تنظیم انژکتور موتور سیکلت
آموزش
انواع سنسورها در موتور سیکلت
سنسور یعنی حس کننده گویا به عبارتی سنسور در حقیقت یک نوع خبرچین است که اطلاعات لازم را اندازه گیری کرده وبه ایسیو ارسال می کند مانند سنسورهای دور موتور دمای موتور دمای هوا موقعیت دریچه گاز اکسیژن کوبش و غیره سنسور دور موتور وظیفه و نحوه عملکرد سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ وظیفه دارد دور موتور و زاویه میل آنرا به واحد کنترل الکترونیکی ایسیو ارسال کند و یکی از سنسورهای مهم و حساس در موتور سیکلت های انژکتوری می باشد
که اطلاعات ارسال شده توسط این سنسور برای محاسبه پارامتر هایی نظیر در مدت زمان پاشش سوخت زمان جرقه زنی مقدار آوانس و ریتارد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد نکته واحد کنترل الکترونیکی از روی اطلاعات ارسالی سنسور دور موتور متوجه دور بحرانی میل لنگ یا کاتاف شده دوره بحرانی دوری است که احتمال برش میلنگ وجود دارد که در موتورسیکلت ها حدوداً دور ۸۰۰۰ ۱۴۰۰۰ مشخص شده برای جلوگیری از برش میلنگ و معایب دیگر در موتور اقدام به قطع پا چه سوخت انژکتورها مینماید
سنسور دور موتور
از نوع القایی بوده بنابراین با چرخش یک دور کامل فلکه برق از مقابل این سنسور سیگنال سینوسی ایجاد میشود مکان نصب سنسور دور موتور مکان نصب سنسور دور موتور در اکثر موتورسیکلتهای انژکتور یکسان است که در داخل موتور قسمت فلکه برق نصب میشود
اثرات خرابی سنسور دور موتور در صورت خرابی سنسور دور موتور در اکثر موتورسیکلتها موتور خاموش شده و روشن نمی شوند درست عمل نکردن عقربه دور موتور و پرش های نابهنگام در دورهای پایین و کاتاف های بی مورد
نکته : خیلی از مواقع در زمان عیبیابی دیده شده است که علت روشن نشدن موتور سیکلت از طریق سنسور دور موتور به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیف یا جرم گرفتن جلوی سنسور آیا جمع شدن براده در قسمت جلوی سنسور می باشد فاصله بین سنسور و مگنت در درست کار کردن این سنسور بسیار مهم است
نحوه عیب یابی سنسور موتور با استفاده از
دستگاه دیاگ موتور سیکلت و مولتی متریا تستر سیم کشی
خرابی سنسور دور موتور در اکثر موتور های انژکتوری باعث خطر افتادن در حافظه واحد کنترل الکترونیکی نمیشود خطای سنسور دور موتور نشان داده نمیشود لذا بهتر است در قسمت پارامترها در موقع روشن کردن موتور توجه به دور موتور داشته باشیم که در صورت خرابی سنسور دور موتور تعداد دور موتور در قسمت پارامترها تغییر نمیکند و صفر را نشان میدهد نکته در صورت خرابی سنسور دور موتور عقربه دور موتور در صفحه داشبورد صفر را نشان میدهد و غربی حرکت نمیکند در موقع هند یا استارت زدن
با استفاده از دستگاه مولتی
متر سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را روی پایه های سنسور دور موتور وصل کنید و مقدار مقاومت آن را یادداشت کنید و مقایسه کنید
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید