رله دوبل
وظایف :
رله دوبل یکی از قطعات سیستم انژکتوری میباشد که برق قطعات مهم این سیستم را تامین میکند در سه
حالت سوئیچ بسته – سوئیچ باز – خودرو روشن برق قطعات زیر را تامین میکند :
1 : ECU
2 : پمپ بنزین
3 : انژکتور
4 : کوئل دوبل
5 : شیر برقی کنیستر
6 : المنت گرم کننده اکسیژن سنسور
7 : گرم کن دریچه گاز
-
اگر این قطعه خراب شود برق کل سیستم قطع میشود
محل قرارگیری :
درانواع خودرو جای آن متفاوت است :
پیکان و پژو RD : داخل جعبه ECU کنار ECU
پژو وسمند : زیر سینی جلو
پژو206 تیپ 1 : زیر ECU
پراید S2000 :کنار باطری ، چسبیده به گلگیر
ساختار داخلی :
رله سوئیچ الکترومغناطیسی است که با یک جریان کم می تواند جریان زیاد تولید کند به طور کلی
تشکیل شده است از :
1 : هسته بوبین 2 : یک عدد پلاتین
رله دوبل از یک رله اصلی و یک رله قدرت تشکیل شده است .
مدارهای الکتریکی :
رله دوبل توسط یک کانکتور 12 الی 15 پایه به دسته سیم اصلی متصل میشود .
" پایه های 2 و8 و 11 و 15 همیشه ولتاژ 12+ ولت دارند "
پایه 14 در موقع باز بودن سوئیچ ولتاژ 12+دارد .
از پایه 4 رله دوبل برق انژکتورها ، از پایه 5 برق کوئل ، از پایه 6 برق گرم کن دریچه گاز ، از پایه
13برق پمپ بنزین ،از پایه 9 برق شیر برقی کنیستر تامین میشود ، از پایه 10 در حالت سوئیچ بسته
واز پایه 1 در حالت سوئیچ باز و موتور روشن ، برق به ECU ارسال میشود .
شرح کار قطعه :
عملکرد رله دوبل دارای سه مرحله است :
1 : مرحله سوئیچ بسته :
در این حالت یک ولتاژ 12+ ولت از پایه 10 رله دوبل برای نگهداری اطلاعات موجود در حافظه
ECU به واحد کنترل الکترونیک ارسال میشود .
2 : مرحله سوئیچ باز :
در این حالت ECU به مدت 2 تا 3 ثانیه برای اجزا زیر ولتاژ 12+ ولت ارسال میکند :
-
ECU
-
پمپ بنزین
-
انژکتورها
-
کوئل دوبل
-
شیر برقی کنیستر
-
المنت گرم کن دریچه گاز
-
المنت گرم کن سنسور اکسیژن