گرم کن دریچه گاز - فروشگاه تجهیز خودرو ثمین

تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

گرم کن دریچه گاز

گرم کن دریچه گاز

وظایف :

این قطعه باعث گرم شدن محفظه دریچه گاز در زمستان های سرد وهنگام یخبندان میشود اگر پولک

دریچه گاز و نوک استپر موتور یخ بزند یخ آن بوسیله این المنت گرم کن باز میشود .

محل قرار گیری :

روی محفظه دریچه گاز

ساختار داخلی :

این قطعه تشکیل شده است از یک مقاومت از نوع PTC (ضریب حرارتی مثبت ) که با افزایش دما

مقاومت آن کاهش می یابد .

مدارهای الکتریکی :

از یک سوکت دو پایه به رنگ زرد تشکیل شده است :

پایه 1 : تغذیه 12+ ولت از پایه شماره 9 رله دوبل

پایه 2 : اتصال به بدنه

شرح کار قطعه :

این قطعه در زمستان های سرد عمل کرده باعث اب شدن یخ زدگی احتمالی دریچه گاز ونوک استپر

موتور می شود نحوه ی کار کردن آن به شرح زیر است :

جریان کم – مقاومتPTC زیاد – حرارت تولیدی بیشتر – جریان زیاد – مقاومتPTC کم – دما کم –

روش های عیب یابی :

" شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :

در صورت خرابی این قطعه در زمستان های خیلی سرد بخارات روی پولک دریجه گاز یخ میزند و

موجب چسبیدن آن به بدنه محفظه دریچه گاز شده خودرو گاز نمیخورد .همچنین نوک استپر موتور یخ

زده استپر موتور گیر میکند وخودرو روشن نمیشود .

"روش تست قطعه :

با اهم متر مقاومت دو پایه را اندازه می گیریم ،باید حدود 10 اهم باشد .

" نکته "

در خودرو 206 و زانتیا این قطعه وجود ندارد . زیرا بدنه محفظه دریچه گاز ونوک استپر موتور در

آنها پلاستیکی است ویخ نمی زند .ُ

پتانسیومتر CO

 وظایف :

این قطعه وظیفه تنظیم سوخت را در خودروها ی گروه SL96 در پیکان وپژو RD به عهده دارد .

محل قرار گیری :

در پیکان SL96 روی بدنه خودرو و داخل موتور کنار جعبه فیوز قرار دارد(جای قدیم بوسترترمز)

در پژوRD داخل موتور چسبیده بهگلگیر سمت راننده ،پشت چراغ جلو قرار دارد .

ساختار داخلی :

این قطعه عنصری مقاومتی میباشد که ساختار داخلی آن همانند ساختار پتانسیومتر دریچه گاز است

با این تفاوت که مقاومت سیم پیچ آن با یک متغییرکه توسط نوک پیچ گوشی تنظیم میشود قابل تغییر

است این متغییر درهر گردش کامل به دور خود 500 اهم تغییر اهمی دارد .

مدارهای الکتریکی :

یک سوکت سه پایه به رنگ مشکی دارد :

پایه 1: اتصال بدنه

پایه2: ارسال سیگنال یا ولتاژ

پایه3: تغذیه 5+ اهم

شرح کار قطعه :

با استفاده از دستگاه چهار گاز ،سنسورآن را در اگزوز خودرو میگذاریم . سپس نوک پیچ گوشتی را

داخل جای پتانسیومتر CO میگذاریم وآن را به آرامی می گردانیم تا گازهای خروجی به حد استاندارد

برسد . به این صورت که با سفت کردن آن سوخت زیاد وبا شل کردن آن سوخت کم می شود .

روش های عیب یابی  :

" شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودروبه وجود می آید :

وقتی مصرف سوخت در خودرو بالاست بعد از چک کردن قطعات دیگر خودروبه سراغ این قطعه

میرویم که ممکن است خراب باشد یاازتنظیم خارج شده باشد در صورت تنظیم نبودن پتانسیومتر CO

خودرو در دور آرام با نوسان کار میکند .

" روش تست قطعه :

تست اهمی :  قطعه را از بدنه خودرو باز میکنیم وسوکت آن را جدا میکنیم ومقاومت بین پایه های 1و3

را اندازه می گیریم باید مقاومتی در حدود 13 الی 14 کیلو اهم باشد در غیر این صورت قطعه خراب

است .سپس مقاومت بین پایه های 1 و 2 را اندازه می گیریم وبا چرخاندن محل تنظیم قطعه باید مقاومت

آن تغییر کند.

" نکات "

" چون دستگاه چهار گاز گران قیمت میباشد میتوان از روش زیربرای تنظیم سوخت استفاده کرد :

خودرویی را که در شهر محل کار شما تردد داردو سوخت مصرفی آن در حد استاندارد است ،ازبین

مشتریان پیدا کرده وپتانسیومتر CO آن را باز کنید. مقاومت بین پایه های 1و2 آن را اندازه بگیرید و

مقاومت اهمی آن را به عنوان مرجع در نظر بگیرید .

خودروهایی که در شهر محل کار شما تردد دارند را با همان مقدار مقاومت بین پایه های 1و2

پتانسیومتر CO تنظیم کنید .

مثلا در شهر تهران مقاومت بین پایه های 1 و 2 باید حدود8/7 کیلو اهم باشد که به تجربه بدست آمده است

" بعضی اوقات دور آرام خودرو منظم کار نمی کند وبا تغییر دور مواجه هستیم با تنظیم متغییر قابل

تنظیم وسط پتانسیومترCO می توان دور آرام خودرو را تنظیم کرد."

"برای تنظیم سوخت خودروهای گروه SL96 که پتانسیومتر CO ندارند مثل سمند وپژو 405 باید از

دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین استفاده کرد به این صورت که سوکت دستگاه دیاگ رابه خودرو وصل

کرده وسوئیچ خودرو را باز میکنیم داخل منوی تنظیم سوخت می شویم وعدد قابل تنظیم سوخت را روی

8 الی 10 قرار می دهیم ."

" برای تنظیم سوخت خودرو های گروهMM8P  مثل پژو، پرشیاو سمند مثل روش بالا عمل کرده وعدد

قابل تنظیم سوخت را روی 8 الی 10 گذاشته وعدد قابل تنظیم برای آوانس جرقه را روی عدد صفر می گذاریم "ُ

 

 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group