کویل جرقه
سیستم جرقه زنی در موتور سیکلت ها از نوع بدون دلکو بوده و کویل های سیستم جرقه زنی انژکتوری با اندکی تفاوت از نظر شکل ظاهری همانند گل های معمولی کاربراتوری به عنوان افزاینده ولتاژ عمل میکند با این تفاوت که ولتاژ تولیدی کوله های سیستم جرقه زنی انژکتوری بسیار بالاتر از کویل های معمولی بوده است
اثرات خرابی کویل
در صورتی که کویل کامل بسوزد جرقه سر شمع ها ارسال نمی شود و بنابراین موتور روشن نمی شود ولی در صورتی که کویل نیم سوز شده باشد ولتاژ تولیدی کاهش یافته و جرقه ایجاد شده توسط شمع ضعیف خواهد شد بنابراین باعث ناقص سوزی افزایش آلودگی هوا و عیوب دیگر در موتور سیکلت میگردد
نحوه عیب یابی کویل
با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت
در صورت سوختن کویل لامپ چراغ چک روشن شده و خطای کویل ثبت می گردد همچنین در قسمت تست عملکرد ها نیز می توان با تست جرقه شمع به سالم بودن کویل اطمینان حاصل کرد قبلاً باید از سالم بودن وایرها اطمینان حاصل شود
جهت آزمایش جرقه شمع در کوههای با وایر سره وایرها را به صورت مستقیم به بدن نگیرید بلکه وایر را به سر شمع گرفته و با جلو عقب کردن وایر صدای جرقه شمع را بشنوید و یا یک شمع سالم دیگر را به سر وایر زده و سپس به بدنه بگیرید تا جرقه شمع را مشاهده نمایید در صورت گرفتن سر وایر به بدنه به صورت مستقیم امکان سوختن یا نیم سوز شدن کویل و ایسیو وجود دارد
تست کویل با استفاده از دستگاه مولتی متر
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر باز کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را طبق تصویر زیر به پایه های مدار اولیه و ثانویه وصل کرده و مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه بگیرید در صورتی که مقدار مقاومت اندازه گیری شده با مقدار استاندارد اختلاف زیادی داشته باشد کویل معیوب بوده و باید تعویض گردد مقدار مقاومت اولیه فشار ضعیف حدود ۳ و نیم ۴ می باشد ولی مقاومت مدار ثانویه فشار قوی در حدود ۱۸ الی ۱۹ کیلو هم می باشد