کاربرد انواع شمع در خودرو
" شمع "
وظایف :
باعث ایجاد جرقه در داخل سیلندرها می گردد .
محل قرارگیری :در داخل سر سیلندر درجای خود بسته میشود .
ساختار داخلی :
از سه قسمت تشکیل شده است :
بدنه (پوسته فلزی)
عایق چینی
الکترودها
شرح کار قطعه :
انواع شمع
معمولا برای انتخاب شمع از لحاظ ایجاد جرقه بهتر است به موارد زیر توجه کنیم :
الف : حرارت الکترودها
ب : فیلر شمع
ج : فشار کمپرس سیلندر
د: شکل الکترود
ذ :نسبت سوخت و هوا
شمع ها به دو دسته تقسیم می شوند :
" شمع گرم "
" شمع سرد "
شمع گرم :
به شمعی گفته میشود که فاصله تبادل حرارتی (اندازه سر شمع ) آن زیاد ومیزان انتقال حرارت ازشمع به بدنه موتور کم باشد . از این شمع در موتورهای سرد (دور پایین وفشارکمپرس پایین ) استفاده میشود
شمع سرد :
به شمعی گفته می شود که فاصله تبادل حرارتی (اندازه سر شمع ) آن کم ومیزان انتقال حرارت از شمع به بدنه موتور زیاد باشد .از این شمع در موتورهای گرم (دور بالا وفشار کمپرس بالا ) استغاده میشود مثل شمع پایه کوتاه رنو .
" حداقل درجه حرارت شمع 340 درجه سانتیگراد وحداکثر 1500 درجه سانتیگراد است . معمولا شمع ها در درجه حرارت 800 درجه سانتیگراد در تمام شرایط می توانند بخوبی کار کنند .
روش های عیب یابی :
اگر شمع در خودرو طبق شرایط مناسب انتخاب نشود باعث موارد زیر میشود :
1 : مصرف سوخت بالا (در خودروهای خود تنظیم )
2: بد کار کردن موتورخودرو در دور آرام (موتور با تنش کار میکند )
3 :ایجاد آلایندگی بالا
4 : بد روشن شدن خودرو
5: ضعیف شدن شتاب گیری خودرو
6 : بالا رفتن دمای موتور وبالا رفتن آمپر آب
تست با دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین :
برای اطمینان از اینکه شمع جرقه می زند یا خیر دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین را به خودرو وصل میکنیم ، شمع را ازجای خود باز کرده به وایر شمع یا به نوک چپقی کوئل (پژو206) وصل می کنیم شمع را اتصال بدنه کرده سوئیچ خودرو رابازکردهوارد قسمت تست عملگرها شده جرقه شمع مذکور را تست می کنیم جرقه باید آبی ومناسب باشد درغیر این صورت دچار مشکل است .
البته این روش نمیتواند بطور کامل شما را در عیب یابی شمع کمک کند زیراشمع باید در فشار کمپرس داخل سیلندر جرقه مناسب خود رابزند نه در فضای باز لیکن این روش امدادی می تواند تا حدودی به تعمیر کار کمک کند .
تست اهمی :
با استفاده از اهم متر مقاومت الکترود میانی را چک می کنیم باید حدود 8 کیلو اهم باشد دربالابودن یا بی نهایت بودن مقدار مقاومت شمع باید تعویض شود .
" برای عیب یابی شمع موارد زیر را رعایت کنید:"
1: شکستگی یا ترک خوردگی عایق چینی شمع
2: خوردگی نوک الکترود میانی شمع
3: اندازه فیلر شمع طبق استاندارد کارخانه سازنده
4: محکم بودن سر مهره شمع
5: دوده سیاه خشک روی شمع که بعلت سوخت بالا ایجاد میشود
6: دوده سیاه روغنی روی شمع که بعلت روغن سوزی در موتور بوجود می آید
سرویس قطعه :
برای تمیز کردن شمع ابتدا دوده و سیاهی شمع را با بنزین شسته سپس با فرچه نرم آنرا تمیز میکنیم .
بهترین روش تمیز کردن وآزمایش شمع استفاده از دستگاه مخصوص تست و پاک کردن شمع است که شمع را سندبلاست کرده با ایجاد فشار متراکم در حدود فشار تراکم سیلندر جرقه شمع را تست می کند .