عملگرها
در حقیقت قطعاتی هستند که ازایسیو دستورات لازم جهت روشن شدن موتورو ایده آل کار کردن موتور در تمامی شرایط کاری دریافت می کنند برخی عملگرها عبارتند از پمپ بنزین انژکتور ها موتور پله ای رله لامپ عیب یاب دور سنج سوکت عیب یاب و غیره
پمپ بنزین
پمپ بنزین وظیفه دارد که سوخت را با فشار معینی از باک حدود ۲.۳ اتمسفر یا بار به ریل سوخت ارسال کند فشار ارسالی پمپ بنزین باید همیشه بیش از فشار مورد نیاز پاشش انژکتورها باشد تا در صورت افزایش مصرف سوخت موتور با کمبود سوخت مواجه نشود
نکته:
در همه نوع پمپ بنزین های انژکتوری در داخل پمپ بنزین یک سوپاپ یک طرفه به کار رفته که از برگشت یا خارج شدن مدار سوخت رسانی از بنزین جلوگیری می کند همچنین باعث میشود که سوخت در مدار سوخت رسانی با یک پیچش فشار معین ثابت نگه داشته شود تا در موقع استارت زدن موتور سیکلت به راحتی روشن شود امروزه در اکثر موتورسیکلت های انژکتوری به دلیل مزیت فراوانی که پمپ بنزین های داخل باک دارند از جمله حذف صدای کارکرد بالا ایمنی بهتر و غیره استفاده می کنند
در سیستم انژکتوری پمپ بنزین با سوخت باش به صورت یکپارچه بر روی مانیفولد هوا قرار گرفته است
در اکثر سیستم های انژکتوری مانند موتور سیکلت سون لیفان یاهو دلفی پمپ بنزین در داخل باغ قرار دارد
اثرات خرابی پمپ بنزین
در صورتی که پمپ بنزین کامل بسوزد موتور یک لحظه روشن شده و خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود و چنانچه پمپ بنزین نیم سوز شده باشد فشار ارسالی بنزین کاهش یافته و بنابراین متن موتور موقع شتاب گیری و زیر بار با کمبود سوخت مواجه میشود و به اصطلاح کم میآورد
نحوه عیب یابی پمپ بنزین
با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید
جهت مشاوره خرید دیاگ با شماره 09188364407مرادی تماس حاصل فرمایید
با استفاده از دستگاه عیب یاب در قسمت پارامتر ها حالت وصل بودن یا قطع بودن پمپ بنزین را می توانیم مشاهده کنیم یا در قسمت تست عملگرها می توانیم پمپ بنزین را تست کرده و از سالم بودن آن مطمئن شویم در صورتی که در قسمت تست عملگر ها در زمان تست پمپ بنزین صدای پمپ بنزین به گوش نرسد شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت خارج نشود تنها نشانه سوختن پمپ بنزین نمی باشد بلکه می تواند علت از فیوز پمپ بنزین و یا رله و یا قطع بودن سوکت ها و سیم کشی و غیره باشد
نحوه تست پمپ بنزین در صورتیکه به صورت کامل شدن پمپ بنزین می کنید به این صورت عمل کنید ابتدا شیلنگ ورودی به ریل سوخت خارج نشود و سویچ خودرو را باز کنید با رعایت مسائل ایمنی و گرفتن شیلنگ داخل یک ظرف نگاه کنید آیا سوخت با باز کردن سوییچ از شرایط خارج می شود یا نه در صورتی که سوخت از خارج نشود یا پمپ بنزین سوخته و یا برق ۱۲ ولتی پمپ بنزین قطع می باشد برای اطمینان از این موضوع میتوان یک برق ۱۲ ولت مستقیم را به پمپ بنزین داد و یار را بررسی کرد در غیر این صورت باید آن را باز کرده یا تعویض نمایید
در صورتی که بنزین از شیلنگ ورودی به ریل خارج می شود فشار لازم را ندارد و احتمال نیم سوز شدن با بنزین برای این حالت بهترین راه این است
که از یک دستگاه فشارسنج سوخت استفاده نمایید به این صورت که ابتدا شیلنگ ورودی سوخت را باز کردن بست خارج کنید دو سر شیلنگ فشار سنج را مابین شیلنگ ورودی ریل سوخت کنید روشن کنید سپس به فشارسنج نشان داده شده در دورههای مختلف توجه کنید نباید کمتر از سه بار باشد البته قبلاً از سالم بودن فیلتر و رگولاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید در صورتی که فشار نشان داده شده کمتر از سه بار باشد پمپ بنزین نیم سوز شده و باید تعویض گردد نصب کنید و به موتور استارت زده و کنید سپس به فشارنشان داده شده در دورههای مختلف توجه کنید نباید کمتر از سه بار باشد البته قبلاً از سالم بودن فیلتر و رگولاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید در صورتی که فشار نشان داده شده کمتر از سه بار باشد پمپ بنزین نیم سوز شده و باید تعویض گردد