وظیفه آن انتقال وهدایت ولتاژ بالای تولید شده در کوئل به شمع ها میباشد .
محل قرار گیری:
بین کوئل وشمع قرار دارد در خودروهای پژو 206 وزانتیا وایر شمع حذف شده است .
ساختار داخلی :
وایر شمع خودروها از 3 قسمت تشکیل شده است :
قسمت اول : کابل وایر شمع که از دو قسمت تشکیل شده ، یکی سیم اصلی با مغز وسط وایرکه شبیه ابریشم است ودیگری روکش وایر که از جنس مشتقات سیلیکونمقاوم در برابر حرارت میباشد .
روش های عیب یابی :
روش تست قطعه : تست با دستگاه دیاگ اندرویدی تجهیز خودرو ثمین :
طبق روش گفته شده در مبحث کوئل دوبل
تست اهمی :
وایر را از سر شمع وکوئل جدا کرده و دو سر پروب اهم متر را به آن اتصال میدهیم ومقاومت دوسر وایر شمع را چک میکنیم مقاومت آن در هر متر باید حدود 16 الی 17 کیلو اهم باشد زیرا اتصالات دو سر وایر هنگام پرس شدن به سیم وایر ایجاد مقدار کمی مقاومت میکند که طبیعی است .
اگر مقدارمقاومت از میزان گفته شده بیشتر بود علت آن یا سوختگی سیم وایر است یا اتصالات وایر شمع شل شده است که ایجاد مقاومت بالا میکند .
بطور مثال در یک وایر شمع به طول 50 سانتیمتر مقاومت باید در حدود 8 الی 5/8 کیلو اهم باشد .
" نکات "
وایر ها را ازتماس با قسمت های فلزی خودرو دور نگه دارید
وایرها را از تماس با قسمت های داغ خودرو دور نگه دارید
برای آزمایش جرقه وایر شمع درحالت موتور روشن هرگز وایررا ازسر شمع جداوبه بدنه اتصال ندهید این کار بهECU صدمه می زند بلکه یک شمع رابه سروایر اتصال داده،آنگاه شمع را اتصال بدنه کنید بعد میتوانید یا درحالت موتورروشن یا با دستگاه دیاگ آن را آزمایش کنید .
برای جدا کردن وایر شمع ها ازسر شمع باید وایر را از قسمت چپقی با انبر مخصوص گرفته وجدا کرده تا باعث شل شدگی اتصالات وایر شمع نگردد .
باید وایر ها را از بظر نشتی برق (برق دزدی) در تاریکی یا بادستگاه مخصوص چک کنیم .
هرگز وایرها را تا نکنید زیرا این کار باعث شکستگی یا قطع شدگی سیم مغز وایر میشود.