واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل موتور ای سی یو در حقیقت یک پردازشگر است که وظیفه دارد اطلاعات لازم را از سنسورها مانند دور موتور دمای موتور فشار هوا و غیره دریافت کرده و پس از پردازش دستورات لازم را به عمل گرها مانند انژکتور کوی و غیره صادر می کند
عملکردهای مختلف ایسیو
واحد کنترل الکترونیکی ecu در شرایط های مختلف عملکردهای مختلفی را ایجاد می کند مهم ترین آن ها عبارت است از
نحوه عملکرد در زمان استارت زدن موتور
در زمان استارت زدن به موتور سوخت به طور متناوب توسط انژکتورها تزریق میشود و مقدار تزریق سوخت با توجه به دور موتور دمای آب دماو فشار هوا ورودی تنظیم می شود مقدار هوای اضافی مورد نیاز نیز توسط موتور پله ایی تعیین می گردد
کنترل دور آرام
وظیفه اصلی ای سی یو در این حالت تامین شرایطی است که در آن عملکرد موتور ایده آل و بدون نوسان دور باشد بدون ریپ زدن موتور دارای کمترین مصرف سوخت و آلودگی اگزوز باشد.
نحوه عملکرد در دوره های مختلف
در موقع تغییرات لحظه ای موتور مدت زمان تزریق سوخت توسط انژکتورها بر اساس تغییر پارامتر هایی مانند دور موتور وضعیت دریچه گاز فشار هوای ورودی دمای مایع خنک کننده تعیین می گردد
نحوه عملکرد قطع پاشش و یا کاهش خیلی زیاد سوخت انژکتورها
قطع پاشش سوخت کاهش مصرف سوخت در زمان کاهش ناگهانی سرعت موتور سیکلت
زمانی که موتور سوار به طور ناگهانی دور موتور را پایین می آورد دریچه گاز بسته میشود. واحد کنترل الکترونیکی نیزبه دلایل کاهش مصرف سوخت و آلایندههای خروجی اگزوزپاشش سوخت انژکتورها را قطع ویا خیلی کاهش می دهد
قطع پاشش سوخت در دور بحرانی
برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دور موتور و عوارض ناشی از برش میلنگ و خام سوزی در ایسیو طوری برنامه ریزی می کنند برای جلوگیری از مشکلات بیان شده به محض رسیدن دور موتوربه دور مشخص موتورسیکلت با این دوربین ۸۰۰۰الی 13000 تعیین می شود پاشش سوخت انژکتور ها قطع میگردد شروع پاشش انژکتورها پس از کاهش دور موتور و رسیدن به دور تعریف شده جهت جلوگیری از خاموش شدن موتور انجام میگردد
نکته دور بحرانی میل لنگ در اکثر موتور سیکهای انژکتوری متفاوت میباشد.مشخص کردن دور معین درهرایسیو در شرکت طراحی توسط واحد برنامه ریزی در شرکت طراحی ایسیو انجام میگیرد
گرم شدن موتور
معیارهای اصلی ایسیو در حین گرم شدن موتور قابلیت رانندگی بهتر کاهش آلودگی مصرف سوخت می باشد استفاده از مخلوط غنی شده سوخت و هوا باعث افزایش سریعتر کاتالیز شده ونیز با عث گرمتر شدن سریع موتور می گردد
مکان نصب ایسیو
مکان نصب ایسیو در موتورسیکلت های مختلف متفاوت بوده اما به طور کلی مکان نصب اکثر ایسیو ها زیر زین موتور سیکلت است
عیب یابی ایسیو همانند عیبیابی سنسورها و عملگرها که معمولاً توسط دستگاه دیاگ و دستگاه مولتی متر انجام می گرفت نیست من که شرکت های سازنده ایسیو موتورسیکلت سازی از یک دستگاه مخصوص کامپیوتری که بتواند از نظر نرم افزاری و سخت افزاری ایسیو را تست کند استفاده می کنند
اما متاسفانه در کشور ما به دلیل نداشتن چنین دستگاهی در شرکتهای موتورسیکلت سازی برای تست ایسیو از این دستگاه کمک نمی گیرند به همین خاطر است که برای تست ایسیو از روش جایگزینی سعی و خطا استفاده می کنند یعنی در صورتی که افراد تعمیرکار خرابی ایسیو شک کنند یا بعد از تعویض کلیه قطعات سنسورها و عملگرها و سیم کشی به سراغ ایسیو میروند و از یک موتور سیکلت که این دیوان سالم است یا نمونه ای سوی که در مغازه دارند جایگزینی سی و معیوب میکنند اگر مشکل برطرف شد متوجه میشوند که این موتور سیکلت خراب است شاید به همین خاطر بود که در چند سال اخیر بعضی از شرکتهای تولید کننده دستگاه عیب یاب و یا بعضی افراد به فکر افتادند که دستگاهی را طراحی و بسازند که بتوانند ایسیو و بعضی از سنسورها و عملگرها را نیز تست کنند که الان شاهد موفقیت ها و پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه هستیم