انژکتور
در موتور سیکلت های انژکتوری از نوع الکترومغناطیسی بوده و وظیفه را به طور پودرشده اسپری شده و یا به عبارت بهتر سوخت به صورت اتمیزه شده به پشت سوپاپهای هوا در مدت زمان و فشار معین تزریق کند اجزای داخلی انژکتور
1-ورودی سوخت
2-فیلتر
3-فنر برگشت دهنده
4-سوزن انژکتور
5-خروجی سوخت
6-پوسته
7هسته
8-سیم پیچ
9-سوکت برقی
نحوه عملکرد انژکتور
نحوه عملکرد انژکتور های الکترومغناطیسی به این صورت است که وقتی ولتاژ ۱۲ ولت توسط رله ۵ کتور داده میشود و پایه منفی انژکتور توسط ای سی و کنترل شده �ع و وصل میشود سیم پیچ انژکتور مغناطیس شده و سوزن انژکتور را به سمت بالا حرکت می دهد و چون فشار سوخت رسانی انژکتور بالاست حدود ۲ یا ۳ بار سوخت میخواهد در زمان بسیار کوتاه حدود ۲ الی ۴ میلی ثانیه از نازلهای سوراخ های بسیار ریز انژکتور خارج شود لذا باعث می گردد که سوخت به صورت پودر شده از دهانه انژکتور پاشیده شود
مقدار پاشش سوخت کورس جابجایی سوزن انژکتور مربوط نمی باشد چون طول کورس جابجایی سوزن انژکتور ثابت می باشد و به محض فعال شدن انژکتور سوزن انژکتور تا انتهای کورس خود حرکت میکند پس از عامل موثر در مقدار پاشش سوخت با ثابت بودن قدر نازل و فشار پاشش به مدت زمان باز بودن سوزن انژکتور توسط ایسیو بستگی دارد
مکان نصب انژکتور
انژکتور بر روی مانیفولد هوا با یک زاویه مناسب قرار می گیرد و پاشش سوخت پشت سوپاپ هوا انجام میشود
اثرات خرابی انژکتور موتور سیکلت
در صورت سوختن انژکتور موتور روشن نمی شود اگر چنانچه انژکتور نیم سوز شده باشد باز موتور همراه با ارزش کار می کند و در صورتی که انژکتور نشستی را چک کند موتور دود کرده و نامنظم کار میکند و آلودگی زیادی را به همراه دارد
نحوه عیب یابی انژکتورها
با استفاده از دیاگ موتور سیکلت
در صورت خرابی انژکتور ها یا قطع بودن آنها خطای انژکتور در قسمت خواندن ایوب ثبت میشود و نیز باعث روشن شدن لامپ led میگردد و در قسمت پارامترها می توان زمان پاشش انژکتورها و قطع و وصل بودن آن را مشاهده کرد همچنین در قسمت تست عملکرد ها می توان انژکتور را تست کرد
با استفاده از دستگاه مولتی متر
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهمیت قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز دستگاه مولتی متر را در قسمت مربوطه قرار داده و سپس دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه انژکتور متصل کرده و مقدار مقاومت انژکتورها را در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد یادداشت کنید و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید در صورت مغایرت تعویض می کنید
نکته یک مقاومت استاندارد انژکتورها بین ۱۲ تا ۱۷ می باشد
نکته ۲ چنانچه انژکتورها از نظر سیم پیچ سالم باشند ولی زمان پاشش سوخت زیاد باشد توصیه میشود انژکتورها را باز کرده و توسط دستگاه شستشوی انژکتور به طور کامل و به روش صحیح شستشو دهید