سنسور اکسیژن
وظیفه و نحوه عملکرد سنسور اکسیژن
وظیفه دارد اطلاعات مربوط به میزان غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوای ورودی به موتور را از دود خروجی موتور اندازه گیری نموده و در صورت پیوسته به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند و واحد کنترل الکترونیکی نیز از اطلاعات دریافتی از این سنسور جهت موارد زیر استفاده می کند ۱ محاسبه نسبت اخلاط سوخته هوا ۲ تنظیم نسبت اختلاط سوخت و هوا جهت عملکرد بهینه موتور
واحد کنترل الکترونیکی با استفاده از اطلاعات سنسور اکسیژن که به صورت ولتاژ دریافت می کند بین یک دهم الانه دهم ولی اقدام به تنظیم نسبت سوخت به هوا به موتور جهت عملکرد بهینه کاتالیست مینماید
نکته ۱ محلول رقیق ولتاژ ارسالی از سنسور اکسیژن کمتر از نیم دهم ولت مخلوط غنی ولتاژ ارسالی سنسور اکسیژن بیشتر از نیم دهم ولت و حداکثر تا یک ولت
نکته 2 اطلاعات سنسور اکسیژن در واحد الکترونیکی جهت بهینه کردن مصرف بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان سنسور بازخورد دهنده به واحد الکترونی الکترونیکی محسوب می شود
سنسور اکسیژن در حقیقت تولید کننده ولتاژ برق به روش شیمیایی از طریق دود خروجی همانند یک باتری کوچک است که با توجه به میزان اکسیژن موجود در دود ولتاژ تولید می کند به این صورت که اختلاف تعداد اتم های اکسیژن بر روی لایه داخلی و خارجی سنسور اکسیژن باعث شده که لایه دی اکسید زیرکونیوم بالایی سرامیکی یونیزه شده و باعث ایجاد اختلاف پتانسیل در لایه داخلی و خارجی می شود اگر میزان اکسیژن زن موجود در دود کم باشد �لوط غنی باشد
اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن اکسیژن موجود در دود زیاد شده و در نتیجه ولتاژ بیشتری تولید میکند حدود ۵۰۰ الی ۹۰۰ میلی ولت میزان اکسیژن موجود در دو زیاد باشد مخلوط رقیق باشد اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن و اکسیژن موجود در دود قطع شده و در نتیجه ولتاژ کمتری تولید می کند حدوداً ۵۰ الی ۵۰۰ میلیارد در سیستم موتور سیکلت فایل سنسور اکسیژن تک سیم بدون دم کن استفاده شده است ولی در اکثر موتورسیکلت های دیگر مانند یه سون لیفان دلفی و غیره از سنسور اکسیژن ۴ سیم که دارای گرمکن می باشداستفاده شده است
مکان نصب سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن به طور کلی در مسیر دود خروجی از موتور نصب می شود در موتور سیکلت های انژکتوری سنسور اکسیژن روی لوله اگزوز قرار می گیرد اثرات خرابی سنسور اکسیژن خرابی سنسور اکسیژن در خودرو اثرات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت از جمله افزایش بیش از حد مصرف سوخت و خروج دود سیاه از اگزوز لرزش پیوسته و مداوم در مورد دور موتور می گردد سبب خرابی زودهنگام کاتالیزور میشود
افزایش چند برابر آلودگی اگزوز نحوه عیب یابی سنسور اکسیژن با استفاده از دستگاه دیاگ در صورت خرابی سنسور اکسیژن خطا این سنسور در حافظه کنترل الکترونیکی ثبت شده و از تلاقی روشن شدن لامپ عیب یاب در صفحه داشبورد می گردد که ابتدا خطا را پاک کرده و استفاده از به تجزیه و تحلیل پارامترهای مربوط به سنسور اکسیژن پرداخت در صورت خرابی سنسور اکسیژن ولتاژ ارسالی سنسور اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی در قسمت پارامترهای دستگاهی یاب روی عدد ۴۵۰ میلیارد ثابت مانده و یا روی یک عدد دیگر ثابت مانده و تغییر نمی کند
در حال تست سالم بودن سنسور اکسیژن و درست عمل کردن آن ولتاژ ارسال سنسور اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی بین ۵۰ میلیون ۹۰۰ میلیون دلار دائم در حال تغییر است در صورت سالم بودن سنسور اکسیژن ولتاژ تولیدی بین ۱۰۰ الی ۹۰۰ میلی ولت باید پیوسته تغییر کند و وضعیت سیستم کنترل آلودگی در حالت حلقه بسته باشد
با استفاده از دستگاه مولتی متر قسمت ولت متر
آزمایش خود سنسور اکسیژن
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی ورد متر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه قرار داده و دو سر سیم کشی و قرمز را به پایه های ۳ و ۴ سنسور اکسیژن متصل کرده و ولتاژ خروجی سنسور با توجه به دور خروجی موتور را اندازه گرفته و یادداشت کنید چنانچه ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن در حال تقدیر یا رقیق بودن دود ثابت بماند و تغییری نکند سنسور معیوب بوده و باید تعویض گردد آزمایش گرمکن سنسور اکسیژن کلید یا سیلور دستگاه مولتی متر را روی قسمت ۹ متر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل های مربوطه قرار داده
و دسترسی سیم مشکی و قرمز را به پایه های یک و دو سنسور اکسیژن وصل کرده و میزان مقاومت در مکن را در دماهای مختلف اندازهگیری کرده و با جدول استاندارد مربوطه مقایسه نمایید در صورت داشتن اختلاف زیاد و یا عدم تغییر مقاومت ها در دماهای مختلف گرمکن سنسور اکسیژن مایع بوده و باید تعویض گردد توجه مقاومت گرگان در دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد برابر ۵۰ بوده و از نوع مقاومت پی تی سی میباشد نقطه در صورت خرابی گرمکن سنسور اکسیژن و کار کردن موتور و افزایش مصرف بازی هوا در ابتدای روشن کردن موتور سیکلت میگردد
توجه در موتورسیکلت هایی که دارای استاندارد یورو ۴ هستند معمولاً دو سنسور اکسیژن بالایی و پایینی قبل و بعد از کاتالیست قرار می گیرد در بعضی از موتورسیکلت ها دو سیلندر و بالاتر که دارای سیستم بهتری دارند از سنسور ناک نیز استفاده شده است
روش تست سنسور اکسیژن با دستگاه
تجهیز خودروثمین عرضه کننده انواع سنسور اکسیژن ژاپنی استوک ضمانتی
ایسیو موتور سیکلت ECU
وظیفه ایسیو موتور سیکلت
واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل موتور در حقیقت یک پردازشگر است که وظیفه دارد اطلاعات لازم را از سنسورها مانند دور موتور دمای موتور فشارهوا و ... دریافت کرده و پس از پردازش دستورات لازم را به عملکردها مانند انژکتور کویل و غیره صادر میکند.
عملکردهای مختلف ایسیو
ایسیو در شرایط مختلف عملکردهای مختلفی دارد که مهمترین عملکردها عبارتند از
درزمان استارت زدن به موتور سوخت به صورت متناوب توسط انژکتورها تزریق میشود و مقدار تزریق سوخت باتوجه به دورموتور ،دمای آب،وفشارهوای ورودی ، تنظیم میشود ومقدار هوای اضافی مورد نیازنیز توسط استپر موتور تعیین میگردد.
کنترل دور آرام
وظیفه اصلی ایسیو در این حالت تامین شرایطی است که درآن عملکرد موتور ایده آل وبدون نوسان دور باشد بدون ریپ زدن موتور دارای کمترین مصرف سوخت وآلودگی اگزروز باشد.
نحوه عملکرد در دورهای مختلف
در موقع تغییرات لحظه ایی موتور شتاب گیری و کاهش سرعت مدت زمان تزریق سوخت توسط انژکتورها براساس تغییر پارامترهایی مانند دورموتور ، وضعیت دریچه گاز فشار هوای ورودی دمای مایع خنک کننده تعیین میگردد .
نحوه عملکرد قطع پاشش و یاکاهش خیلی زیاد سوخت انژکتورها
قطع پاشش و یا کاهش خیلی زیاد سوخت در زمان کاهش ناگهانی سرعت موتور :زمانیکه موتورسوار بطور ناگهانی دور موتور را پایین می آورد دریچه گاز بسته میشود وواحد کنترل الکترونیکی نیزبه دلیل کاهش مصرف سوخت وآلایندهای خرجی اگزوز پاشش سوخت اگزوزها را قطع ویا خیلی کاهش میدهد
قطع پاشش سوخت در دور بحرانی کات آف
برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دورموتور وعوارض ناشی از آن مانند برش میلنگ وخام سوزی و.... در ایسیو طوری برنامه ریزی میکنند که به محض رسیدن دور موتور بین 8000الی 13000دورب بر دقیقه پاشش سوخت انژکتورها قطع میگردد
گرم شدن موتور
معیارهای اصلی ایسیو در حین گرم شدن موتور،قابلیت رانندگی بهتر کاهش آلودگی ومصرف سوخت میباشد استفاده از مخلوط غنی شده سوخت وهوا باعث افزایش سریعتر دوای کتالیست شده ونیز باعث گرمتر شدن سریع موتور میگردد .
مکان نصب ایسیو
مکان نصب ایسیو در موتور سیکلت های مختلف متفاوت بوده اما به طور کلی مکان نصب اکثر ایسیوها زیر زین میباشد
عیب یابی ایسیو
ععیب یابی ایسیو همانند عیب یاب سنسورها وعملگرها که معمولا توسط دستگاه دیاگ ودستگاه مولتی متر انجام میگرفت نیست بلکه شرکت های سازنده ایسیوو موتور سیکلت سازی از یک دستگاه مخصوص کامپیوتری که بتواند از نظر نرم افزاری و سخت افزاری ایسیو را تست کند استفاده میکنند اما متاسفانه در کشور ما به دلیل نداشتن چنین دستگاهی در شرکتهای موتور سیکلت سازی برای تست ایسیو از این دستگاه کمک نمیگیرند و به همین خاطر است که برای تست ایسیو از روش جایگزینی سعی و خطا استفاده میکنند یعنی در صورتی که افراد تعمیرکار به خرابی ایسیو شک کنند و یا بعد از تعویض کلی قطعات سنسورها ،عملگرها و سیم کشی و .....به سراغ ایسیو میروند و از یک موتور سیکلت که ایسیو آن سالم است و یا نمونه ایسیو که در مغازه دارند جایگزین ایسیو معیوب میکنند و اگر مشکل برطرف شد متوجه میشوند که ایسیو آن موتور سیکلت خراب است
مهمترین دلایل سوختن ایسیو موتور سیکلت
-
شارژ بیش از اندازه دینام
-
اتصال کوتاه
-
انشعاب گرفتن از سیستم انژکتور
-
استفاده از فیوزهای نامناسب و آمپر بالا
-
کیفیت نامناسب سیم کشی سیم کشی و ایسیو
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید
جهت مشاوره خرید دیاگ با شماره 09188364407مرادی تماس حاصل فرمایید