت بچرخانید.
حالت بسته شیر ستی: در جهت عقربه ساعت بچرخانید.
روی شیر دستی سر مخزن یک حدود کننده جریان گاز و یک فیوز حرارتی (13) نصب شده است.
فیوز حرارتی (13) سوپاپ ایمنی گاز می باشد در زمانی که فشار گاز میشود در دمای بالای 110 درجه سانتی گراد فیوز حرارتی ذوب شده و اجازه می دهد تا گاز آزاد شود بدین ترتیب از خطر انفجار مخزن جلوگیری می کند. شیر برقی (12) اجازه می دهد که گاز داخل مخزن همیشه محفوظ باشد تا از نشتی در مدار پرفشار جلوگیری به عمل آید.
7-2- اتاق سر نشین و پشت آمپر:
نشانگر سطح سوخت:
میزان (فشار گاز) حجم گاز مخزن از طریق اطلاعات ارسالی از ecu بصورت pwm در محل نشانگر مسافت سنج نمایش داده میشود.
لوگوی cng نشان داده دشه در تصویر هنگام استفاده از سوخت گاز روشن میشود.
کلید تبدیل cng (بنزین/گاز):
کلید بصورت فشاری می باشد. که با هر بار فشرده شدن تغییر وضعیت سوخت موتور از بنزین به گاز و بالعکس را مسیر می سازد.
8-2- ecu موتور (گاز و بنزین):
ecu بنزین از نوع s2000 می باشد و توسط سیستم CAN با ECU SAX500 گاز ارتباط مستقیم برقرار می کند.
ساختار کلی سخت افزاری و ارتباطی در دیاگرام بالا نشان داده شده که در مقایسه با سیستمهای قبلی دارای
مزیتهای زیر می باشد :
۱- استفاده از سیمهای ارتباطی کمتر
۲- هر دو واحد الکترونیکی همزمان به اطلاعات دسترسی دارند .
٣- سنسورهای مشابه حذف شده اند .
۴- زمان جرقه در حالت بنزین و گاز بهینه شده است .
۵- تعويض حالت گاز به بنزين و بالعكس به طور کاملا نرم انجام می گیرد.
نحوه عملکرد سیستم و شرایط تبدیل ECU PETROL / CNG :
ECU گاز با احراز شرایط زیر جهت تبدیل سوخت آماده به کار می شود:
1- نداشتن خطا در حالت گاز .
۲- داشتن فشار واقعی گاز در زمان باز نمودن شیرهای سلونوئیدی .
٣- فشار تفاضلی بین فشار گاز بعد از رگولاتور و فشار منی فولد هوا باید کمتر از (2900mb) باشد تا انژکتورها بدون مشکل باز شوند.
۴- دمای گاز و آب در زمان استارت موتور باید از (10-) درجه سانتی گراد بالاتر باشد .
توضیح:
جهت تبدیل سوخت موتور از بنزین به گاز : اگر دمای آب C°(10-) باشد زمان انتظار 150 ثانیه و اگر دمای آب C°(20) باشد 30 ثانیه انتظار لازم است تا سوخت موتور از بنزین به گاز تبدیل شود .
۵- بررسی نشتی توسط محاسبه اختلاف فشار در دو زمان مختلف در ECU انجام شده باشد .
شرایط عمومی تبدیل سوخت بنزین به کاز و بالعکس :
1- سرعت موتور در محدوده RPM < N < 6000RPM 700 .
2- فشار ریل سوخت در محدوده مشخص شده قرار گیرد .
٣- زمان تاخير لحاظ شده باشد .
۴- اگر موتور در حالت FUEL CUT OFF MODE باشد تبدیل بلافاصله انجام می شود .
9-2- رله های کنترل:
به دلیل اضافه شدن مصرف کننده ها(شیر سئونوئیدی سر مخزن و رگولاتور و پمپ بنزین) تقویت کننده جریان (رله) در مسیر ECU و عمل کننده های اشاره شده قرار گرفته و در محل جعبه ECU موتور صب شده است.
- رله High pressure :
این رله توسط ECU گاز کنترل شده و تغذیه شیر برقی سر مخزن را برقرار می کند .
- رله Low pressure :
این رله توسط ECU گاز کنترل شده و تغذیه شیر برقی سر رگلاتور و انژکتورهای گاز را برقرار میکند .
- رله قطع کن سوخت بنزین :
در سیستم فعلی مکانیزمی تعبیه شده که سوخت بنزین در حالت گاز قطع می گردد ، به این منظور رله ای تعبیه شده که تغذیه پمپ سوخت بنزین را در حالت درخواست گاز قطع می کند . این رله توسط ECU بنزین کنترل می شود . قابل توجه است که فشار سوخت بنزین در ریل همواره می بایست کافی باشد بدین منظور این سیستم پمپ سوخت بنزین را ۱۰ ثانیه بعد از تعویض سوخت به گاز از کار می اندازد و 1/5 ثانیه قبل از تعویض سوخت فعال می کند .
نقشه شماتیک رله های کنترل شیر سلونوئیدی و پمپ بنزین
باز و بست ریل سوخت و انژکتور گاز
باز کردن ریل و انژکتورهای کاز:
١- کانکتور انژکتورهای A , B , C , D و PT سنسور فشار و دما ، نصب شده بر روی ریل گاز را جدا نمایید.
۲- بدون استفاده از هر نوع ابزاری برای جلوگیری از آسیب دیدن انژکتور گاز) انژکتور گاز را از روی نازل با کشیدن آن به طور یکسان به طرف بالا جدا نمایید.
٣- لوله ورودی به ریل را جدا نمایید .
۴- مهره های نشان داده شده در وسط منى فولد هوا را باز کنید تا ریل از محل خود جدا شود.
۵- انژکتورها را به آرامی از محل عبور منى فولد خارج کنید.
بستن ریل و انژکتورهای گاز:
نکته مهم: بستهای کلیکی را تعویض نمایید.
١- اورینگهای انژکتورها (d) را توسط روغن موتور، روغنکاری نمایید.
۲- انژکتورها را بر روی نازل نصب کنید.
۳- ریل گاز را در محل خود نصب و مهره های آن را با گشتاور 0 . 2 + 1 دكانيوتن متر سفت نمایید .
۴- لوله ورودی ریل گاز را با استفاده از بست نرما نصب و با آچار بکس سفت نمایید.
۵- کانکتورهای انژکتورهای ( A , B , C , D و PT سنسور فشار و دما را نصب نمایید.
۶- مدار گاز را از نظر نشتی بررسی کنید.
عیب یابی سیستم گاز:
نکات عیب یابی سیستم Valeo گاز سوز:
در این سیستم عیوب به چند دسته زیر تقسیم می شوند:
١- عیب Transparent : به آن دسته از عیوب اطلاق می گردد که بعد از اتفاق آن و بعد از آشکار سازی آن توسط ECU گاز تاثیری در کارکرد موتور ندارد ولی این خطا در حافظه ECU ثبت خواهد شد و با دستگاه دیاگ قابل
رویت خواهد بود.
۲- عيب Minor : عیبی است که بعد از رویداد آن و آشکار سازی آن توسط ECU گاز مادامی که وجود داشته باشد سیستم به سوخت بنزین خواهد رفت ولی به محض اینکه برطرف گردد سیستم اجازه رفتن به سوخت گاز را خواهد داد .
٣- عيب Major : عیبی است که بعد از رویداد آن و آشکار سازی آن توسط ECU گاز مادامی که وجود داشته باشد سیستم به سوخت بنزین خواهد رفت بعد از برطرف شدن آن سیستم بلافاصله به سوخت گاز نخواهد رفت و موتور می بایست یک سیکل را طی نماید تا عيب از حافظه ECU پاک گردد .
۴- عیب Serious: عیبی است که بعد از رویداد آن سیستم به سوخت بنزین خواهد رفت و حتی بعد از برطرف شدن آن امکان برگشت به سوخت گاز وجود ندارد مگر اینکه با دستگاه Diag این خطا برطرف گردد.
مراحل عیب یابی سیستم کاز (500 Valeo ( SAX با نرم افزار IKCo
- Diag : 1- اپراتور کانکتور دیاگ را به کانکتور OBD خودرو وصل می کند.
۲- در منوی نرم افزار در صفحه انتخاب خودرو ، خودروی P405 را انتخاب کرده و در صفحه انتخاب SAX 500 - ECU را انتخاب می کند. اگر ارتباط درست برقرار گردد و مشکل سخت افزاری نباشد منوی زیر ظاهر خواهد گشت .
منوی Identification:
با انتخاب منوی Identification اطلاعات زیر نمایش داده خواهد شد.
در این منو شماره سخت افزار ecu و شماره نرم افزار و کالیبراسیون موجود در ecu گاز اعلام می گردد.
منوی Reading Fault:
این منو در صورت وجود هر گونه خطا، خطا را به اپراتور گزارش می دهد. لیست خطاها و علت و وقوع و مراحل رفع عیب در فایل جداگانه ارایه می گردد.
منوی Erasing:
با انتخاب این سرویس خطاهای ecu گاز پاک خواهد شد.
منوی Parameter Reading:
در این نوع منو اطلاعات مربوط به پارامترهای گاز جهت ارزیابی سیستم و عیب یابی سیستم قابل مشاهده است.
منوی Actuator Test:
در این منو قطعات فرمان پذیر از سمت ecu گاز قابلیت تست در حالت سوییچ باز را دارا هستند.
اطلاعیه فنی و نکات ایمنی:
به دليل شايع شدن ایراد نشتی گاز در کیت 500 VALEO SAX و حساسیت این کیت به ایراد نشتی که باعث روشن شدن چراغ عیب یاب موتور و کار نکردن خودرو با سوخت گاز می شود ضروری است برای عیب یابی این کیت موارد زیر در نظر گرفته شود. | نوع ایراد : موتور خودرو در حالت گاز کار نمی کند و چراغ عيب موتور روشن می شود و ایرادDown Stream Leak Detection بر روی دستگاه دیاگ مشاهده می گردد.
ECU گاز به دلایل زیر از کار کردن موتور در حالت گاز جلوگیری می نماید :
5 ثانیه بعد از فرمان کلید گاز اقدام به اندازه گیری فشار ریل گاز می کند و در صورتیکه فشار گاز زیر 2bar باشد و همچنین اگر 3 دقیقه بعد از خاموش کردن کلید گاز با مقایسه میزان فشار گاز در صورتیکه افت فشار وجود داشته باشد ایراد فوق را نمایش داده شده و ECU از کار کردن موتور بر روی گاز جلوگیری می نماید .
علت بروز ایراد :
1- ایراد در آب بندی اتصالات گاز در مدار فشار پایین (از رگولاتور تا ورودی نازل گاز) .
2- ایراد در فشار خروجی رگولاتور .
٣- ایراد ريل گاز .
۴- نشتی انژکتور .
نحوه نشت یابی : لازم است از قطعات استاندارد و تایید شده مطابق فراخوان شماره 48717 c بر روی خودرو استفاده شده باشد . بستهای پیچی NORMA مربوط به اتصالات فیلتر گاز و شیلنگ ورودی ریل گاز باید حتما با استفاده از آچار بکس به میزان کافی سفت شود . استفاده از آچار بکس برای سفت کردن پیچ بست ضروری است .
نشتی گاز از ناحیه شیلنگها با استفاده از کف در حالت کاملا سرد موتور مشهودتر خواهد بود . وجود نشتی از محل پرس انژکتورها و فیلتر گاز و اتصالات آن نیز بررسی گردد در این حالت با فعال کردن شیر فشار ضعیف می توان فشار گاز را به ریل گاز هدایت نمود و نشتی را بررسی کرد.
روش رفع ایراد :
در صورت زیاد بودن نشتی و مشاهده آن در حالت عادی اقدام به رفع نشتی نموده و Fault مربوطه را توسط دستگاه عیب یاب پاک نمائید . در صورتیکه نشتی در حالت عادی مشاهده نشد ، هنگام توقف خودرو فشار گاز را یادداشت نموده و پس از گذشت زمان مناسب قبل از استارت خودرو مجددا فشار گاز را بخوانید ، اگر فشار کاهش پیدا نموده باشد ایراد نشتی قطعی می باشد.
نکته : با تحریک شیر برقی فشار ضعیف با دستگاه ایکو دیاگ در قسمت ACTUATOR TEST مدار ریل گاز دارای فشار می شود. در موارد خاص با جدا کردن کامل ريل گاز از روی موتور و با استفاده از فشار باد نشت یابی شود .
بررسی نکات ایمنی:
توجه : وقتی که به روی سیستم پرفشار گاز کار می کنید حتما به نکات ایمنی توجه فرمایید و به دقت از نحوه باز و بست قطعات پیروی نمایید .
نکته مهم : فقط افرادی می توانند به روی سیستم دوگانه سوز فعالیت نمایند که دوره مربوطه را گذرانده باشند.
ا- نکات ایمنی :
۱ - ۱- هر نوع فعالیت بر روی سیستم گاز خودرو می بایست در جایی که تهویه مناسبی داشته باشد انجام گیرد . مطمئن باشید که لباس تکنیسین فاقد موارد مصنوعی باشد تا ایجاد جرقه حاصل از الکتریسته ساکن نکند. گاز خروجی از سیستم پرفشار در صورت تماس با پوست می تواند سببب سوختگی شدید پوست در اثر یخ زدگی شود . این نکته مهمی است که از دستکش کار و عینک برای جلوگیری از خطر سرمازدگی گاز پرفشار استفاده شود. وقتی که بر روی سیستم گاز کار می کنید حتما شیر دستی مخزن گاز را ببندید و فشار مدار پرفشار را کم نمایید .
نکته : شیر دستی سر مخزن را برای اطمینان توسط بست پلاستیکی در موقعیت بسته محکم کنید تا از باز شدن آن جلوگیری به عمل آید . در زمان باز کردن اتصالات با استفاده از اسپری نشت یاب (loctite 7100 Type) یا آب صابون محل اتصالات را اسپری زده تا دبی گاز خروجی تحت کنترل باشد .
۲ - ۱ - صافکاری :
در زمان ، اجرای اقدامات گرم کردن بر روی بدنه خودرو (جوشکاری ، برشکاری ، کوره پخت رنگ و ...)، بایستی تا حد ممکن با رعایت اقدامات ایمنی انجام شود. قبل از هر گونه عمل جوشکاری قطعات سیستم گاز را ایمن نمایید . هیچ گونه شعله ای نبایستی به اتصالات و لوله های سیستم گاز یا مخزن نزدیک شود. نکاتی که باید در زمان قرار دادن خودرو دوگانه سوز در داخل کوره رنگ در نظر گرفت عبارت است از :
دمای داخل کوره رنگ نباید بیش از 65°C باشد .
- مخزن گاز نباید در معرض گرمای فوق بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد .
توجه: اگر امکان رعایت شرایط فوق بطور کامل وجود نداشته باشد حتما می بایست مخزن گاز از روی خودرو باز شود .
۳ - ۱ - کار روی مخزن گاز :
مخزن گاز می تواند از روی خودرو باز شود حتی وقتی که مخزن پر باشد . قبل از باز کردن مخزن حتما گاز داخل لوله ها را خالی نمایید .
- مخزن گاز را توسط یک جک یا جرثقیل بلند کنید (یک مخزن ۸۵ لیتری پر حدودا ۸۵ کیلوگرم وزن دارد) به تنهایی اقدام به باز و بست مخزن ننمایید .
نکته مهم : هرگز مخزن را خراشيده نکنید . در هنگام باز و بست مخزن دقت نمایید . مخزن گاز روی زمین نیفتد.
- برای جابجایی مخزن گاز:
آن را روی زمین نغلتانید .
مخزن را روی زمین نکشید.
وقتی که مخزن از روی خودرو باز شد حتما مجاری شیر را توسط درپوش (کورکن) بپوشانید، همچنین شیر دستی شیر سر مخزن را برای ایمنی بیشتر توسط بست پلاستیکی ببندید .
یک بر چسب بر روی مخزن بچسبانید که عبارت زیر روی آن نوشته شده باشد: (( مخزن گاز CNG حاوی گاز تحت فشار می باشد ))
مخزن را در جایی که تهویه هوا آن مناسب است و محيط آن تمیز می باشد نگهداری نمایید.
ممکن است مخزن را در محیط آزاد انبار نمایید، در این صورت آنرا بپوشانید تا از نور مستقیم آفتاب یا باران و برف در امان بماند.
۲- زمانیکه نشتی گاز به مقدار زیاد مشاهده شود:
. این عمل می بایست به اجبار در محیط آزاد با در نظر گرفتن نکات ایمنی زیر انجام گیرد.
(با احساس بوی گاز) هیچگونه شعله یا جرقه ایجاد نکنيد. : موبایل و هر وسیله الکتریکی دیگر را خاموش نمایید.
د هوا را تهویه نمایید (درها و پنجره ها و دریچه خروجی هوا را باز نمایید ).
شیر سر مخزن را ببندید .
خودرو را در هوای آزاد و دور از ساختمان قرار دهید. (اگر نیاز بود خودرو را هل دهید)
سوئیچ خودرو بسته باشد .
قطب منفی باتری را جدا نمایید .
موكت تزئینی روی مخزن را باز نمایید .
هوای داخل اتاق خودرو را تهویه نمایید (دربهای خودرو را باز نمایید). . محل نشتی را پیدا نمایید.
نکته مهم : در صورتیکه کنترل نشتی از دست شما خارج شد از محلی که خودرو مورد نظر در آن قرار دارد خارج شده و فورا با آتش نشانی تماس بگیرید .
٣- زمانی که خودرو گاز سوز آتش بگیرد:
با آتش نشانی تماس بگیرید. و اگر نشتی گاز قابل کنترل می باشد و می توان آن را متوقف کرد فقط با کپسول آتش نشانی از نوع پودری آتش را خاموش کنید. (اگر خطر انفجار گاز غیر مشتعل وجود داشته باشد.)
اگر نمی توانید آتش را خاموش کنید ، افراد را از محیط دور کرده و منتظر آتش نشانی باشید
مخزن گاز را توسط آب پرفشار خنک نگهدارید.
نکته : شیر سر مخزن مجهز به فیوز حرارتی می باشد که در دمای 100 + 10°C ذوب می شود گاز داخل مخزن کم شده و خطر انفجار مخزن را از بین ببرد .
۴- اقداماتی که قبل از انجام هر کاری می بایست انجام داد:
فشار گاز را مطابق روش زیر از مدار پر فشار کم کنید :
موتور را روشن نمایید.
کلید تبدیل را در حالت گاز قرار دهید . . شیر سر مخزن را ببندید (در جهت عقربه ساعت) دور موتور را در محدوده 300rpm قرار دهید .
منتظر باشید تا موتور بطور اتوماتیک بر روی سیستم بنزین برود یا چراغ اخطار (زرد رنگ) CNG روشن شود.
موتور را خاموش کنید .
قطبهای منفی و مثبت باتری را جدا نمایید.
5-اقداماتی که پس از هر تمرین می بایست انجام داد:
بعد از هر اقدامی، همه اتصالات را از نظر نشتی بررسی کنید. این کار را توسط اسپری نشت یاب انجام دهید.(اسپری نشت یاب مدل loctit 7100)