سنسوردورموتور
این سنسور یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده سیستم انژکتوری می باشد .
وظایف:
الف:تشخیص نقطه مرگ بالا(T.D.C) یا همان زمان جرقه زنی سیلندر یک
ب:تشخیص دور موتور
ج:تنظیم آوانس جرقه
د:تنظیم دور آرام موتور
محل قرار گیری:
محل قرار گیری این سنسورروی پوسته کلاچ مقابل فلایویل است. فاصله نوک سنسور تا دندانه های فلایویل حدود mm 5/0 + -1 می باشد وغیر قابل تنظیم است.
ساختار داخلی:
این سنسور تشکیل شده از یک آهنربا ویک هسته آهنی نرم که توسط یک سیم پیج احاطه شده است.
مدارهای الکتریکی:
دارای سوکت سه پایه به رنگ قهوه ای می باشد ودسته سیم آن از سه سیم مجزا تشکیل شده است:
پایه 1:ارسال سیگنال
پایه 2:اتصال بدنه
پایه 3:اتصال به غلاف شیلد یا پارازیت گیر
شرح کار قطعه:
کار این سنسوربا استفاده از قانون القا مغناطیسی می باشد.به این صورت که هر گاه یک آهنربا ثابت باشد ویک قطعه آهن را به آن دور ونزدیک کنیم در اطراف آهنربا میدانی مغناطیسی ایجاد میشود .با استفاده از یک آهنربا ویک سیم پیچ که دور هسته آهنی نرم پیچیده شده است میتوان در سیم پیچ ایجاد سیگنال یا ولتاژ(AC – برق متناوب ) کرد.
در خودروهای انژکتوری بر روی فلایویل غیر ازدنده فلایویل که با دنده استارت درگیرمی شود دنده های دیگری مشابه قبلی قرار دارد . محیط دایره ای شکل فلایویل (360 درجه) به 60 قسمت مساوی تقسیم شده و هر کدام از دنده ها در این قسمتها قرار دارند. اما نکته قابل توجه این است که جای دو عدد از این دنده ها خالی است و بجای 60 دنده 58 دنده موجود است.
"جای خالی این دو دنده مقیاسی برای زمان نقطه مرگ بالا یا زمان جرقه زنی سیلندر 1 میباشد."
وقتی موتور می گردد دندانه های فلایویل از جلوی سیم پیچ وآهنربا (سنسور دور موتور) عبور می کنند وبا استفاده از قانون آهنربا در سیم پیچ سنسور ایجاد سیگنال یا پالس می کند . ولی وقتی که قسمت خالی دو دندانه به جلوسنسور دور موتورمی رسد دامنه پالس تولید شده دچار افت می شود صفحه 19
ECU با دریافت دامنه پالس های ارسال شده از سنسور موقعیت میل لنگ و زمان جرقه زنی سیلندر یک را تشخیص می دهد.
سنسوردورموتور
این سنسور یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده سیستم انژکتوری می باشد .
وظایف:
الف:تشخیص نقطه مرگ بالا(T.D.C) یا همان زمان جرقه زنی سیلندر یک
ب:تشخیص دور موتور
ج:تنظیم آوانس جرقه
د:تنظیم دور آرام موتور
محل قرار گیری:
محل قرار گیری این سنسورروی پوسته کلاچ مقابل فلایویل است. فاصله نوک سنسور تا دندانه های فلایویل حدود mm 5/0 + -1 می باشد وغیر قابل تنظیم است.
ساختار داخلی:
این سنسور تشکیل شده از یک آهنربا ویک هسته آهنی نرم که توسط یک سیم پیج احاطه شده است.
مدارهای الکتریکی:
دارای سوکت سه پایه به رنگ قهوه ای می باشد ودسته سیم آن از سه سیم مجزا تشکیل شده است:
پایه 1:ارسال سیگنال
پایه 2:اتصال بدنه
پایه 3:اتصال به غلاف شیلد یا پارازیت گیر
شرح کار قطعه:
کار این سنسوربا استفاده از قانون القا مغناطیسی می باشد.به این صورت که هر گاه یک آهنربا ثابت باشد ویک قطعه آهن را به آن دور ونزدیک کنیم در اطراف آهنربا میدانی مغناطیسی ایجاد میشود .با استفاده از یک آهنربا ویک سیم پیچ که دور هسته آهنی نرم پیچیده شده است میتوان در سیم پیچ ایجاد سیگنال یا ولتاژ(AC – برق متناوب ) کرد.
در خودروهای انژکتوری بر روی فلایویل غیر ازدنده فلایویل که با دنده استارت درگیرمی شود دنده های دیگری مشابه قبلی قرار دارد . محیط دایره ای شکل فلایویل (360 درجه) به 60 قسمت مساوی تقسیم شده و هر کدام از دنده ها در این قسمتها قرار دارند. اما نکته قابل توجه این است که جای دو عدد از این دنده ها خالی است و بجای 60 دنده 58 دنده موجود است.
"جای خالی این دو دنده مقیاسی برای زمان نقطه مرگ بالا یا زمان جرقه زنی سیلندر 1 میباشد."
وقتی موتور می گردد دندانه های فلایویل از جلوی سیم پیچ وآهنربا (سنسور دور موتور) عبور می کنند وبا استفاده از قانون آهنربا در سیم پیچ سنسور ایجاد سیگنال یا پالس می کند . ولی وقتی که قسمت خالی دو دندانه به جلوسنسور دور موتورمی رسد دامنه پالس تولید شده دچار افت می شود
ECU با دریافت دامنه پالس های ارسال شده از سنسور موقعیت میل لنگ و زمان جرقه زنی سیلندر یک را تشخیص می دهد.
روش های عیب یابی:
"شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید:
درصورت خرابی کامل قطعه که به خاطر عواملی مثل شکستن نوک سنسور(که اغلب به خاطر شکسته شدن فنرهای صفحه کلاچ و برخورد آنها با نوک سنسور بوجود می آید) یا قطعی در سیم پیچ سنسور ایجاد می شود خودرو روشن نخواهد شد.
درصورت آلودگی سنسوربا براده های آهن و روغن وگیربکس ممکن است خودرو در دورآرام بد کار کند .گاهی براده های آهن داخل پوسته گلدانی گیربکس بر اثر چرخش فلایویل وصفحه کلاچ بصورت غباری روی سنسور جمع می شود (بخاطر خاصیت آهنربایی قطعه ) .تجمع بیش از حد براده ها بر روی سنسور باعث ایجاد و ارسال پا لس های اشتباه به ECU می گردد و در نهایت باعث بد کار کردن خودرو در دور آرام می شود.
در صورتی که عقربه دور موتور به طور غیرمعمول حرکت کند (شلاق زدن) ویا خودرو دچار کپ کردن یا (cut off) بی موقع شود (مثلا در دور 3500) سنسور باید چک شود.
_روشهای تست قطعه:
در صورت روشن نشدن خودرو بعد از چک کردن قسمتهای دیگر سیستم سوخت رسانی به سراغ این قطعه می رویم .
-
روش تست اهمی:
ابتدا سوکت قطعه را از دسته سیم اصلی جدا می کنیم . یک سر پروب اهم متر را به پایه یک و سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم .اهم متر باید مقاومتی را در حدود زیر نشان دهد:
پژو پارس – سمند- پیکان- زانتیا :300 اهم الی400 اهم
پراید :300 اهم الی 420 اهم
پژو 206 :300 اهم الی 480 اهم
در غیر این صورت سنسور باید تعویض گردد .
-
روش تست ولتاژی(AC):
-
- روش تست ولتاژی (AC) :
ابتدا سوکت قطعه را از دسته جدامیکنیم و یک سر پروب ولت متر را که در حالت AC قرار داده ایم به پایه یک وسر دیگر آنرا به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم .سپس به خودرو استارت زده ودر حین استارت زدن ولتاژ خروجی را چک می کنیم .ولت متر باید ولتاژی در حدود زیر نشان دهد :
پژو 206 : بالای 5 ولت
کلیه خودروهای ایران خودرو: بالای 2 ولت " تجهیز خودروثمین "
کلیه خودروهای سایپا :بین 5/2 تا 5 ولت " 09188364407 "
"سرویس قطعه " : " آقای مرادی "
در زمان چک کردن سیستم انژکتوری در صورت لزوم سنسور دور موتور رااز جای خود باز کرده و اگر به روغن و گریس وبراده های آهن آغشته بود آنرا تمیز می کنیم .
" نکات "
" این سنسور منبع تغذیه ولتا ژ نداشته خود تولید ولتاژ می کند "
" فاصله سنسور دور موتور را از دندا نه های فلایویل تغییر ندهید "
"وقتی دو دندانه خالی فلایویل جلو سنسور می رسد ایجاد تغییر شارمغناطیسی میکند و همزمان پیستون 1 و4 به نقطه مرگ بالا (T.D.C) می رسند .در این حالت پیستون 1 در حالت انفجار و پیستون 4 در حالت ابتدای زمان مکش قرار دارد.
"در سیستم انژکتوری بعضی از سنسورها سنسور کمکی دارند که در صورت خراب شدن یک سنسور ECU اطلا عات لازم را از سنسور دیگر کسب می کند . مثل سنسور دمای هوا ی ورودی برای سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
"سنسور دور موتور کمکی ندارد "
" یکی از سریعترین روشهای عیب یابی این سنسور به این صورت است که :
اگر خودرو روشن نشد برای آزمایش اینکه بدانیم این سنسور کار میکند یا نه سوئیچ را باز کرده وبه صدای کار کردن پمپ بنزین گوش می دهیم . صدای پمپ بنزین 3 تا 5 ثانیه به گوش می رسد وبعد قطع می شود و بعد استارت بزنیم .اگر در حین استارت زدن صدای کار کرد پمپ بنزین به گوش نرسید نشان از خرابی این سنسور دارد ."