سنسور موقعیت دریچه گاز - فروشگاه تجهیز خودرو ثمین

تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

 

سنسور موقعیت دریچه گاز

وظایف :

سنسور دریچه گاز شاخدار ef7

این قطعه موقعیت دریچه گاز را به ولتاژ تبدیل کرده و بهECU ارسال می کند .ECU طبق معلومات خود

جرم هوای ورودی را محاسبه می کند.اطلاعات ارسال شده از سنسور در موارد ذیل بکار می رود :

1:حالت های بسته بودن دریچه گاز یا دور آرام (ldle) نیمه باز بودن وباز بودن کامل دریچه گاز

2 :وضعیت های مختلف از قبیل افزایش شتاب – کاهش شتاب وقطع پاشش سوخت را مشخص میکند

محل قرار گیری :

روی دریچه گاز قرار دارد. میله دریچه گاز از یک طرف به سیم گاز متصل است واز طرف دیگر

داخل سنسور قرار دارد.

ساختار داخلی :

این سنسور عنصری مقاومتی می باشد که مقاومت آن وابسته به یک حرکت مکانیکی است .

مدارهای الکتریکی :

از یک سوکت سه پایه به رنگ مشکی  تشکیل شده است :

پایه 1: تغذیه 5+ ولت

پایه 2 : ارسال سیگنال یا ولتاژ

پایه 3 : اتصال بدنه

شرح کار قطعه :

در حالت موتور روشن از طرف ECU ولتاژ5 + به پایه 1 ومنفی ثابت به پایه 3 ارسال می گردد

( به دو پایه ثابت بیرونی ) .در حالت دور آرام که دریچه گاز بطور کامل بسته است ولتاژ ارسالی صفر

است .در نتیجه ECU تشخیص می دهد که دریچه گاز کاملا بسته است ومدار کنار گذر را فعال می کند و

دورآرام را تنظیم می نماید .

وقتی که پدال گاز فشار داده می شود سیم گاز اهرم میل گاز را حرکت داده مقاومت سیم پیچ سنسور

تغییر می کند . در نتیجه ولتاژی بین صفر تا 5 ولت (به اندازه مقدار گاز دادن ) از طرف این سنسور

مقاومتی به ECU ارسال می شود . ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی و پیغام هایی که از سنسور

کمکی مسیر هوای ورودی دریافت می کند جرم هوای ورودی را محاسبه کرده دستور لازم برای پاشش

سوخت را ارسال می کند .خروجی های این سنسور به دو صورت سیگنال دور هرز گرد یا آرامIDLE ))

وسیگنال دور قدرت موتور ( PSW )به ( ECU ) ارسال می گردد .

سیگنال دور هرز گرد اصولا برای کنترل قطع سوخت پاشی (هنگامی که در حالت حرکت پا را از روی

پدال گاز بر می داریم ) وسیگنال دور قدرت برای افزایش زمان سوخت پاشی ودر نتیجه افزایش قدرت

خروجی بکار می رود .

روش عیب یابی :

" شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :

1 . در صورت خرابی باعث قطع سوخت پاشی و نوسان در دورهای بالا می شود که ممکن است به

خاطر کثیفی و آب خوردگی سنسور باشد .

2 . در صورت سرد بودن خودرو دور موتور در حد نرمال ودر موقع گرم بودن خودرو دور موتور تا

حالت Cut off بالا می رود .            "تجهیز خودرو ثمین "    "09188364407 "

روشهای تست قطعه :                         " آقای مرادی "

تست با دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین :

دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل کرده وخودرو را روشن می کنیم . وارد صفحه

پارامترها می شویم ودر حالت دور آرام یا بسته بودن دریچه گاز زاویه دریچه گاز وولتاژ خروجی آنرا

چک می کنیم . باید با گاز دادن زاویه دریچه گاز تغییر کرده ولتاژ خروجی زیاد شود . وقتی گازمیدهیم

و بطور ناگهانی پدال گاز را رها می کنیم در قسمت پاشش سوخت عبارت قطع سوخت پاشی را برای

لحظاتی مشاهده می کنیم . در غیر این صورت نشان دهنده ایراد در قطعه می باشد .

حال وارد منوی دیدن کد خطاها میشویم بررسی می کنیم آیا خطایی در حافظه ECU نسبت به این قطعه

ثبت شده است یا خیر . اگر خطا بصورت لحظه ای ( I) باشد باید آنرا از حافظه ECU پاک کنیم ولی اگر

خطا بصورت دائمی (P) باشد ابتدا سوکت قطعه را چک کرده سپس کد خطا را پاک می کنیم . اگرمجددا

خطایی بصورت دائمی (P) مشاهده شد نشان از خرابی سنسور دارد و باید تعویض شود .

تست اهمی :

دستگاه مولتی تستر را در وضعیت اهم متر قرار داده سوکت قطعه را جدا کرده ودو سر پروب اهم متر

را به دو پایه بیرونی وصل می کنیم باید مقاومتی حدود 4 کیلو اهم را نشان دهد . سپس یکی از پروب ها

را به پایه وسطی قطعه اتصال می دهیم وبا دست اهرم گاز را می چرخانیم مقاومت قطعه باید تغییر کند

در غیر اینصورت قطعه خراب است .

تست ولتاژی :

دستگاه مولتی تستر را در وضعیت ولت متر (DC) قرار داده وخودرو را روشن میکنیم دوسوزن را یکی

به پایه اتصال منفی وسوزن دیگر را به پایه تغذیه 5+ ولت وصل می کنیم .دو سر پروب ولت متر را به

دو سوزن اتصال می دهیم وبه خودروگاز می دهیم .ولتاژ باید 5+ ولت باشد وتغییر نکند . سپس سوزن

وپروب متصل به پایه تغذیه 5+ ولت را به پایه ارسال سیگنال یا ولتاژ وصل می کنیم . ولتاژی بین

صفر تا 5+ ولت را باید نشان دهد . وقتی به خودرو گاز می دهیم ولتاژ نشان داده شده باید نزدیک به

5+ ولت شود و وقتی گاز نمی دهیم نزدیک به صفر می شود درغیراین صورت قطعه خراب است .

دستگاه ترمینال باکس :با این دستگاه می توان عیب یابی مسیرهای مداری سیستم انژکتوری را انجام

داد ولی به علت گران قیمت وکم یاب بودن این دستگاه بالا جبار برای تست مدارهای سیستم انژکتوری

در بعضی مواقع از سوزن ته گرد استفاده می شود .

" جهت سفارش تستر سیم کشی با شماره 09188364407 تماس حاصل فرمایید "

"نکات "

" در پژو 206 به این سنسور حسگر می گویند "

" این سنسور سرویس خاصی ندارد "

" سنسور کمکی این قطعه سنسور مپ است "

" این قطعه در خودرو 206 تیپ 1 و2 قابل تنظیم است در صورتی که دریچه آن از تنظیم خارج شده

باشد در قسمت پارامترهای دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین زاویه دریچه گاز باید صفر باشد . در

غیر اینصورت با استفاده از ابزار مخصوص دریچه را تنظیم کرده تا عدد بالا بدست آید "

 

" تجهیز خودرو ثمین ارائه دهنده کلیه ی تجهیزات کارگاهی "   "09188364407 "

 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group