سنسور دمای موتور(ets)
سنسور دمای موتور وظیفه دارد که دمای موتور را اندازه گیری کرده و به ایسیو ارسال کند رئیسی نیز از طریق اطلاعات این سنسور زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه را برای حالتهای مختلف از جمله برای حالت احساسات و دماهای مختلف تنظیم میکند بنابراین یکی از سنسورهای تاثیرگذار در پاشش سوخت و جرقه آوانس و ریتارد و روشن شدن موتور سنسور دمای موتور می باشد سنسور دمای خنک کننده سنسور دمای موتور بر اساس مقاومت متغیر دمایی عمل میکند و از نوع مقاومت ان تی سی می باشد یعنی با افزایش دمای آب مقاومت این سنسور کاهش می یابد
مکان نصب سنسور دمای موتور
مکان نصب سنسور دمای موتور در نزدیکی محفظه احتراق یا در بلوکه موتور مانند موتور دلفی یا درسر سیلندر مانند موتور یسون لیفان و نصب می شود البته بهترین مکان نصب در گرمترین منطقه محفظه احتراق و محل عبور روغن می باشد که بلوکه موتور مناسب می باشد
اثرات خرابی سنسور دمای خنک کننده
در صورت خرابی سنسور دمای موتور مصرف سوخت آلودگی هوا و لرزش موتور زیاد خواهد شد البته به دلیل اهمیت سنسور دمای موتور برای ایسیو خرابی این سنسور باعث دود کردن موتور شده و حتی میتواند در بعضی از موتورسیکلت ها خرابی این سنسور باعث روشن نشدن این موتور گردد نقطه دمای کارکرد این سنسور معمولاً بین منفی ۴۰ الی ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد نحوه عیب یابی سنسور دمای موتور با استفاده از دستگاه عیب یاب در صورت خرابی سنسور دمای موتور خطای این سنسور در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ثبت شده در بعضی از موتورها باعث روشن شدن لامپ led آبی می گردد که ابتدا خطای سنسور دمای آب را پاک کرده و سپس در قسمت پارامتر را به تجزیه و تحلیل دمای موتور در حالت روشن بودن موتور پرداخت
با استفاده از دستگاه مولتی متر ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی هم قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه قرار داده و در بستر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای موتور وصل کرده و در دماهای مختلف مقدار مقاومت سنسور را یادداشت کنید چنانچه اعداد به دست آمده طبق جدول مربوطه نباشد و اختلاف زیادی داشته باشد و یا مقدار مقاومت این سنسور در دماهای مختلف تغییر نکند و یا مقدار مقاومت را صرف نشان دهد سنسور دمای موتور معیوب بوده و باید تعویض گردد
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید