رله
رله در سیستم سوخت رسانی انژکتوری موتور سیکلت ها و وظیفه دارد که بر قطعاتی همچون پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن و حتی ایسیو را تامین کند در سیستم سوخت رسانی انژکتوری فاین رله به کار نرفته ولی در سیستم های لیفان یسون و دیاهو از این رله برای کنترل پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن استفاده میشود در سیستم دلفی از این جمله نه تنها برای کنترل و راه اندازی پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن استفاده می شود بلکه برای تامین برق ایسیو نیز به کار می رود مکان نصب رله در پایین سمت چپ مخزن سوخت باک قرار دارد
اثرات خرابی رله
در صورت در صورت سوختن رله موتور روشن نمی شود در صورتی که پایه مربوطه به خروجی هر قطعه قطع شده باشد قطعه مورد نظر عمل میکند و در حالت دیگر در صورت خراب شدن رله دستگاه دیاگ موتور سیکلت وارد نمی شود و یا ولتاژ بازی را در قسمت پارامتر خیلی کم نشان می دهد در صورت درست بودن ولتاژ باتری
نحوه عیب یابی رله با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت
با استفاده از دستگاه عیب یاب به صورت مستقیم نمیتواند را تست کرد ولی در قسمت تست عملگرها هر کدام از عملگر ها را وقتی تست میکنیم که در حقیقت ابتدا باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد چون برق تغذیه ۱۲ ولتی قطعات توسط رله تامین میشود و سپس سالم بودن خود و خط را بررسی نمود
تست رله با استفاده از دستگاه مولتی متر
ابتدا کلید سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و دو سر سیم مشکی وقرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و دو سر سیم سیم مشکی و قرمز رات با تصویر به پایه های مربوطه متصل کرده و میزان مقاومت سیم پیچ رله را یادداشت کنید و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید در صورتی که مقدار مقاومت اختلاف زیادی داشته باشد معیوب بوده و باید تعویض گردد مقاومت رله حدود ۷۰ میباشد