تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

 

سنسورضربه

وظایف :

این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس ( کوبش ) ویا خود سوزی موتوررا به صورت سیگنالهای

الکتریکی به ECU ارسال می کند و ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را به طور صحیح

تنظیم می کند .

محل قرار گیری :

روی پوسته بلوکه سیلندر و معمولا در خودروهای 4 سیلندر بین سیلندر 1 و 2 قرار دارد .

ساختار داخلی :

این قطعه ساخته شده از یک پیزو الکتریک که در داخل  دوقاب مرتعش و چدنی قرار دارد.

این قطعه دارای یک سوکت 2 یا 3 پایه به رنگ سفید – مشکی می باشد .

پایه 1 : تغذیه 5 + ولت

پایه 2 :ارسال سیگنال                   پایه 3 : غلاف شیلد

شرح کار قطعه :

پدیده ضربه باعث کاهش کارایی وقدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی می گردد.درنتیجه

باعث بوجود آمدن فشار حرارتی زیادی روی واشر سر سیلندر – پیستون واطراف سوپاپ واطراف

سوپاپ ها شده خسارت و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد .

این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط  سوخت و هوای جدید در قسمت بالای سیلندر منفجر شود

این انفجار قبل ازرسیدن جرقه شمع بوجود می آید این احتراق نا خواسته را خود سوزی (مخلوط محترق

نشده ) میگویند وقتی که این حالت در یکی از 4 سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات وضربات

حاصل ازپدیده خود سوزی به بلوکه سیلندر را حس کرده وبا ارسال یک ولتاژ حداکثر ECU رااز این

پدیده مطلع می گرداند . ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور میزان آوانس جرقه موتور

را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد

درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند .

روش های عیب یابی :

1 : شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :

در صورت خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان

دهد .

2 : روش تست قطعه با دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین :

دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل کرده و سوئیچ را باز می کنیم و وارد منوی

دیدن کد خطاها می شویم . اگر در حافظه ECU خطایی در رابطه با این قطعه ثبت شده بود آنرا از نظر

خطا ی لحظه ای یا دائمی بودن چک می کنیم ومانند قطعات قبل عمل می کنیم .اگر قطعه خراب بودآن

را تعویض می کنیم .

" نکات "

" این قطعه تست اهمی و ولتاژی ندارد .

"گشتاور سفت کردن پیچ این سنسور با ترک متر 2/2 کیلو گرم متر می باشد . در اثر شل بودن پیچ

سنسور چراغ اخطار عیب یاب سیستم روشن می ماند .

"در خودروهای جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خود سوزی موتور وضربات حاصل از لرزش

خودرو در حین رانندگی سنسوری یا همین کیفیت به نام سنسور شتاب سنج روی بدنه خودرو تعبیه شده

است . تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های نا هموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است

به عنوان احتراق ناقص در سیلندرها گزارش شوند . تفاوت میان تغییرات دور موتوربه دلیل نا همواری

های جاده واحتراق ناقص توسط شتاب سنج تعیین می شود شتاب سنج در شرایط نا هموار جاده موقتا عملکرد شناسایی سنسور ضربه را غیر فعال می کند

" در خودرو های جدید فقط پژو – سمند – پراید 2000 S وپژو206 – زانتیا – سمند LX – وپارس

ELX این سنسور را دارا می باشند .

" این قطعه سنسور کمکی ندارد.

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group