سنسور دما و فشار هوا - فروشگاه تجهیز خودرو ثمین

تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

سنسور فشار هوای ورودی( MAP)

سنسور دمای هوای ورودی(Inlent Aiy Their Misror)

خواص سرکه مانند سنسور فشار باید با هوای ورودی موتور در ارتباط باشد معمولا در ۳۰ مکانی مختلف قرار داده میشود در محفظه دریچه گاز بر روی منیفولد ورودی و یا همراه با سنسور فشار هوا در یک مجموعه و یک قاب

در داخل این سنسور یک مقاومتNTC( دارای ضریب مقاومت حرارتی منفی) قرار گرفته که با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد ای سیو با توجه به اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را به انجام می‌رساند.

۱- چگالی هوای موجود در مانیفولد را محاسبه میکند.

۲- میزان سوخت که باید پاشیده شود را تنظیم و دقیق تر می نماید.

∆ محل قرار گیری:

این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز قرار دارد و در خودروی پراید مدل کیا بر روی محفظه فیلتر هوا قرار دارد.

∆ روش های عیب یابی:

در صورت خرابی این قطعه مصرف سوخت خودرو دچار تغییر می شود.

∆ روشهای تست قطعه:

با اتصال دستگاه دیاگ وارد منوی پارامترها می شویم و مقداری دمای هوای اطراف موتور را با مقدار واقعی مقایسه می نامیم در صورتی که اختلاف فاحشی وجود داشته باشد اتصالات را بازبینی نموده و خطای مربوطه را از

حافظه ایسیو پاک میکنیم و خودرو را روشن میکنیم و سپس دوباره خود را خاموش و وارد منوی خطاها می شویم اگر خطا به صورت دائمی بود که باید قطعه را تعویض کنیم وقتی وارد منوی پارامترها می شویم دمای هوای

ورودی را مشاهده می کنیم باید نزدیک به دمای داخل محفظه موتور باشد در زمستان دمای هوای ورودی پایین تر و در تابستان بالاتر است اگر دمای نشان داده شده توسط دیگران نسبت به هوای معمولی هوا و محفظه موتور

بیشتر یا کمتر بود نشان از خرابی قطعه دارد.

∆ تست اهمی:

مقاومت دو پایه قطعه باید طبق جدول زیر باشد در غیر این صورت قطعه خراب است


پس از تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی وجود داشت طبق نقشه از سوکت قطعه تا کانکتور ایسیو مدار را چک کرده و قطعی را پیدا کرده و سپس عیب یابی می نماییم.

این سنسور یک مقاومت متغیر با فشار (پیزو الکتریک) است که ۵ ولت را از ایسیو دریافت نموده و با تغییرات فشار داخل مانیفولد مقاومت داخل آن تغییر کرده و بین ۰ تا ۵ ولت را به ایسیو برمیگرداند تا میزان فشار هوای

ورودی مشخص گردد که به ایسیو این امکان را می دهد تا میزان هوای ورودی به موتور را تعیین نموده و بر اساس آن مقدار بنزین را مشخص کند به این ترتیب ایسیو با اطلاعات به دست آورده از این سنسور تغییرات فشار

ارتفاع را محاسبه نموده و متناسب با آن اجازه تزریق سوخت کافی را می دهد تا خودرو در تمامی شرایط بهترین احتراق را داشته باشد.

∆ محل قرار گیری:

این سنسور در خودروی پیکان، پژو RD، پژو ۲۰۶ پراید های مدل جدید و زانتیا، مستقیماً بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .

در خودروهای پژو ۴۰۵ ،سمند و پژو و پارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شلنگ یا مانیفولد مرتبط است در پراید های مدل قدیمی این قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور قرار دارد.

∆روش عیب یابی:

در صورت خرابی قطعه عیب هایی در کارکرد خودرو به وجود می آید:

۱- در صورت اتصال بین پایه های سیگنال با بدنه قطعه اطلاعات منفی به ایسیو می‌دهد لذا فشار هوا را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد .

و خودرو با لرزش خاموش میشود

۲- در صورت اتصال پایه سیگنال با برق ۵ ولت اطلاعات به طور مثبت به ایسیو ارسال می گردد و یعنی فشار هوا به طور کاذب زیاد گزارش داده می شود در این صورت ،تزریق توسط انژکتورها بیش از حد لازم موتور بوده و موتور دود شدیدی(سیاه رنگ) تولید می‌کند( خودرو به خام سوزی می افتد)

۳- در صورت خرابی قطعه خودرو صبح هنگام روشن کردن بعد روشن می‌شود و باید استارت زیادی زد هنگام روشن شدن اگر زیاد به خود را گاز بدهیم خودرو خاموش می شود

۴- در صورت خرابی قطعه منجر به تک کار کرد خودرو می گردد.

∆ روشهای تست قطعه

با اتصال به دستگاه دیاگ خودرو را روشن میکنیم و وارد منوی پارامترها قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می‌کنیم این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و برای به دست

آوردن مقدار پارامتر از روی خودروهایی که در شرایط خوب استانداردی هستند خوب کار می کنند و مشکلی ندارند این مقدار عددی یادداشت کرده و با خودروهایی از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم سپس وارد منوی کد

خطا شده و اگر خطایی به صورت لحظه ثبت شده بود خطا را پاک می کنیم و اگر به صورت دائمی ثبت شده بود ابتدا اتصالات قطعه را از نظر تمیزی و محکم بودن بررسی می کنیم سپس کد خطا را پاک می کنیم.

اگر خطا به صورت دائمی دوباره ثبت شده بود بعد از تست قطعه و بررسی قسمت مدار در صورت خرابی قطعه را تعویض می کنیم.

∆ تست ولتاژی:

سوکت قطعه را وصل کرده و خودرو را روشن میکنیم و با استفاده از ولت متر و دو عدد سوزن ولتاژ بین پایه های دو و سه را بررسی می‌کنیم. باید ۵+ ولت باشد

و با گاز دادن خودرو تغییر نکند.

سپس به همان روش ولتاژ بین پایه های ۱ و ۲ را هم بررسی می‌کنیم.

باید بین۰/۲ تا۴/۸ ولت باشد و با گاز دادن ولتاژ آن زیاد شده و به سمت۴/۸ متمایل شود.

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group