سنسور موقعیت دریچه گاز - فروشگاه تجهیز خودرو ثمین

تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

 

سنسور موقعیت دریچه گاز

وظایف :

سنسور دریچه گاز شاخدار ef7

این قطعه موقعیت دریچه گاز را به ولتاژ تبدیل کرده و بهECU ارسال می کند .ECU طبق معلومات خود

جرم هوای ورودی را محاسبه می کند.اطلاعات ارسال شده از سنسور در موارد ذیل بکار می رود :

1:حالت های بسته بودن دریچه گاز یا دور آرام (ldle) نیمه باز بودن وباز بودن کامل دریچه گاز

2 :وضعیت های مختلف از قبیل افزایش شتاب – کاهش شتاب وقطع پاشش سوخت را مشخص میکند

محل قرار گیری :

روی دریچه گاز قرار دارد. میله دریچه گاز از یک طرف به سیم گاز متصل است واز طرف دیگر

داخل سنسور قرار دارد.

ساختار داخلی :

این سنسور عنصری مقاومتی می باشد که مقاومت آن وابسته به یک حرکت مکانیکی است .

مدارهای الکتریکی :

از یک سوکت سه پایه به رنگ مشکی  تشکیل شده است :

پایه 1: تغذیه 5+ ولت

پایه 2 : ارسال سیگنال یا ولتاژ

پایه 3 : اتصال بدنه

شرح کار قطعه :

در حالت موتور روشن از طرف ECU ولتاژ5 + به پایه 1 ومنفی ثابت به پایه 3 ارسال می گردد

( به دو پایه ثابت بیرونی ) .در حالت دور آرام که دریچه گاز بطور کامل بسته است ولتاژ ارسالی صفر

است .در نتیجه ECU تشخیص می دهد که دریچه گاز کاملا بسته است ومدار کنار گذر را فعال می کند و

دورآرام را تنظیم می نماید .

وقتی که پدال گاز فشار داده می شود سیم گاز اهرم میل گاز را حرکت داده مقاومت سیم پیچ سنسور

تغییر می کند . در نتیجه ولتاژی بین صفر تا 5 ولت (به اندازه مقدار گاز دادن ) از طرف این سنسور

مقاومتی به ECU ارسال می شود . ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی و پیغام هایی که از سنسور

کمکی مسیر هوای ورودی دریافت می کند جرم هوای ورودی را محاسبه کرده دستور لازم برای پاشش

سوخت را ارسال می کند .خروجی های این سنسور به دو صورت سیگنال دور هرز گرد یا آرامIDLE ))

وسیگنال دور قدرت موتور ( PSW )به ( ECU ) ارسال می گردد .

سیگنال دور هرز گرد اصولا برای کنترل قطع سوخت پاشی (هنگامی که در حالت حرکت پا را از روی

پدال گاز بر می داریم ) وسیگنال دور قدرت برای افزایش زمان سوخت پاشی ودر نتیجه افزایش قدرت

خروجی بکار می رود .

روش عیب یابی :

" شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :

1 . در صورت خرابی باعث قطع سوخت پاشی و نوسان در دورهای بالا می شود که ممکن است به

خاطر کثیفی و آب خوردگی سنسور باشد .

2 . در صورت سرد بودن خودرو دور موتور در حد نرمال ودر موقع گرم بودن خودرو دور موتور تا

حالت Cut off بالا می رود .            "تجهیز خودرو ثمین "    "09188364407 "

روشهای تست قطعه :                         " آقای مرادی "

تست با دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین :

دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل کرده وخودرو را روشن می کنیم . وارد صفحه

پارامترها می شویم ودر حالت دور آرام یا بسته بودن دریچه گاز زاویه دریچه گاز وولتاژ خروجی آنرا

چک می کنیم . باید با گاز دادن زاویه دریچه گاز تغییر کرده ولتاژ خروجی زیاد شود . وقتی گازمیدهیم

و بطور ناگهانی پدال گاز را رها می کنیم در قسمت پاشش سوخت عبارت قطع سوخت پاشی را برای

لحظاتی مشاهده می کنیم . در غیر این صورت نشان دهنده ایراد در قطعه می باشد .

حال وارد منوی دیدن کد خطاها میشویم بررسی می کنیم آیا خطایی در حافظه ECU نسبت به این قطعه

ثبت شده است یا خیر . اگر خطا بصورت لحظه ای ( I) باشد باید آنرا از حافظه ECU پاک کنیم ولی اگر

خطا بصورت دائمی (P) باشد ابتدا سوکت قطعه را چک کرده سپس کد خطا را پاک می کنیم . اگرمجددا

خطایی بصورت دائمی (P) مشاهده شد نشان از خرابی سنسور دارد و باید تعویض شود .

تست اهمی :

دستگاه مولتی تستر را در وضعیت اهم متر قرار داده سوکت قطعه را جدا کرده ودو سر پروب اهم متر

را به دو پایه بیرونی وصل می کنیم باید مقاومتی حدود 4 کیلو اهم را نشان دهد . سپس یکی از پروب ها

را به پایه وسطی قطعه اتصال می دهیم وبا دست اهرم گاز را می چرخانیم مقاومت قطعه باید تغییر کند

در غیر اینصورت قطعه خراب است .

تست ولتاژی :

دستگاه مولتی تستر را در وضعیت ولت متر (DC) قرار داده وخودرو را روشن میکنیم دوسوزن را یکی

به پایه اتصال منفی وسوزن دیگر را به پایه تغذیه 5+ ولت وصل می کنیم .دو سر پروب ولت متر را به

دو سوزن اتصال می دهیم وبه خودروگاز می دهیم .ولتاژ باید 5+ ولت باشد وتغییر نکند . سپس سوزن

وپروب متصل به پایه تغذیه 5+ ولت را به پایه ارسال سیگنال یا ولتاژ وصل می کنیم . ولتاژی بین

صفر تا 5+ ولت را باید نشان دهد . وقتی به خودرو گاز می دهیم ولتاژ نشان داده شده باید نزدیک به

5+ ولت شود و وقتی گاز نمی دهیم نزدیک به صفر می شود درغیراین صورت قطعه خراب است .

دستگاه ترمینال باکس :با این دستگاه می توان عیب یابی مسیرهای مداری سیستم انژکتوری را انجام

داد ولی به علت گران قیمت وکم یاب بودن این دستگاه بالا جبار برای تست مدارهای سیستم انژکتوری

در بعضی مواقع از سوزن ته گرد استفاده می شود .

" جهت سفارش تستر سیم کشی با شماره 09188364407 تماس حاصل فرمایید "

"نکات "

" در پژو 206 به این سنسور حسگر می گویند "

" این سنسور سرویس خاصی ندارد "

" سنسور کمکی این قطعه سنسور مپ است "

" این قطعه در خودرو 206 تیپ 1 و2 قابل تنظیم است در صورتی که دریچه آن از تنظیم خارج شده

باشد در قسمت پارامترهای دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین زاویه دریچه گاز باید صفر باشد . در

غیر اینصورت با استفاده از ابزار مخصوص دریچه را تنظیم کرده تا عدد بالا بدست آید "

 

" تجهیز خودرو ثمین ارائه دهنده کلیه ی تجهیزات کارگاهی "   "09188364407 "

 


 

سنسورضربه

وظایف :

این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس ( کوبش ) ویا خود سوزی موتوررا به صورت سیگنالهای

الکتریکی به ECU ارسال می کند و ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را به طور صحیح

تنظیم می کند .

محل قرار گیری :

روی پوسته بلوکه سیلندر و معمولا در خودروهای 4 سیلندر بین سیلندر 1 و 2 قرار دارد .

ساختار داخلی :

این قطعه ساخته شده از یک پیزو الکتریک که در داخل  دوقاب مرتعش و چدنی قرار دارد.

این قطعه دارای یک سوکت 2 یا 3 پایه به رنگ سفید – مشکی می باشد .

پایه 1 : تغذیه 5 + ولت

پایه 2 :ارسال سیگنال                   پایه 3 : غلاف شیلد

شرح کار قطعه :

پدیده ضربه باعث کاهش کارایی وقدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی می گردد.درنتیجه

باعث بوجود آمدن فشار حرارتی زیادی روی واشر سر سیلندر – پیستون واطراف سوپاپ واطراف

سوپاپ ها شده خسارت و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد .

این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط  سوخت و هوای جدید در قسمت بالای سیلندر منفجر شود

این انفجار قبل ازرسیدن جرقه شمع بوجود می آید این احتراق نا خواسته را خود سوزی (مخلوط محترق

نشده ) میگویند وقتی که این حالت در یکی از 4 سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات وضربات

حاصل ازپدیده خود سوزی به بلوکه سیلندر را حس کرده وبا ارسال یک ولتاژ حداکثر ECU رااز این

پدیده مطلع می گرداند . ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور میزان آوانس جرقه موتور

را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد

درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند .

روش های عیب یابی :

1 : شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :

در صورت خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان

دهد .

2 : روش تست قطعه با دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین :

دستگاه دیاگ – تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل کرده و سوئیچ را باز می کنیم و وارد منوی

دیدن کد خطاها می شویم . اگر در حافظه ECU خطایی در رابطه با این قطعه ثبت شده بود آنرا از نظر

خطا ی لحظه ای یا دائمی بودن چک می کنیم ومانند قطعات قبل عمل می کنیم .اگر قطعه خراب بودآن

را تعویض می کنیم .

" نکات "

" این قطعه تست اهمی و ولتاژی ندارد .

"گشتاور سفت کردن پیچ این سنسور با ترک متر 2/2 کیلو گرم متر می باشد . در اثر شل بودن پیچ

سنسور چراغ اخطار عیب یاب سیستم روشن می ماند .

"در خودروهای جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خود سوزی موتور وضربات حاصل از لرزش

خودرو در حین رانندگی سنسوری یا همین کیفیت به نام سنسور شتاب سنج روی بدنه خودرو تعبیه شده

است . تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های نا هموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است

به عنوان احتراق ناقص در سیلندرها گزارش شوند . تفاوت میان تغییرات دور موتوربه دلیل نا همواری

های جاده واحتراق ناقص توسط شتاب سنج تعیین می شود شتاب سنج در شرایط نا هموار جاده موقتا عملکرد شناسایی سنسور ضربه را غیر فعال می کند

" در خودرو های جدید فقط پژو – سمند – پراید 2000 S وپژو206 – زانتیا – سمند LX – وپارس

ELX این سنسور را دارا می باشند .

" این قطعه سنسور کمکی ندارد.

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group