سنسورسرعت خودرو
وظایف :
این قطعه وظایف زیر را بر عهده دارد :
1: سرعت وسیله نقلیه را مشخص می کند .
2: دور آرام موتور را درهنگام حرکت خودرو تثبیت میکند .
3: شتاب خودرو را بهینه می سازد .
4: نوسانات موتور را کاهش می دهد .
محل قرارگیری :
این قطعه روی پوسته گیر بکس و روی دنده کیلومتر شمار گیر بکس نصب شده است .
ساختار داخلی :
این قطعه تشکبل شده از یک شافت که با دنده کیلومتر ترکیب می شود با گردش شافت خروجی گیربکس و گردش پنیون دنده کیلومتر این شافت شروع به گردش کرده و با اثر الترومغنانیس هال کار می کند به ازای هر 8 مرتبه گردش این شافت معادل 2 کیلومتر در ساعت تولید فرکانس کرده به ای سی یو ارسال می کند .
مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت سه پایه تشکیل شده است :
پایه 1 : تغذیه +12 ولت ( از طریق رله دوبل )
پایه 2: سیم اتصال بدنه
پایه 3 : ارسال سیگنال
شرح کار قطعه :
این قطعه پس از دریافت ولتاژ +12 ولت از رله دوبل و پس از حرکت موتور و گردش پینیون دنده کیلومتر و گردش شافت ، شروع به ارسال فرکانسهای متناسب با سرعت خودرو می کند در نتیجه ای سی یو ازسرعت خودرو مطلعه شده با استفاده از اطلاعات رسیده از این سنسوروضعیت پاشش سوخت خودرو را درسرعتهای مختلف مشخص می کند .
روشهای عیب یابی :
-
شناسایی عیب هایی که درصورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
درصورت خرابی این سنسور خودرو هنگامه توقف آنی خاموش می کند و یا در سربالایی و در هنگام دنده دادن معکوس ریب میزند .
-
روش تست قطعه
1 تست با دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین :
سوکت دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین را به خودرو اتصال می دهیم و وارد منوی کد خطاها می شویم و چک می کنیم که خطایی در مورد این سنسوردر حافظه ای سی یو ثبت شده یا نه درصورت وجود خطا اگر ازنوع لحظه ای (I) بود خطا را پاک می کنیم اما اگر از نوع دائمی (P) بود ابتدا از محکم بود ن و تمیز بودن سوکت سنسور مطمئن می شویم سپس خطا را پاک می کنیم و بعد با خودرو مسافتی را طی می کنیم سپس مجددا ً کد خطاهارا چک می کنیم اگرپاک نشد سنسورخراب است .
-
برای اطمینان بیشتر ازدقت کار سنسوردستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین را داخل خودرو برده و با سرعتهای مختلف خودرو را حرکت می دهیم اگرسرعت ثبت شده در منوی پارامترهای دستگاه درقسمت سرعت خودرو مطابق سرعت کیلومتر شمار و سرعت واقعی اتومبیل بود سنسوردرست کار می کند .
-
هرگاه کیلومتر شمار خودرو از کار بیوفتد وعیبهای گفته شده دربالا به وجود بیاید سنسور خراب است همچنین شلاق زدن عقربه کیلومتر شمار نشان ازخراب سنسور دارد .
2 تست و لتاژی :
درصورت خرابی قطعه سوکت آن را جدا کرده خودرو را روشن می کنیم دو سرپروپ ولت متر را به پایه 1و 2 سوکت دسته سیم اتصال می دهیم ولتاژ باید +12 ولت باشد اگر نبود باید مسیر برق را تا رله دوبل چک کنیم .
3 تست اهمی :
به وسیله اهم متر سیم پایه سوم سوکت سنسور را تا پایه ای سی یو چک می کنیم باید مقاومت آن کمتر از یک اهم باشد در غیر این صورت مسیر ایراد دارد .
4 تست دنده کیلومتر کیربکس :
سنسورسرعت را از جای خود باز کرده زیر چرخ محرک خودرو جک می زنیم خودرو را دنده یک گذاشته و گاز می دهیم تا پینیون دنده کیلومتر شروع به گردش کند اگر حرکت کرد که هیچ در غیر این صورت ایراد را در دنده کیلو مترگیربکس جستجو می کنیم سپس سنسور را ا ز نظر سلامت پایه شافت ورودی سنسور بررسی می کنیم اگر سالم بود ایراد از سنسور سرعت است .
-
سرویس قطعه :