دلایل اصلی استفاده از موتورسیکلت ها در کلانشهرها و شهرهای کوچک و حتی در روستاها
مسئله حمل و نقل از اهمیت زیادی برخوردار است که استفاده از موتورسیکلت ها در کلان شهرها و شهرهای کوچک و حتی در روستاها دلایل زیادی دارد که از مهمترین آنها عبارتند از:
یک صرفه جویی در مصرف سوخت
دسترسی سریع و کم هزینه
کاهش آلودگی هوا
به راحتی قابل استفاده در زمینهای ناهموار و کشاورزی
تاریخچه موتور سیکلت در دنیا
موتور سیکلتهای دو چرخ با یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه موتور به عنوان یک وسیله نقلیه ارزان قیمت و بسیار مفید در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد شاید بتوان موتورسیکلت را دوچرخه نامید که در مکانیزم حرکتی به کمک یک موتور احتراقی توسعه یافته است
اولین ایده ساخت یک وسیله موتوری دوچرخه یا موتورسیکلت توسط دو سازنده آلمانی دوچرخه به نام های گوتلیب دایلمر و ویلهلم می باخ در شهر بدکانسات اشتو تکارت در سال ۱۸۵۵ و موتور سیکلت اختراع شد از سال ۱۸۵۵ به بعد روند طراحی و ساخت متعدد موتورسیکلت ها و ارائه انواع آن به بازار توسط شرکت های آمریکایی ، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی ایتالیایی ادامه داشت
اما تولیدات سریع ارزان متنوع و با کیفیت برتر ژاپنیها در اوایل ۱۹۷۰ بازار را از دست دیگران بخصوص انگلیسیها خارج کردیم شرکت هوندا سوزوکی کاوازاکی صنعت موتورسیکلت را در اختیار گرفت البته امروز شرکت های موتور سیکلت سازی چینی و هندی بیشترین حجم تولید و فروش را دارند و به خصوص در کشور ایران
تاریخچه موتورسیکلت با وضعیت تولید در ایران شروع فعالیت موتور سیکلت در ایران در اواخر دهه ۱۳۲۰ خورشیدی بر می گردد با توجه به کاربریهای خاص موتورسیکلت و نیاز به این وسیله نقلیه و ملاحظات شهری بود که کم کم در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی سر و کلی موتورسیکلت های ژاپنی که اولین آنها یاماها بود در بازار موتورسیکلت ایران پیدا شد
با تاسیس شرکت ایران دوچرخ در ابتدای دهه ۱۳۵۰ شمسی که نمایندگی رسمی و انحصاری موتورسیکلتهای یاماهای ژاپن در ایران را در دست داشت این شرکت در ابتدا اقدام به معرفی باید واردات انواع مدلهای شهری و آفرود یاماها به ایران کرد
معرفی شرکت های پیشرو و سازنده موتورسیکلت در ایران
در کشور ما بیش از ۵۰ شرکت تولیدکننده موتورسیکلت به ثبت رسیدند که در حال حاضر تنها حدود ۳۰ کارخانه تولیدی به صورت فعال کار خود ادامه میدهند تیراژ تولید این محصول در سال ۱۳۹۵ حدوداً برابر با ۷ هزار دستگاه بود که در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در سال کاهش یافته است در این میان موتورسیکلت های ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی بیشترین سهم تولیدی را دارند
انواع سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت ها
انژکتوری
کاربراتوری
مزایا و معایب سیستم های سوخت رسانی انژکتوری نسبت به سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری
سیستم سوخت رسانی کاربراتوری به دلایل معایب فراوان در کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و اروپا شاید بیش از ۷۰ سال منسوخ شده است در کشور ما نیز حدود ندارد بیست سال از جایگزینی سیستم سوخت رسانی انژکتوری به جای سیستم کاربراتوری در حوزه خودروهای بنزینی و حدود ۳ سال در حوزه موتور سیکلت میگذرد
مهمترین معایب سیستم سوخت رسانی کاربراتوری
آلایندگی بیشتر نسبت به نمونه های انژکتوری عدم تناسب میزان مخلوط شدن هوا و سوخت
وابستگی شدید کاربراتور به شرایط محیطی
مصرف بالای سوخت
عدم توزیع یکسان سوخت سیلندر ها
امکان خفگی کاربراتور
وابستگی به نوع بنزین و عدد اکتان آن
عدم وجود سیستم بازگشت سوخت
قدرت کمتر نسبت موتور انژکتوری
ارتعاشات و ضربه های بیشتر در مقایسه با موتور انژکتوری
مهمترین مزایای سیستم سوخت رسانی انژکتوری
احتراق کامل و کاهش تولید آلایندگی
کاهش مصرف سوخت به علت استفاده از سیستم های اندازه گیری دقیق الکترونیکی سنسورها و ایسیو
افزایش راندمان حجمی و حرارتی موتور
بهبود عملکرد و افزایش گشتاور و توان خروجی موتور حجم نسبتاً ثابت هوای ورودی و توزیع یکنواخت سوخت به همه سیلندرها عدم نیاز به ساسات و روشن شدن بهتر و سریعتر موتور در هوای سرد
تنظیم مقدار هوا و سوخت در تمامی شرایط کار موتور
ارتعاشات و ضربات کمتر موتور و در نتیجه استهلاک کمتر
تجهیز خودروثمین عرضه کننده دیاگ موتور سیکلت انژکتوری در ایران