-
توضیحات
-
نوشته شده توسط: مدیر سایت وضعیت
-
دسته: آموزش تنظیم انژکتور
-
-
بازدید: 2763
سنسور دمای آب موتور
"سنسور دمای آب موتور"
وظایف :
این سنسور مقدار دمای آب موتور را بهECU اطلاع می دهد و ECU با اطلاعات دریافتی از این سنسور
اعمال زیر را انجام می دهد :
1 : ایجاد حالت ساسات
2 : تنظیم زمان پاشش وآوانس جرقه
3 : در بعضی از مدلها فن سیستم خنک کننده را فعات می کند
4 : دمای آب را به آمپر آب منتقل می کند
5 : سوخت مورد نیاز را موقع استارت زدن تنظیم می کند
6 : با بالا رفتن دمای موتور دور آرام را کاهش می دهد تا به اندازه نرمال برسد
7 : دور آرام را تنظیم می کند
محل قرار گیری :
در بیشتر خودروها روی محفظه ترموستات قرار دارد
ساختار داخلی :
این سنسور از نوع NTC ( مقاومت متغییر باضریب حرارتی منفی ) بوده وداخل آن دو عدد سنسور
متفاوت طراحی شده است . یکی از آنها با ارسال سیگنال دمای مایع خنک کننده را بهECU اطلاع
می دهد و دیگری به آمپر آب پیغام میفرستد .
مدارهای الکتریکی :
این قطعه دارای یک سوکت 2 یا 3 پایه است :
پایه 1 : اتصال بدنه
پایه 2 : ارسال سیگنال " تجهیز خودرو ثمین " " 09188364407 "
پایه 3 : ارسال سیگنال
شرح کار قطعه :
این سنسور دمای آب موتور را به ECU ارسال می کند .ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور
متوجه دمای آب موتور می شود ودر موقع استارت زدن به نیبت پایین بودن یا بالا بودن دمای آب
پاشش سوخت وهوای وروودی را کم وزیاد می کند . در هوای سرد ایجاد حالت ساسات را به عهده دارد
برای بهتر روشن شدن خودرو با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسورهای کمکی – دور آرام موتور
را نیز تنظیم می کند . همچنین در بعضی از مدلها سیستم یونیت فن را نیز فعال میکند در ضمن آمپر آب
روی پنل را نیز فعال میکند .
تعریف مقاومت NTC : با افزایش دما مقاومت آن کاهش یافته ولتاژعبوری از این مقاومت
افزایش می یابد و بالعکس .
مثال : مقاومت این سنسور در دمای 20+ درجه سانتیگراد به میزان 2500 اهم ودر دمای 80+ درجه
سانتیگراد به میزان 300 اهم است . یعنی اگر ECU ولتاژ بالاتری دریافت کند متوجه مقاومت کم
سنسورو دمای بالاتر سیستم خنک کننده موتورشده در نتیجه از دمای بالای موتور مطلع می گردد .
روش های عیب یابی :
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه خودرو به وجود می آید :
1 : اگر این سنسور خراب باشد و اشتباها دمای زیاد ( گرم ) را به ECU ارسال کند خودرو در هوای
سرد روشن نمی شود .
2 : اگر این سنسور خراب باشد واشتباها دمای کم (سرد ) را به ECU ارسال کند خودرو بخوبی روشن
میشود اما مصرف سوخت بالا می رود و باعث بد کار کردن خودرو در دور آرام میشود . بالا رفتن
مصرف سوخت به معنی پاشش زیاد سوخت است وخودرو دائما در حالت ساسات قراردارد این امر
باعث جمع شدن دوده سیاه خشک روی شمع شده در نتیجه بد کار کردن خودرو در دور آرام را به
دنبال دارد .
روش تست قطعه :
1: روش تست با دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین :
دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن کرده وارد منوی
پارامترها وسپس وارد منوی انژکتورها می شویم . دستگاه دمای آب را نشان می دهد این دما را با
دمای آمپر آب مقایسه می کنیم .با تخمین دمای آب موتور می توان از صحت وسلامت سنسور مطلع شد.
مثال :
خودرو در حالت گرم است ودمای آن حدود 60 + الی 70 + درجه سانتیگراد است ولی دستگاه دیاگ
تجهیز خودرو ثمین دمای آب را 40 – درجه سانتیگراد نشان می دهد . برای اطمینان بیشتر وارد منوی
کد خطاها میشویم ومطمئن میشویم که در حافظه ECU خطایی برای سنسور دمای آب ثبت شده است یا نه
اگر خطا ثبت شده بود ابتدا از سلامت سوکت وتمیز ومحکم بودن آن اطمینان حاصل میکنیم بعد از این
کار کد خطاها را پاک میکنیم .(خودرو خاموش وسوئیچ باز) خودرو را روشن کرده ومجددا کد خطا را
باز بینی میکنیم .اگر کد خطا بصورت دائمی نمایش داده شد و دستگاه دیاگ دمای آب را بطور حقیقی
نشان نداد سنسور خراب است وباید تعویض شود
: روش تست اهمی
سنسور را از جای خود باز کرده دو سر پروب های اهم متر را به دو پایه سنسور اتصال می دهیم . برای ایجاد دمای مشخص
سنسور را در ظرف آب می گذاریم و با دما سنج دمای آب را مشخص می کنیم . یک روش ساده تر این است که سنسور را
در دست می گیریم وصبر می کنیم تا دمای آن به دمای بدن ما که حدود 40 درجه است برسد سپس مقاومت سنسور را چک
می کنیم .باید حدود 23/1 کیلو اهم باشد. پس با استفاده از اهم متر و دما سنج میتوان تا حدودی از وضعیت کارکرد سنسور
مطلع شد .
روش ساده تر برای تست این قطعه این است که در حالت سرد بودن خودرو مقاومت دو پایه سنسور را اندازه گیری کرده و
خودرو را روشن کنیم .با گرم شدن آب سیستم خنک کننده موتور مقاومت سنسور باید کاهش پیدا کند .
" نکات "
" دمای آب موتور به درجه حرارت ترموستات مصرفی بستگی دارد و باید نزدیک به آن باشد "
"دمای آب موتور در حالت دور آرام در خودروهای دارای فن در حیطه دمای کار کرد فشنگی فن قرار دارد "
"اگر خودرو در هوای سرد روشن نشد و سنسور آب سالم بود ترجیحا به سراغ کارکرد استپر موتور می رویم "
"سنسور کمکی این قطعه سنسور دمای هوای ورودی می باشد "
"در خودرو های کاربراتوری به آن فشنگی میگویند ودر واقع یک ترمو سوئیچ است که فقط عمل قطع و وصل کردن را
انجام می دهد . اما در سیستم های انژکتوری سنسور است که دور فن را تنظیم میکند ."
"در خودرو هایی مثل پژو و سمند زمانیکه درجه حرارت به بالای 110 درجه سانتیگراد برسد چراغ هشدار Stop در پشت
آمپر روشن میشود و نشان دهنده بالاتر بودن دما از حد مجاز است ."
"دمای بالای موتور تا حد استاندارد باعث احتراق بهتر و کاملتر سوخت می شودوECU این حالت بهتر از زمانیکه دمای
موتور پایین است می تواند میزان پاشش سوخت را کاهش دهد "
"در خودرو های پژو 405 – سمند و پژو پارس سه عدد سنسور به رنگهای زیر مشاهده می شود "
"قهوه ای : کنترل یونیت فن "
" سبز :ECU موتور "
" آبی : پشت آمپر"
"در خودرو پیکان و پژوRD سنسور به رنگ آبی است وپایه 1 و2 به ECU اطلاع رسانی می کند و پایه 3 دما را به پشت
آمپر ارسال میکند ."