تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

بهترین برندهای موتور سیکلت در ایران و جهان

هوندا

یکی از تولیدکنندگان پیشرو موتور سیکلت در جهان است  و طیف گسترده‌ای از دوچرخه را در هر نوع و دسته ای ارائه می دهد معروفیت  هوندا به خاطر تولید موتور سیکلت و خودروهای زیبا و کارآمد در سطح جهان می باشد

 هارلی دیویدسن

 هارلی دیویدسن یکی از مشهورترین تولید کنندگان موتور سیکلت در جهان محسوب می‌شود‏ مدل فکس سافت یکی از خاطره  انگیزترین و نوستالژیک ترین مدل های این برند موتور سیکلت می باشد که در سال ۱۹۸۴ تولید شده است

 کاوازاکی

 شرکت کاوازاکی در سال ۱۸۹۶ به عنوان یک کارخانه کشتی سازی برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما تاسیس شد در سال ۱۹۴۹ کاوازاکی حضور در صنعت موتور سیکلت را با تولید موتور برای این وسیله نقلیه تجربه کرد و امروزه این کمپانی بهترین موتورسیکلت های بازار را تامین می کند کیفیت و کارایی بالا به همراه طراحی زیبا محبوبیت این برند را دوچندان کرده است

 یاماها

 برند یاماها یکی از شرکت های بزرگ صنعتی است جالب است بدانید شروع تولید موتور سیکلت توسط این برند از بعد از جنگ جهانی دوم است که بقایای ماشین های سالم مانده را جمع کرد و با استفاده از صنعت ذوب فلز تولید موتورسیکلت را آغاز کرده است

 Bmw

‏bmw خودروساز آلمانی یکی از تولید کنندگان  به نام خودروهای لوکس و موتور سیکلت در جهان به شمار می آید این شرکت بعد از تاسیس در سال ۱۹۱۶ چند سال بعد در سال ۲۰۱۲ پیشرفته چشمگیری داشت و به عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد

 سوزوکی

 واقعاً ژاپنی ها در دنیای موتور سیکلت یک تازی می کنند و یکی دیگر از برترین برند ها در این حوزه سوزوکی خواهد بود مقر این شرکت درمینا می کو ژاپن قرار دارد و مثل هوندا به جز موتور سیکلت در تولید خودرو نیز فعالیت چشمگیری دارد شاید از نظر میزان فروش یا طرفداری همپای هوندا نباشد ولی با توجه به کیفیت محصولات سوزوکی می توانیم بگوییم به هیچ وجه حریف دست و پا بسته‌ای نیست

‏  کی تی ام

 یکی از ویژگی‌های بارز کمپانی کی تی ام که در حقیقت جز اصلی ترین نقاط قوت محصولات این کمپانی اتریشی محسوب می شود جمع کردن بهترین قطعات از معروفترین کمپانی ها در کنار هم است ۰۱۱ را می‌توان نقطه عطفی برای برند کی‌تی‌ام دانست چرا که تا قبل از این سال شهرت این برند محدودتر بود

 موتور سیکلت های دوکاتی به داشتن طرح بدنه زیبا و نیز کیفیت فنی مناسب مشهورند این شرکت ایتالیایی در سال ۱۹۲۶ در ایتالیا قاب صنعت موتورسیکلت سازی گذاشت و از آن سال تا به امروز موتورسیکلت های مقاوم با طراحی زیبا و عملکردی فوق‌العاده تولید و به بازار عرضه کرده است

 ویکتوری

اولین تولید این کمپانی به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد این کمپانی مدعی این است که بیشتر موتورسیکلت هایش در جاده های آمریکا پرچمدار است و دیده می‌شود این کمپانی تحولی در دنیای دوچرخه و موتورسیکلت های جهان بخشیده است و جوایز زیادی را نیز از آن خود کرده است

تریموف

این کمپانی  در سال  1888 به منظور تولید  دوچرخه تاسیس شده است در سال ۱۹۰۲ تولید موتورسیکلت را نیز آغاز کرد. موتور های این کمپانی مدیریت صرفه جویی در مصرف انرژی را دارند طراحی و نوآوری موتورهای تریوموف  باعث شده که در لیست ۱۰ برند برتر جهانی صنعت موتورسیکلت قرار بگیرد.

طبقه بندی موتورسیکلت ها در یک نگاه

 طبقه بندی موتورسیکلت ها معمولاً بر اساس نوع کاربرد آنها بوده و همچنین موتورسیکلت‌ها با هر کاربردی نیز بر اساس حجم موتور انجین آن کلاس بندی می گردد

 در ادامه ابتدا به توضیح و بررسی انواع انجین مورد استفاده در موتورسیکلت ها پرداخته و پس از آن نیز به معرفی طبقه بندی انواع موتورسیکلت بر اساس کاربرد آنها می پردازیم.

 انواع موتورسیکلت ها

 از نظر حجم موتور  کلاس ۱۰۰ سی سی کلاس ۱۲۵ سی سی کلاس ۱۷۵ سی سی کلاس ۲۵۰ سی سی کلاس ۳۵۰ و ۴۵۰ سی سی کراس ۵۰۰ سی سی کلاس ۶۰۰ و ۷۵۰ سی سی بالاتر از ۷۵۰ سی سی

 از نظر نوع کاربرد جاده رو کروز یا تفریحی مسابقه‌ای مسافرتی استاندارد یا شهری

 جاده یا آفرود کراس دو منظوره رالی تریال

 اسکوتر ها موتورگازی کوچک یا مینی همه جارو

 انواع دیگر موتورسیکلت ها

دو آل اسپرت 

تورهای ماجراجویانه

  سوپر و هایپرموتارد

دراگ

طرح های مفهومی

 بررسی انجین های( موتورهای) موتور سیکلت ها

 برای تولید نیروی مورد نیاز جهت حرکت موتورسیکلت ها معمولاً از موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی استفاده می گردد که ذیلاً به شرح مختصری در خصوص آنها می پردازیم

 موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی

 این نوع موتورها بسته به نوع عملکرد دو یا چهار زمانه نوع سوخت مصرفی بنزین و گازوئیل سیستم خنک کاری هوا یا آب حجم سر رسیدند به انواع مختلفی تقسیم می گردند همان گونه که می دانیم اساس کار موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی منفجر شدن مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر آنها و انتقال نیروی حاصله به میل لنگ و استفاده های گوناگون از آن نیرو می باشد از نظر نحوه عمل برای سوزاندن مخلوط سوخت و هوا موتور ها به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می گردند

 در موتورهای چهار زمانه چهار مرحله مکش تراکم احتراق و تخلیه دود به ترتیب و با گردش دور میل لنگ � بار رفت و برگشت پیستون صورت گرفته ولی در موتورهای دو زمانه مراحل فوق تنها با یک دور گردش می‌دهند با یک رفت و برگشت پیستون صورت می‌گیرند دو نوع موتور ذکر شده دارای مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر هستند

 طبقه بندی موتورسیکلت ها از نظر حجم موتور

 انجین های مورد استفاده در موتور سیکلت ها از نظر حجم به صورت زیر کلاس بندی طبقه بندی می گردند

انجینهای کلاس تا ۱۰۰ سی سی

 این نوع انجین ها در موتورهای کوچک به کار می روند گرچه سرعت و شتاب خوبی ندارند ولیکن مصرف سوخت آنها خوب و قابل قبول می باشد و استفاده از آن ها در موتور سیکلت های با کاربرد تفریحی مسافت های کوتاه خرید های درون شهری مسافت های کوتاه شهری می باشد

 انجینهای کلاس ۱۰۰  سی سی

 این نوع انجین ها دامنه وسیع تری از موتورسیکلت ها را شامل شده و در مسافت های شهری و حتی جاده های خاکی کاربرد دارند

 انجینهای کلاس ۱۲۵ سی سی

 آنها در این حجم به کار برده می شوند این انجین شتاب سرعت و مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی را تامین می کند ولیکن از آنجا که سرعت و شتاب بالایی ندارند در موتورسیکلت های با کاربری برون شهری بزرگراه ها کمتر به کار رفته و عمدتاً در موتور سیکلت های معروف Enduro  و یا موتور سیکلت های بیابانی کوچک به کار می رود

 انجینهای کلاس ۱۷۵ سی سی 

حجم انجین های این کلاس بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ سی سی تغییر میکند و عمدتاً در موتور هایEnduro یا موتور های بیابانی به کار میرود

 انجینهای کلاس ۲۵۰ سی سی

 انجین های این طبقه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی تغییر میکند تقریبا تمام شرکت های موتورسیکلت سازی موتوری با این کلاس ارائه کرده‌اند این نوع انجین تقریباً در تمامی موتورسیکلت‌های با کاربری بیابانی شهری مسابقه وEnduro کاربرد دارد

 کلاس ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی

 این کلاس در واقع نخستین کلاس موتورسیکلت های پرقدرت می باشد سرعت شتاب بالا و مصرف سوخت تقریباً مناسب از مشخصه های این نوع انجین می‌باشد این انجین نیز تقریباً در تمامی موتور سیکلت ها کاربرد دارد و در بین موتور سیکلت های اسپرت نیز به کار می رود

انجین های کلاس ۵۰۰ سی سی

 معرفی یک انجین پر قدرت است در این کلاس مصرف سوخت خیلی مهم نیست این نوع انجین را هم در موتور سیکلت های خیابانی یا شهری و هم در موتور سیکلت های مسابقه به کار می برند

 انجین های کلاس ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی سی

 این نوع انجین معمولاً در موتورسیکلت های شهری و توریستی یا برون شهری به کار گرفته می شوند

 انجین های کلاس بالای ۷۵۰ سی سی این نوع انجین در موتورسیکلت های مسافرتی یا توریستی بزرگ کاربرد داشته و بیشترین مدل ها از نظر طبقه بندی در کلاس موتور های فوق سنگین قرار دارند وزن تقریبی این موتورها در حدود ۲۸۰ کیلوگرم می باشد این نوع انجین ها از نظر ابعاد و اندازه و توان خروجی در حدود ۹۰ اسب بخار شبیه به انجین های به کار رفته در خودرو های کوچک می باشد سرعت تقریبی این موتورسیکلت ها بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بوده و قیمت تمام شده یک چنین موتورسیکلتی با تجهیزات کامل معمولاً بیشتر از قیمت یک خودروی سواری کوچک است 

 مطالبی که تا کنون گفته شد در خصوص موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی و مقایسه بین آنها بود همچنین به مواردی هم در خصوص کلاس بندی آنها برای استفاده در موتور سیکلتهای اشاره گردید در ادامه  طبقه بندی موتور ها بر حسب نوع کاربرد آنها می گردد

 بررسی موتورسیکلت ها بر حسب نوع کاربرد آنها

 همانند خیلی دیگر از مصنوعات بشر موتورسیکلت ها نیز برای استفاده های گوناگون طراحی و ساخته  میشوند که بسته به نوع کاربرد آنها در جاهای مختلف توقعات متفاوتی از آنها انتظار می رود

 لذا برای این منظور طراحان موتورسیکلت برای پوشش دادن به کلیه ناسا در استفاده از موتورسیکلت( تفریحی ورزش کار تردد در بیرون و خارج از شهر) مجبور به کلاس بندی( طبقه بندی) ا بوده تا انتخاب را برای مصرف کننده راحت‌تر کنند که در ادامه به بررسی این طبقه‌بندی می پردازیم

 طبقه بندی موتورسیکلت ها بر حسب نوع کاربرد

 ۱ موتورسیکلت های جاده رو

 ۲ موتورسیکلت های فرا جاده ای یا  آف رود 

 ۳ اسکوتر ها

 ۴ موتور گازی

 ۵ موتور سیکلت های کوچک یا مینی

 ۶ موتورسیکلت‌هایATV یا هم جارو

 قبل از آنکه بحث طبقه بندی موتورسیکلت ها را آغاز کنیم به معرفی دو مشخصه در موتورسیکلت ها می پردازیم

 ارتفاع زین یاSHH برابر است با فاصله محل نشستن بر روی موتورسیکلت تا سطح جاده در زمانی که وزن راکب بر روی موتورسیکلت قرار ندارد

  فاصله محور ها یاWBB قرار است با فاصله محور دوچرخه موتورسیکلت از همدیگر که با پول موتور سیکلت نسبت مستقیم دارد

  1.  موتورسیکلت های جاده رو:

 همانطور که از نام آنها پیداست این گروه از موتورسیکلت ها جهت استفاده بر روی جاده های صاف و آسفالتی طراحی شده‌اند لذا از نظر مخاطبان دارای بیشترین تعداد مصرف کننده در بین سایر گروهها بوده و دارای تجهیزاتی همچون چراغ جلو چراغ خطر عقب ترمز جلو و عقب کمک های جلو و عقب صدا خفه کن آینه بغل باتری و سایر تجهیزات مورد نیاز جهت تردد در سطح شهر و جاده می باشند

 حجم موتور آن ها معمولاً از ۱۲۵ سی سی به بالا و بسته به نوع کاربرد و موتور به کار رفته حداکثر سرعتی که از ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت یا بیشتر دارند

 این نوع گروه از موتورسیکلت ها خود به ۴  زیر گروه تقسیم می گردند که عبارتند از

 الف: موتورسیکلت‌های کروزر یا تفریحی

 ب: موتورسیکلت های مسابقه ای

ج: موتورسیکلت های مسافرتی

 د: موتورسیکلت های استاندارد یا شهری

 در ادامه به توضیح مختصر در خصوص هر زیر گروه می پردازیم

 الف: موتورسیکلت های کروزر یا تفریحی

 این موتورسیکلت ها دارای فاصله بین دو چرخ زیاد و ارتفاع زین کم و دستگیره هایی بلند می باشند پا های راک معمولاً جلوتر از بدنش بوده و دست ها برای گرفتن دستگیره ها بالا آمده و راکت معمولاً با کمری راست بر روی آن قرار می گیرد و به همین دلیل طی مسافتهای زیاد برای آنها خسته کننده نمی باشد

 علاوه بر آن به جهت داشتن ظاهری زیبا این سبک از موتورسیکلت ها دارای بیشترین مخاطب در گروه خود می باشند

 این موتورسیکلت ها دارای انجین های ۲۵۰ سی سی به بالا و با وزن تقریبی بین ۱۳۵ کیلوگرم تا ۳۶۰ کیلوگرم می باشند

 سیستم انتقال نیرو این موتورها در سه نوع زنجیری و تسمه و شفت می باشد نوع دیگر از موتور سیکلت نیز در این زیرگروه وجود دارد که به چاپر معروف است و مشخصه بارز آن فاصله زیاد چرخ ها از هم می باشد

ب:  موتورسیکلت های مسابقه ای

از از مشخصه های این نوع موتور سیکلت سرعت و شتاب و قدرت ترمز گیری و قدرت مانور بالا می باشد به همین دلیل رانندگی با این وسیله نیاز به هوش و سرعت عمل بالا دارد

 دستگیره فرمان کوتاه با قابلیت گردش بسیار محدود( بین ۱۰ تا ۱۵ درجه) بیشتر و طول کمتر موتور سیکلت نسبت به مدل کروزه و عقب بودن جاپایی باعث می‌شود که به قدری روی موتور خمیده شده و شکلی آیرودینامیک ای به خود  بگیرد

 ترمزها و لاستیک ها و سیستم انتقال نیرو و سیستم تعلیق این موتورها نیز عملکرد بسیار خوبی دارند

 این نوع موتورسیکلت ها در انواع تک سرنشین(و به‌ندرت دو سرنشین) تولید می گردند معمولاً بر روی این موتور ها انجین هایی با حجم از ۱۲۵ سی سی تا ۱۳۰۰ سی سی نصب شده و وزن تقریبی آنها نیز بین ۱۳۵ کیلوگرم تا ۲۳۵ کیلوگرم  می باشد

 سیستم انتقال نیرو موتور ها نیز در دو نوع زنجیری و شفت می باشد و جالب اینکه فاقد جک بغل یا وسط بوده و برای پارک کردن آنها از  خرک های مخصوص که در زیر چرخ عقب نصب می گردند استفاده می شود

 ج: موتورسیکلت های مسافرتی

 شاید بتوان گفت که این نوع موتور سیکلت سیکلت ترکیبی است از موتورسیکلت های مسابقه‌ای و موتورسیکلت های کروزر به این معنی که عملکرد سرعت و راحتی و قدرت زیاد را یکجا دارا می باشند اگر قصد مسافرت در مسیرهای طولانی چند صد کیلومتر و حتی بیشتر از هزار کیلومتر در نظر باشد از این نوع موتور سیکلت استفاده می شود

 زین پهن و راحت وجود شیشه جلو جهت جلوگیری از برخورد باد در سرعت زیاد به راننده و وجود محفظه هایی برای جاسازی مناسب وسایل مسافرت و تجهیزاتی نظیر رادیو پخش شرایط بسیار مناسبی را در مسیرهای طولانی فراهم می کنند به طوری که این نوع موتور سیکلت بهترین وسیله برای سفرهای توریستی است تنها مشکل این نوع موتور سیکلت ها و وزن زیاد نسبت به سایر مدل ها می باشد وزن تقریبی ۳۶۰ کیلوگرم که به همین دلیل رانندگی با آنها نیاز به قدرت بدنی بیشتری دارد

 انجین های استفاده شده در این موتورسیکلت ها بین ۷۵۰ سی سی تا ۱۶۰۰ سی سی میباشد البته معمولاً نوع اسپرت آنها از انجین کوچکتری استفاده می‌کند ولیکن موتورسیکلتهای صرفاً توریستی دارای حداقل انجین ۱۳۰۰ سی سی می باشند

د: موتورسیکلت های استاندارد یا شهری

 مدلی ساده و پایه بر استفاده در شهرها بوده و مشخصه آنها کاربری راحت و کارایی خوب و  آرگونومی مناسب  است و دیگر مانند موتور سیکلت های مسابقه‌ای داشتن بدنه آیرودینامیکی و سبک و همچنین قرار گرفتن راکب به صورت خمیده به طرف جلو لاک نمی باشد

 ساخت و استفاده از این موتورسیکلت ها از دهه ۷۰ میلادی رواج پیدا کرد و در اوایل دهه ۸۰ درصد در اروپا به اوج خود رسید این موتورسیکلت از نظر قیمت معمولاً در کلاس اقتصادی بوده و عموم مردم قدرت خرید آنها را دارند یکی از موفق ترین مدل های موتورسیکلت در این گروه که در کشور ما محبوبیت بسیار یافته مدل هوندا ۱۲۵ سی جی می باشد

 ۲ موتورسیکلت های فرا جاده ای یا  آف رود

 همان طور که از نامشان پیداست استفاده آنها در خارج از جاده های هموار و آسفالت بود با اهداف گوناگون طراحی و مستند اما استفاده اصلی آنها در مکان های برون شهری یعنی جاده های کویری و بیابان ها و مسیرهای پوشیده از درخت که مشخصه اصلی این مسیرها پستی و بلندی و ناهمواری و باتلاق و لجنزار صخره ها و تپه های فراوان است می باشد

 که البته این گروه( فرا جاده ای یا  آف رود) خود نیز به چهار زیر گروه تقسیم می شوند:

 ۱ موتور سیکلت های کراس

 ۲ موتور سیکلت های دو منظوره

 ۳  موتورسیکلت های رالی

 4 موتورسیکلت‌های تریال

 در ادامه به توضیح مختصر در خصوص هر کدام می پردازیم

 یک موتور سیکلت های کراس:

  در زمان هایی که نیاز به انجام پرش های بلند از تپه ها و انجام حرکات نمایشی باشد از این موتورسیکلت ها استفاده می گردد این موتورسیکلت ها مخصوص بیابان ها و تپه ها بوده صرفا جهت این نوع کاربری طراحی شده‌اند به همین جهت تجهیزات مورد نیاز جهت تردد در سطح شهر را نداشته و حتی در بعضی از این مدل‌ها سیستم روشنایی نیز وجود ندارد

 در  این نوع موتورسیکلت ها ارتفاع زین نسبت به انواع درون شهری بیشتر بوده و در بعضی از مدل ها به ۹۵ سانتیمتر نیز میرسد این ارتفاع مناسب باعث می‌شود راکب موتور به وضعیت اطراف خود مسلط بوده و دید بهتری داشته باشد

 سایر مشخصات و خصوصیات این مدل ها عبارتند از:

 سیستم تعلیق و فنربندی پیشرفته و گران قیمت کوچک بودن مخزن سوخت عدم وجود تجهیزاتی مانند کیلومتر شمار بوق راهنما معمولاً از موتورهای دو یا چهار زمانه با حجم ۱۲۵ تا ۵۰۰ سی سی در آنها استفاده می شود برای حمل آنها در درون شهر حتما می بایست از وسایل نقلیه استفاده نمود

 ۲ موتور سیکلت های دو منظوره:

در این مدل موتور سیکلت تا از لاستیک‌های مناسب و یا سنگفرش و همچنین راه‌های ناهموار استفاده شده و بر خلاف موتور کراس ها دارای سیستم روشنایی( چراغ عقب و جلو و راهنما) حجم بیشتر مخزن سوخت و انجین های چهار زمانه و سایر تجهیزاتی که برای تردد در سطح شهر نیاز است می باشند لذا از آنها می‌توان هم در شهر و هم برای طی مسافت های طولانی در بیابان ها و جنگل ها استفاده نمود

۳: موتور سیکلت های رالی:

 برای طی مسافتهای خیلی طولانی( مسابقات رالی) بر روی جاده های هموار و یا بیابان ها ناهموار استفاده می گردند

 ظرفیت مخزن سوخت آنها بسیار زیاد بوده و دارای کلیه تجهیزات لازم جانبی مانند سیستم روشنایی و کیلومتر شمار و بوق و در مواردی قطب نما نیز هستند از موتورهای پرقدرت دو یا چهار زمانه با حجم از ۴۵۰ تا ۶۰۰ سی سی در آنها استفاده می گردد 

 چهار موتور سیکلت های تریال:

 موتورسیکلت ها را باید برای موتور سوار و موتور سیکلت بر سر حفظ تعادل در عین سرعت نامید

 تریال تست مهارت و  دقت در سرعت است می توان بسیار پایین موتورسیکلت و قدرت قابل دسترس در لحظه نیاز و پاسخ سریع دریچه گاز به فرمان موتور سوار دانست

 دیگر اینکه موتورسوار برای حفظ و تعادل بهتر و بالاتر به صورت ایستاده آن را هدایت می کند مخزن سوخت در این کلاس بسیار کوچک و محدود طراحی شده است از این نوع موتورسیکلت ها فقط برای انجام حرکات نمایشی که نیاز به مهارت در حفظ تعادل و عبور از موانع بلند دارند استفاده شده نیاز به دستیابی به سرعت های بالا و طی مسافت های زیاد در آن ها نیست و همچنین تردد آنها در جاهای غیر از پیست مسابقات ممنوع است

بهترین دیاگ موتور سیکلت در ایران

قیمت دیاگ موتورسیکلت

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group