کمپرس سنج موتور بنزینی - فروشگاه تجهیز خودرو ثمین

تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

کمپرس سنج موتور بنزینی

کمپرس سنج موتور ابزار اندازه گیری کمپرس موتور (کمپرس سنج)

با این ابزار می توان فشار تراکم یا کمپرس هر سیلندر موتور را اندازه‌گیری کرد. پس از استفاده از کمپرس سنج و با نتایج به دست آمده نحوه عملکرد قطعات موتوری زیر قابل بررسی خواهد بود. نحوه عملکرد رینگ و پیستون، شکستگی فنر سوپاپ، تنظیم نبودن سوپاپ ها، گیر کردن سوپاپ ها، فرسایش یا سوختن سوپاپ ها، فرسایش سوختن سیت سوپاپ، فرسایش بادامک میل سوپاپ، سایش استکانی تایپت و نشتی کمپرس از اطراف واشر سر سیلندر.

صفحه کمپرس سنج بر حسب پوند بر اینچ مربع به کیلوگرم بر سانتیمتر مربع مدرج شده است و هر ۱۴.۷ پوند بر اینچ مربع معادل یک کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد.

اقدامات قبل از اندازه گیری کمپرس موتور:

  • موتور را روشن کنید تا دمای آن به حد نرمال برسد یعنی ترموستات باز شود و یا فن الکتریکی خنک کننده مایع خنک کننده موتور یک بار کار کند. زیرا که در دمای نرمال روغن موتور بین دیواره سیلندر و پیستون جاری شده که عمل آبندی بین محفظه احتراق و کارتل بهتر انجام می‌شود و علاوه بر آن پس از گرم شدن موتور، مکانیزم سوپاپ ها نیز در حد استاندارد منبسط می شود.

  • در دمای نرمال موتور، فیلر گیری سوپاپ ها (فیلر گیری گرم انجام می شود)

روش اندازه گیری کمپرس موتور:

 

 خریدکمپرس سنج

شکل بالا ابزار کمپرس سنج به همراه وسایل جانبی را نشان می دهد.

اندازه گیری کمپرس سنج به شرح ذیل می باشد:

  • شمع های موتور را باز کنید.

  • در موتورهای کاربراتوری مجموعه هواکش برداشته شود.

  • دریچه گاز کاملاً باز شود (با قرار دادن یک قطعه بین دریچه گاز و بدنه دریچه).

  • اتصالات برق مربوط به جرقه زنی شمع ها قطع شود.

  • جریان پمپ شدن بنزین از سمت باک به موتور قطع شود.(قطع فیوز پمپ بنزین و یا قطع برق پمپ بنزین از طریق رله دوبل).

  • شیلنگ کمپرس سنج را به جای شمع موتور ببندید و یا در بعضی از کمپرس سنج ها لوله خم شده با کلاهک مخروطی با فشار به جای شمع نگه داشته شود.

  • استارت بزنید (تعداد ۵ تا ۱۰ سیکل کاری دوران کند) و به عقربه کمپرس سنج نگاه کنید و مقدار عددی آن را ثبت کنید.

      نکته : در حالت استارت زدن به موتور، دور موتور در حدود rpm 350 می باشد.

  • سوپاپ کمپرس سنج را فشار دهید تا عقربه آن صفر برگردد و به روش فوق، کمپرس بقیه سیلندرها را اندازه گیری کنید.

نکته: باید حداقل فشار تراکم بدست آمده و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندرها مطابق اطلاعات فنی خودروساز مربوطه باشد. برای آشنایی بیشتر با فشار تراکم بدست آمده و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندرها جداول مربوط به اطلاعات فنی دو خودروی پراید و ریو ارائه می گردد.

به منظور پاکسازی و تمیز کردن محفظه احتراق از رسوبات کربنی پیشنهاد می‌شود که قبل از استفاده از کمپرس سنج به روش زیل عمل گردد.

  • کلیه وایرها را از شمع ها جدا کنید.

  • کلیه شمع ها را باز کنید.

  • کلیه شمع ها را در محل خود به میزان گشتاور مجاز سفت کرده و سپس هر شمع را یک دور شل کنید.

  • وایر ها را بر روی شمع نصب کنید.

  • موتور را روشن کرده و چند دقیقه در دور آرام (حدوداً با دوره ۱۰۰۰ دور بر دقیقه )کار کنید.

  • موتور را خاموش کرده و کلیه وایرها را از شمع ها  جدا کنید .

  • کلیه شمع ها را باز کنید و به مدت ۱۰ ثانیه استارت بزنید.

تحلیل نتایج بر اساس میزان فشار کمپرس سیلندر ها

  • اگر اختلاف فشار کمپرس سیلندر ها کمتر از ۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد، نشانه این است که موتور وضعیت مناسبی قرار دارد.

  • اگر میانگین فشار کمپرس سیلندر های موتور بنزینی بین ۶ تا ۱۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و برای موتورهای دیزلی ۱۲ تا ۲۵ کیلوگرم بر سانتیمتر باشد، وضعیت عمومی موتور تقریبا عادی بوده ولی نیاز

    به بررسی بیشتر دارد.

  • چند قطره روغن از محل شمع  داخل سیلندر ریخته شود و مجدداً فشار کمپرس سیلندرها اندازه‌گیری شود. در صورت افزایش فشار کمپرس سیلندر، نشانه این است که رینگ ها و یا دیواره سیلندر دچار آسیب شده است و اگر فشار کمپرس با وجود روغن افزایش نیابد احتمال نشتی کمپرس موتور از ناحیه سوپاپ ها، سیت سوپاپ، واشر سرسیلندر و یا سر سیلندر وجود دارد .

اگر فشار کمپرس دو سیلندر مجاور کم باشد نشانه این است که ترک مویی در سر سیلندر و یا سوختگی ‌در واشر سر سیلندر به وجود آمده است

1- عیب یابی سوپاپها

2- عیب یابی واشر سرسیلندر و سرسیلندر

3-عیب یابی رینگ های کمپرسی پیستون ها

4 -عیب یابی صحیح نبودن تایم فیلر یا شیم گیری

ردیف

مشخصات موتور

فشارکمپرس استاندارد برحسب بار

برحسب psi

1

Ef7

14/2-12/2

210-180

2

Tu3 jpk

14-12

203-145

3

Tu5

14-10

203-145

4

Xu7jpl3

12/5-10/5

85-145

5

Xu7jpl4

14/9-12/9

220-190

6

J20

13/5-12/9

220-190

7

J24

13/8-10/8

203-160

8

K4m

13/2

191/4

9

Ohvg2

13/9-13/2

205-195

10

ohv

12/2-11/5

180-170

 

نوع خودرو

استاندارد

حداکثرتفاوت بین سیلندرها

X100یورو4

15بار

1بار

تیبا

14.5بار

1بار

 

شرایط لازم جهت فشار کمپرس سیلندر

سوپاپ ها را فیلر نماید درصورتیکه موتور مجهز به تایپت هیدرولیک باشد نیازبه فیلرگیری نیست

دمای موتور در حد نرمال باشد

تمام شمع ها باز باشد

کلیه  موانع ورود هوا تا دریچه گاز باز باشد

سوکت کویل جدا گردد

باتری دارای شارژ کامل باشد

سطح روغن راکنترل نمایید تا سطح روغن در حد استاندارد باشد

اکنون کمپرس سنج را در محل شمع یکی از سیلندرها قرار دهید وکنترل نمایید که نشتی هوا از محل اتصال دستگاه کمپرس سنج به محل نصب شمع وجود

نداشته باشد پدال گاز را تا انتها فشار دهید و خودرو را استارت بزنیم عمل استارت را تا زمانی انجام دهید تا عقربه کمپرس سنج ثابت گردد.

مقدار فشار را از کمپرس سنج قراعت نمایید.این کار را برای تمام سیلندر ها انجام دهید .

درصورت پایین بودن فشار کمپرس یکی از سیلندراز حد استاندارد برای تعیین محل نشتی از سوپاپ ویا رینگ می بایست مقدار دو سی سی روغن را در محفظه

احتراق از محل نصب شمع تزریق نمایید ومدتی صبر کنید وسپس فشارکمپرس را اندازه گیری کنید در صورت افزایش مشخص میشود که رینگ های پیستون

دارای نشتی است ولی اگر فشار کمپرس تغییر نکرد میتواند نشتی از واشر سر سیلندر یا سوپاپ یاسرسیلندر باشد.

تجهیزخودروثمین عرضه کننده انواع سنسور اکسیژن استوک ژاپن با ضمانت 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group