بهترین برندهای موتور سیکلت در ایران و جهان
هوندا
یکی از تولیدکنندگان پیشرو موتور سیکلت در جهان است و طیف گستردهای از دوچرخه را در هر نوع و دسته ای ارائه می دهد معروفیت هوندا به خاطر تولید موتور سیکلت و خودروهای زیبا و کارآمد در سطح جهان می باشد
هارلی دیویدسن
هارلی دیویدسن یکی از مشهورترین تولید کنندگان موتور سیکلت در جهان محسوب میشود مدل فکس سافت یکی از خاطره انگیزترین و نوستالژیک ترین مدل های این برند موتور سیکلت می باشد که در سال ۱۹۸۴ تولید شده است
کاوازاکی
شرکت کاوازاکی در سال ۱۸۹۶ به عنوان یک کارخانه کشتی سازی برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما تاسیس شد در سال ۱۹۴۹ کاوازاکی حضور در صنعت موتور سیکلت را با تولید موتور برای این وسیله نقلیه تجربه کرد و امروزه این کمپانی بهترین موتورسیکلت های بازار را تامین می کند کیفیت و کارایی بالا به همراه طراحی زیبا محبوبیت این برند را دوچندان کرده است
یاماها
برند یاماها یکی از شرکت های بزرگ صنعتی است جالب است بدانید شروع تولید موتور سیکلت توسط این برند از بعد از جنگ جهانی دوم است که بقایای ماشین های سالم مانده را جمع کرد و با استفاده از صنعت ذوب فلز تولید موتورسیکلت را آغاز کرده است
Bmw
bmw خودروساز آلمانی یکی از تولید کنندگان به نام خودروهای لوکس و موتور سیکلت در جهان به شمار می آید این شرکت بعد از تاسیس در سال ۱۹۱۶ چند سال بعد در سال ۲۰۱۲ پیشرفته چشمگیری داشت و به عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد
سوزوکی
واقعاً ژاپنی ها در دنیای موتور سیکلت یک تازی می کنند و یکی دیگر از برترین برند ها در این حوزه سوزوکی خواهد بود مقر این شرکت درمینا می کو ژاپن قرار دارد و مثل هوندا به جز موتور سیکلت در تولید خودرو نیز فعالیت چشمگیری دارد شاید از نظر میزان فروش یا طرفداری همپای هوندا نباشد ولی با توجه به کیفیت محصولات سوزوکی می توانیم بگوییم به هیچ وجه حریف دست و پا بستهای نیست
کی تی ام
یکی از ویژگیهای بارز کمپانی کی تی ام که در حقیقت جز اصلی ترین نقاط قوت محصولات این کمپانی اتریشی محسوب می شود جمع کردن بهترین قطعات از معروفترین کمپانی ها در کنار هم است ۰۱۱ را میتوان نقطه عطفی برای برند کیتیام دانست چرا که تا قبل از این سال شهرت این برند محدودتر بود
موتور سیکلت های دوکاتی به داشتن طرح بدنه زیبا و نیز کیفیت فنی مناسب مشهورند این شرکت ایتالیایی در سال ۱۹۲۶ در ایتالیا قاب صنعت موتورسیکلت سازی گذاشت و از آن سال تا به امروز موتورسیکلت های مقاوم با طراحی زیبا و عملکردی فوقالعاده تولید و به بازار عرضه کرده است
ویکتوری
اولین تولید این کمپانی به سال ۱۹۹۸ برمیگردد این کمپانی مدعی این است که بیشتر موتورسیکلت هایش در جاده های آمریکا پرچمدار است و دیده میشود این کمپانی تحولی در دنیای دوچرخه و موتورسیکلت های جهان بخشیده است و جوایز زیادی را نیز از آن خود کرده است
تریموف
این کمپانی در سال 1888 به منظور تولید دوچرخه تاسیس شده است در سال ۱۹۰۲ تولید موتورسیکلت را نیز آغاز کرد. موتور های این کمپانی مدیریت صرفه جویی در مصرف انرژی را دارند طراحی و نوآوری موتورهای تریوموف باعث شده که در لیست ۱۰ برند برتر جهانی صنعت موتورسیکلت قرار بگیرد.
طبقه بندی موتورسیکلت ها در یک نگاه
طبقه بندی موتورسیکلت ها معمولاً بر اساس نوع کاربرد آنها بوده و همچنین موتورسیکلتها با هر کاربردی نیز بر اساس حجم موتور انجین آن کلاس بندی می گردد
در ادامه ابتدا به توضیح و بررسی انواع انجین مورد استفاده در موتورسیکلت ها پرداخته و پس از آن نیز به معرفی طبقه بندی انواع موتورسیکلت بر اساس کاربرد آنها می پردازیم.
انواع موتورسیکلت ها
از نظر حجم موتور کلاس ۱۰۰ سی سی کلاس ۱۲۵ سی سی کلاس ۱۷۵ سی سی کلاس ۲۵۰ سی سی کلاس ۳۵۰ و ۴۵۰ سی سی کراس ۵۰۰ سی سی کلاس ۶۰۰ و ۷۵۰ سی سی بالاتر از ۷۵۰ سی سی
از نظر نوع کاربرد جاده رو کروز یا تفریحی مسابقهای مسافرتی استاندارد یا شهری
جاده یا آفرود کراس دو منظوره رالی تریال
اسکوتر ها موتورگازی کوچک یا مینی همه جارو
انواع دیگر موتورسیکلت ها
دو آل اسپرت
تورهای ماجراجویانه
سوپر و هایپرموتارد
دراگ
طرح های مفهومی
بررسی انجین های( موتورهای) موتور سیکلت ها
برای تولید نیروی مورد نیاز جهت حرکت موتورسیکلت ها معمولاً از موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی استفاده می گردد که ذیلاً به شرح مختصری در خصوص آنها می پردازیم
موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی
این نوع موتورها بسته به نوع عملکرد دو یا چهار زمانه نوع سوخت مصرفی بنزین و گازوئیل سیستم خنک کاری هوا یا آب حجم سر رسیدند به انواع مختلفی تقسیم می گردند همان گونه که می دانیم اساس کار موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی منفجر شدن مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر آنها و انتقال نیروی حاصله به میل لنگ و استفاده های گوناگون از آن نیرو می باشد از نظر نحوه عمل برای سوزاندن مخلوط سوخت و هوا موتور ها به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می گردند
در موتورهای چهار زمانه چهار مرحله مکش تراکم احتراق و تخلیه دود به ترتیب و با گردش دور میل لنگ � بار رفت و برگشت پیستون صورت گرفته ولی در موتورهای دو زمانه مراحل فوق تنها با یک دور گردش میدهند با یک رفت و برگشت پیستون صورت میگیرند دو نوع موتور ذکر شده دارای مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر هستند
طبقه بندی موتورسیکلت ها از نظر حجم موتور
انجین های مورد استفاده در موتور سیکلت ها از نظر حجم به صورت زیر کلاس بندی طبقه بندی می گردند
انجینهای کلاس تا ۱۰۰ سی سی
این نوع انجین ها در موتورهای کوچک به کار می روند گرچه سرعت و شتاب خوبی ندارند ولیکن مصرف سوخت آنها خوب و قابل قبول می باشد و استفاده از آن ها در موتور سیکلت های با کاربرد تفریحی مسافت های کوتاه خرید های درون شهری مسافت های کوتاه شهری می باشد
انجینهای کلاس ۱۰۰ سی سی
این نوع انجین ها دامنه وسیع تری از موتورسیکلت ها را شامل شده و در مسافت های شهری و حتی جاده های خاکی کاربرد دارند
انجینهای کلاس ۱۲۵ سی سی
آنها در این حجم به کار برده می شوند این انجین شتاب سرعت و مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی را تامین می کند ولیکن از آنجا که سرعت و شتاب بالایی ندارند در موتورسیکلت های با کاربری برون شهری بزرگراه ها کمتر به کار رفته و عمدتاً در موتور سیکلت های معروف Enduro و یا موتور سیکلت های بیابانی کوچک به کار می رود
انجینهای کلاس ۱۷۵ سی سی
حجم انجین های این کلاس بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ سی سی تغییر میکند و عمدتاً در موتور هایEnduro یا موتور های بیابانی به کار میرود
انجینهای کلاس ۲۵۰ سی سی
انجین های این طبقه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی تغییر میکند تقریبا تمام شرکت های موتورسیکلت سازی موتوری با این کلاس ارائه کردهاند این نوع انجین تقریباً در تمامی موتورسیکلتهای با کاربری بیابانی شهری مسابقه وEnduro کاربرد دارد
کلاس ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی
این کلاس در واقع نخستین کلاس موتورسیکلت های پرقدرت می باشد سرعت شتاب بالا و مصرف سوخت تقریباً مناسب از مشخصه های این نوع انجین میباشد این انجین نیز تقریباً در تمامی موتور سیکلت ها کاربرد دارد و در بین موتور سیکلت های اسپرت نیز به کار می رود
انجین های کلاس ۵۰۰ سی سی
معرفی یک انجین پر قدرت است در این کلاس مصرف سوخت خیلی مهم نیست این نوع انجین را هم در موتور سیکلت های خیابانی یا شهری و هم در موتور سیکلت های مسابقه به کار می برند
انجین های کلاس ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی سی
این نوع انجین معمولاً در موتورسیکلت های شهری و توریستی یا برون شهری به کار گرفته می شوند
انجین های کلاس بالای ۷۵۰ سی سی این نوع انجین در موتورسیکلت های مسافرتی یا توریستی بزرگ کاربرد داشته و بیشترین مدل ها از نظر طبقه بندی در کلاس موتور های فوق سنگین قرار دارند وزن تقریبی این موتورها در حدود ۲۸۰ کیلوگرم می باشد این نوع انجین ها از نظر ابعاد و اندازه و توان خروجی در حدود ۹۰ اسب بخار شبیه به انجین های به کار رفته در خودرو های کوچک می باشد سرعت تقریبی این موتورسیکلت ها بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بوده و قیمت تمام شده یک چنین موتورسیکلتی با تجهیزات کامل معمولاً بیشتر از قیمت یک خودروی سواری کوچک است
مطالبی که تا کنون گفته شد در خصوص موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی و مقایسه بین آنها بود همچنین به مواردی هم در خصوص کلاس بندی آنها برای استفاده در موتور سیکلتهای اشاره گردید در ادامه طبقه بندی موتور ها بر حسب نوع کاربرد آنها می گردد
بررسی موتورسیکلت ها بر حسب نوع کاربرد آنها
همانند خیلی دیگر از مصنوعات بشر موتورسیکلت ها نیز برای استفاده های گوناگون طراحی و ساخته میشوند که بسته به نوع کاربرد آنها در جاهای مختلف توقعات متفاوتی از آنها انتظار می رود
لذا برای این منظور طراحان موتورسیکلت برای پوشش دادن به کلیه ناسا در استفاده از موتورسیکلت( تفریحی ورزش کار تردد در بیرون و خارج از شهر) مجبور به کلاس بندی( طبقه بندی) ا بوده تا انتخاب را برای مصرف کننده راحتتر کنند که در ادامه به بررسی این طبقهبندی می پردازیم
طبقه بندی موتورسیکلت ها بر حسب نوع کاربرد
۱ موتورسیکلت های جاده رو
۲ موتورسیکلت های فرا جاده ای یا آف رود
۳ اسکوتر ها
۴ موتور گازی
۵ موتور سیکلت های کوچک یا مینی
۶ موتورسیکلتهایATV یا هم جارو
قبل از آنکه بحث طبقه بندی موتورسیکلت ها را آغاز کنیم به معرفی دو مشخصه در موتورسیکلت ها می پردازیم
ارتفاع زین یاSHH برابر است با فاصله محل نشستن بر روی موتورسیکلت تا سطح جاده در زمانی که وزن راکب بر روی موتورسیکلت قرار ندارد
فاصله محور ها یاWBB قرار است با فاصله محور دوچرخه موتورسیکلت از همدیگر که با پول موتور سیکلت نسبت مستقیم دارد
-
موتورسیکلت های جاده رو: