تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان
فروش دیاگ موتور سیکلت

تنظیم انژکتور موتور سیکلت

جهت ثبت نام در دوره آموزشی رایگان تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

جهت دریافت لیست قیمت به واتساپ پیام بفرستید

 

آموزش

انواع سنسورها در موتور سیکلت

 سنسور یعنی حس کننده گویا به عبارتی سنسور در حقیقت یک نوع خبرچین است که اطلاعات لازم را اندازه‌ گیری کرده وبه ایسیو ارسال می کند مانند سنسورهای دور موتور دمای موتور دمای هوا موقعیت دریچه گاز اکسیژن کوبش و غیره سنسور دور موتور وظیفه و نحوه عملکرد سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ وظیفه دارد دور موتور و زاویه میل آنرا به واحد کنترل الکترونیکی ایسیو ارسال کند و یکی از سنسورهای مهم و حساس در موتور سیکلت های انژکتوری می باشد

که اطلاعات ارسال شده توسط این سنسور برای محاسبه پارامتر هایی نظیر در مدت زمان پاشش سوخت زمان جرقه زنی مقدار آوانس و ریتارد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد نکته واحد کنترل الکترونیکی از روی اطلاعات ارسالی سنسور دور موتور متوجه دور بحرانی میل لنگ یا کاتاف شده دوره بحرانی دوری است که احتمال برش میلنگ وجود دارد که در موتورسیکلت ها حدوداً دور ۸۰۰۰ ۱۴۰۰۰ مشخص شده برای جلوگیری از برش میلنگ و معایب دیگر در موتور اقدام به قطع پا چه سوخت انژکتورها می‌نماید

سنسور دور موتور

ESSسنسور دور موتور موتور سیکلت

 از نوع القایی بوده بنابراین با چرخش یک دور کامل فلکه برق از مقابل این سنسور سیگنال سینوسی ایجاد می‌شود مکان نصب سنسور دور موتور مکان نصب سنسور دور موتور در اکثر موتورسیکلت‌های انژکتور یکسان است که در داخل موتور قسمت فلکه برق نصب میشود

اثرات خرابی سنسور دور موتور در صورت خرابی سنسور دور موتور در اکثر موتورسیکلت‌ها موتور خاموش شده و روشن نمی شوند درست عمل نکردن عقربه دور موتور و پرش های نابهنگام در دورهای پایین و کاتاف های بی مورد

نکته : خیلی از مواقع در زمان عیب‌یابی دیده شده است که علت روشن نشدن موتور سیکلت از طریق سنسور دور موتور به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیف یا جرم گرفتن جلوی سنسور آیا جمع شدن براده در قسمت جلوی سنسور می باشد فاصله بین سنسور و مگنت در درست کار کردن این سنسور بسیار مهم است

نحوه عیب یابی سنسور موتور با استفاده از

دستگاه دیاگ موتور سیکلت و مولتی متریا تستر سیم کشی 



خرابی سنسور دور موتور در اکثر موتور های انژکتوری باعث خطر افتادن در حافظه واحد کنترل الکترونیکی نمی‌شود خطای سنسور دور موتور نشان داده نمی‌شود لذا بهتر است در قسمت پارامترها در موقع روشن کردن موتور توجه به دور موتور داشته باشیم که در صورت خرابی سنسور دور موتور تعداد دور موتور در قسمت پارامترها تغییر نمی‌کند و صفر را نشان می‌دهد نکته در صورت خرابی سنسور دور موتور عقربه دور موتور در صفحه داشبورد صفر را نشان می‌دهد و غربی حرکت نمی‌کند در موقع هند یا استارت زدن

با استفاده از دستگاه مولتی

متر سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را روی پایه های سنسور دور موتور وصل کنید و مقدار مقاومت آن را یادداشت کنید و مقایسه کنید

جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

 


 

سنسور دمای موتور(ets)

سنسور دور موتور موتور سیکلت

سنسور دمای موتور وظیفه دارد که دمای موتور را اندازه گیری کرده و به ایسیو ارسال کند رئیسی نیز از طریق اطلاعات این سنسور زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه را برای حالتهای مختلف از جمله برای حالت احساسات و دماهای مختلف تنظیم می‌کند بنابراین یکی از سنسورهای تاثیرگذار در پاشش سوخت و جرقه آوانس و ریتارد و روشن شدن موتور سنسور دمای موتور می باشد سنسور دمای خنک کننده سنسور دمای موتور بر اساس مقاومت متغیر دمایی عمل میکند و از نوع مقاومت ان تی سی می باشد یعنی با افزایش دمای آب مقاومت این سنسور کاهش می یابد

مکان نصب سنسور دمای موتور

محل قرار گیری سنسور دمای موتور

مکان نصب سنسور دمای موتور در نزدیکی محفظه احتراق یا در بلوکه موتور مانند موتور دلفی یا درسر سیلندر مانند موتور یسون لیفان و نصب می شود البته بهترین مکان نصب در گرم‌ترین منطقه محفظه احتراق و محل عبور روغن می باشد که بلوکه موتور مناسب می باشد

اثرات خرابی سنسور دمای خنک کننده

در صورت خرابی سنسور دمای موتور مصرف سوخت آلودگی هوا و لرزش موتور زیاد خواهد شد البته به دلیل اهمیت سنسور دمای موتور برای ایسیو خرابی این سنسور باعث دود کردن موتور شده و حتی می‌تواند در بعضی از موتورسیکلت ها خرابی این سنسور باعث روشن نشدن این موتور گردد نقطه دمای کارکرد این سنسور معمولاً بین منفی ۴۰ الی ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد نحوه عیب یابی سنسور دمای موتور با استفاده از دستگاه عیب یاب در صورت خرابی سنسور دمای موتور خطای این سنسور در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ثبت شده در بعضی از موتورها باعث روشن شدن لامپ led آبی می گردد که ابتدا خطای سنسور دمای آب را پاک کرده و سپس در قسمت پارامتر را به تجزیه و تحلیل دمای موتور در حالت روشن بودن موتور پرداخت

با استفاده از دستگاه مولتی متر ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی هم قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه قرار داده و در بستر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای موتور وصل کرده و در دماهای مختلف مقدار مقاومت سنسور را یادداشت کنید چنانچه اعداد به دست آمده طبق جدول مربوطه نباشد و اختلاف زیادی داشته باشد و یا مقدار مقاومت این سنسور در دماهای مختلف تغییر نکند و یا مقدار مقاومت را صرف نشان دهد سنسور دمای موتور معیوب بوده و باید تعویض گردد

جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

 


سنسور دمای هوای ورودی

 

وظیفه و نحوه عملکرد سنسور دمای هوای ورودی وظیفه دارد که دمای هوای ورودی به موتور را اندازه گیری کرده به واحد کنترل الکترونیکی ایسیو ارسال کند واحد کنترل الکترونیکی نیز از طریق اطلاعات دریافتی از این سنسور مقدار پاشش سوخت را نسبت به دمای هوای ورودی به موتور تعیین می‌کند البته سنسور های دیگر نیز در مصرف سوخت تاثیر دارد بنابراین یکی از سنسور های تاثیر گذار در مصرف سوخت سنسور دمای هوای ورودی میباشدسنسور دمای هوا بر اساس یک نوع مقاومت متغیر عمل می‌کند و از نوع مقاومت ان تی سی جریان دمای منفی می باشد یعنی با افزایش دمای هوای ورودی مقاومت افزایش مقاومت کاهش می یابد

مکان سنسور دمای هوا

 Air temperature sensor

سنسور دمای هوا به طور کلی در مسیر جریان هوای ورودی به موتور قرار می‌گیرد سنسور بر روی کابل اصلی در کنار فیلتر هوا نصب میشود در خود موتور لیفان سنسور بر روی کابل اصلی در کنار فیلتر هوا نصب میشود در موتور فایل در این سیستم هر دو سنسور در یک مجموعه یک تیکه قرار دارد که ما بین دریچه گاز و سرسیلندر قرار دارد در موتورهای یک سون یاهو دلفی اثرات خرابی سنسور دمای هوا در صورت خرابی سنسور دمای هوا در موتور باعث افزایش مصرف سوخت و کار کردن موتور لرزش موتور و کاهش شتاب موتور سیکلت شده و در نهایت باعث افزایش آلودگی هوا می گردد

بنابراین هر گاه موتوری در اثر کاهش یا افزایش دمای هوا دچار لرزش موتور و افت شتاب و افزایش مصرف سوخت و غیره گردد می توان به خرابی سنسور دمای هوا شک کرد البته خرابی سنسور های دیگر مانند سنسوردمای هوا سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور اکسیژن و غیر نیز باعث لرزش موتور افت شتاب و افزایش مصرف سوخت می گردد لذا به همین خاطر توصیه می‌شود که برای تشخیص قطعی خرابی سنسور ها و قطعات دیگر از دستگاه عیب یاب موتور سیکلت استفاده شود

بهترین شیوه آزمایش و عیب یابی و رفع عیوب سنسورها و قطعات دیگر در موتور سیکلت انژکتوری به این صورت است که ابتدا با استفاده از دستگاه عیب یاب عیوب سیستم سوخت رسانی انژکتوری را در مورد بررسی قرار داده هم در قسمت خواندن خطا و به خصوص در قسمت پارامترها چنانچه بعد از پاک کردن خطا ها و آنالیز پارامتر های مربوطه مربوطه برطرف نگردد بهتر است انصار یا قطعه مربوطه را باز کرده با استفاده از دستگاه مولتی متر یا دستگاه تستر سیم کشی مورد بررسی و آزمایش قرار داده و چنانچه در موقع آزمایش سنسورها و قطعات اعداد به دست آمده توسط دستگاه مولتی متر تست اهمی یا ولتاژی طبق جداول استاندارد مربوطه نباشد قطعه معیوب و یا تعویض گردد

جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

جهت مشاوره خرید دیاگ با شماره 09188364407مرادی تماس حاصل فرمایید


نحوه عیب یابی سنسور دمای هوا

با استفاده از دستگاه دیاگ 

 

 

اول با استفاده از دستگاه عیب یاب قسمت خواندن خطاها می توان عیب سنسور دمای هوا را تشخیص داد در صورت داشتن خطای سنسور دمای هوا موتور را خاموش کرده سوئیچ را کاملاً باز گذاشته و در قسمت پاک کردن خطا ها توسط دستگاه دیاگ عیب یاب خطا را پاک می کنیم و سپس در قسمت پارامترها به تجزیه و تحلیل سنسور دمای هوا می پردازیم نکته چنانچه سنسور دمای هوا قطع یا خراب باشد در قسمت پارامتر ها مقدار دمای هوا ثابت می ماند

با استفاده از دستگاه مولتی متر

ابتدا  کلید سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم قرار دهید و سپس سیم کشی در قسمت منفیcom و سیم قرمز رنگ را در قسمت دوم قرار داده البته توصیه می‌شود برای آزمایش و تست قطعات از دستگاه مولتی متر دیجیتالی اتوماتیک استفاده کنید سپس دسترسی مای مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای هوا متصل کرده و مقدار مقاومت را بر اساس دمای هوا یادداشت کنید چنانچه مقدار مقاومت نشان داده شده در دمای مشخص طبق جداول استاندارد مربوطه نباشد و یا مقدار مقاومت در دماهای مختلف تغییر نکند قطعه معیوب بوده و باید تعویض گردد


سنسور فشار هوای منیفولدMAP  موتور سیکلت 

وظیفه و نحوه عملکرد 

سنسور مپ موتور سیکلت

سنسور فشار هوا وطیفه دارد که فشار هوای مانیفولد یا فشار هوای ورودی به موتور را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ECU ارسال کند و واحد کنترل الکترونیکی نیز از طریق اطلاعات این سنسور مقدار جرم هوای ورودی به موتوررا مورد محاسبه قرار داده و مقدار پاشش سوخت و آوانس جرقه را تعیین میکند بنابراین یکی از سنسورهای تاثیر گذار در سوخت و آوانس ریتارد جرقه سنسور فشار هوای مانیفولد میباشد .

سنسور فشار هوا بر اساس یک نوع مقاومت متغیر فشاری یا مکشی پیزو الکتریک عمل میکند یعنی با افزایش و کاهش فشار هوای مانیفولد مقدار مقاومت تغییر میکند فشار هوا در ارتفاعات نسبت به سزح دریا متفاوت بوده واین باعث میشود که هر چه  ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود فشار دریا کاهش می بابد و بلعکس به همین خاطر بعضی از کارشناسان سنسور فشار هوا را به نام سنسور ارتفاع سنج نیز مینامند با وجود این سنسور در موتور سیکلت انژکتوری مشکلی که در موتور سیکلت کاربراتوری در اثر تغییر ارتفاع به وجود می آمد و باعث لرزش و بد کار کردن موتور میشده برطرف شده است 

 


مکان نصب سنسور فشار هوا 

سنسور فشار هوا در مکانهای مختلف در موتور سیکلت های گوناگون قرار میگیرد ولی به طور کلی در مسی هوای ورودی به موتور قرار میگیرد 

در سیستم دلفی ویسون از سنسور یکپارچه سنسور دما وفشار هوا استفاده شده است که در بین دریچه گاز و سیلندر قرار میگیرد 

در سیستم فای دمای هوا به صورت مستقل از فشار هوا بوده و سنسور دما در بیرون هواکش بسته میشود و سنسور فشار هوا برروی خود ایسیو نصب شده است 

در سیستم لیفان سنسور دما و سنسور فشار از همدیگر جدا هستند سنسور دما واقع در قسمت عقب موتور سیکلت و سنسور فشار هوای ورودی توسط شیلنگ ارتباطی به دسته موتور بالا وصل شده است 

در سیستم دیاهو از سنسور دما و فشار جدا گانه استفاده شده است که سنسور فشار در بین دریچه گاز وسیلندر و سنسور دمای هوا در داخل هواکش قرار دارد 

 

 

مکان نصب سنسور فشار هوای منیفولد


اثرات خرابی سنسور فشار هوا 

در صورت خرابی سنسور فشار هوای مانیفولد مصرف سوخت و تایمینگ جرقه تغییر کرده و موتور سیکلت دچار لرزش شده وحتی در بعضی از موتور سیکلت ها با خرابی سنسور فشار هوا موتور سیکلت خاموش شده و روشن نمیشود 

نحوه عیب یابی سنسور فشار هوا با استفاده از دیاگ موتور سیکلت و مولتی متر 

  • با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت انژکتوری 

در صورت خرابی سنسور فشار هوا در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ثبت میشود و در بعضی از موتور سیکلت ها باعث روشن شدن چراغ عیب یاب در صفحه داشبورد میگردد ابتدا خطای سنسور فشار هوا را در قسمت پاک کردن خطاها توسط دستگاه دیاگ موتور سیکلت پاک کرده و سپس در قسمت پارامتر به تجزیه وتحلیل مقدار فشار هوا در حالت روشن بودن موتور میپردازیم 

  • نکته :در صورت خرابی یا قطع بودن سنسور فشار هوا مقدار فشار هوای مانیفولد را در قسمت پارامترها به اندازه فشار هوای جو نشان میدهد 800الی 900 میلی بار و یا بیشتر از فشار جو حدود 1200میلی بار را نشان میدهد 

  • با  استفاده از دستگاه مولتی متر قسمت ولت متر ابتدا کلید سلکتور دستگاه را روی ولت متر DC قرار داده وسپس سیم مشکی را در قسمت منفی یا COM و سیم قرمز را در قسمت ولت V قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را به پایه های 3و4 سنسور وصل کرده و اعمال ولتاژ 5 ولت به پایه های طبق نقشه و ایجاد فشارهای مختلف در دهانه سنسور طبق جدول استاندارد  ولتاژ خروجی سنسور را در فشار های مختلف اندازه گیری کرده و با جدول استاندارد مربوطه مقایسه نمایید در صورت اختلاف زیاد قطعه معیوب بوده و باید تعویض گردد 


سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز موتور سیکلت

وظیفه و نحوه عملکرد سنسور موقعیت دریچه گاز وظیفه دارد که درصد باز بودن دریچه گاز را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ارسال کند و واحد کنترل الکترونیکی نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور مقدار پاشش سوخت را نسبت به مقدار باز بودن دریچه گاز تغییر میدهد �لاعات این سنسور در واحد کنترل الکترونیکی برای محاسبه مقدار پاشش سوخت در وضعیت های بسته بودن نیمه‌باز کامل باز و همچنین برای وضعیت های مختلفی از جمله شتاب گیری و کاهش شتاب رها کردن ناگهانی اهرم و گاز به کار می رود نکته زمانی که دور موتور بالا می باشد

و ناگهانگاز را رها می‌کنیم دریچه گاز سریعاً بسته می‌شود و سنسور موقعیت دریچه گاز حالت بسته بودن را به اطلاع واحد کنترل الکترونیکی می رساند واحد کنترل الکترونیکی نیز جهت جلوگیری از افزایش بیش از حد آلودگی هوا به علت تغییر زیاد نسبت هوا و بنزین و کنترل دور موتور اقدام به قطع پاشش سوخت توسط انژکتور ها و یا کاهش بسیار زیاد زمان پاشش سوخت می نماید بنابر این سنسور موقعیت دریچه گاز یکی از سنسورهای موثر در پاشش سوخت در حالت های دور آرام شتاب گیری کاهش شتاب و دور های بالا می باشد

سنسور موقعیت دریچه گاز در حقیقت یک نوع پتانسیومتر ساده بوده که با تغییر اهرم دریچه گاز نه تنها پولکی دریچه‌گاز تغییر می‌کند بلکه پتانسیومتر دریچه گاز نیز تغییر کرده و مقدار مقاومت در حالت های مختلف تغییر می کند


مکان نصب سنسور موقعیت دریچه گاز

مکان نصب سنسور دریچه گاز

مکان نصب سنسور موقعیت دریچه گاز روی هوزینگ دریچه گاز می باشد یا به طور دقیق تر درست رو به روی اهرم دریچه گاز می باشد اثرات خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز در حالت درجا دور آرام دور موتور بالا رفته گاز میخورد و با گاز دادن موتور به راحتی دور نمی گیرد

یا به عبارتی خفه کار می کند به علت افزایش ناگهانی نسبت هوا به سوخت در این حالت و عیب دیگر خرابی این سنسور سرعت و شتاب گیری سریع و باعث افزایش آلودگی هوا در این حالت می‌شود


نحوه عیب یابی سنسور دریچه گاز

با استفاده از دستگاه دیاگ در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز ای این سنسور در قسمت خواندن در دستگاه عیب یاب نشان می‌دهد ابتدا خطا را در قسمت پاک کردن خطا ها پاک کرده و سپس در قسمت پارامتر های دستگاه عیب یاب به تجزیه و تحلیل ولتاژ خروجی درصد و حالت باز بودن دریچه گاز را مورد بررسی قرار دهید

با استفاده از دستگاه مولتی متر ابتدا کلید سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهمیت قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در مکان مربوطه قرار داده و دسترسی های مشکی و قرمز را طبق جدول مربوطه دو به دو در حالت بسته و کاملاً باز آزمایش کنید انچه مقدار مقاومت به دست آمده در موقع آزمایش جدول استاندارد مربوطه نباشد و یا مقدار مقاومت در حالت های باز و بسته بین پایه های مختلف ثابت بماند و به جز دو پایه با تغییر نکند البته مقدار مقاومت در بین دو پایه در حالت بسته و باز در حالت ایده‌آل ثابت می باشد سنسور موقعیت دریچه گاز خراب بوده و باید تعویض گردد

جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

جهت مشاوره خرید دیاگ با شماره 09188364407مرادی تماس حاصل فرمایید


سنسور اکسیژن

 

سنسور اکسیژن موتور سیکلت

 

وظیفه و نحوه عملکرد سنسور اکسیژن

وظیفه دارد اطلاعات مربوط به میزان غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوای ورودی به موتور را از دود خروجی موتور اندازه گیری نموده و در صورت پیوسته به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند و واحد کنترل الکترونیکی نیز از اطلاعات دریافتی از این سنسور جهت موارد زیر استفاده می کند ۱ محاسبه نسبت اخلاط سوخته هوا ۲ تنظیم نسبت اختلاط سوخت و هوا جهت عملکرد بهینه موتور

واحد کنترل الکترونیکی با استفاده از اطلاعات سنسور اکسیژن که به صورت ولتاژ دریافت می کند بین یک دهم الانه دهم ولی اقدام به تنظیم نسبت سوخت به هوا به موتور جهت عملکرد بهینه کاتالیست می‌نماید

نکته ۱ محلول رقیق ولتاژ ارسالی از سنسور اکسیژن کمتر از نیم دهم ولت مخلوط غنی ولتاژ ارسالی سنسور اکسیژن بیشتر از نیم دهم ولت و حداکثر تا یک ولت

نکته 2 اطلاعات سنسور اکسیژن در واحد الکترونیکی جهت بهینه کردن مصرف بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان سنسور بازخورد دهنده به واحد الکترونی الکترونیکی محسوب می شود

سنسور اکسیژن در حقیقت تولید کننده ولتاژ برق به روش شیمیایی از طریق دود خروجی همانند یک باتری کوچک است که با توجه به میزان اکسیژن موجود در دود ولتاژ تولید می کند به این صورت که اختلاف تعداد اتم های اکسیژن بر روی لایه داخلی و خارجی سنسور اکسیژن باعث شده که لایه دی اکسید زیرکونیوم بالایی سرامیکی یونیزه شده و باعث ایجاد اختلاف پتانسیل در لایه داخلی و خارجی می شود اگر میزان اکسیژن زن موجود در دود کم باشد �لوط غنی باشد

اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن اکسیژن موجود در دود زیاد شده و در نتیجه ولتاژ بیشتری تولید می‌کند حدود ۵۰۰ الی ۹۰۰ میلی ولت میزان اکسیژن موجود در دو زیاد باشد مخلوط رقیق باشد اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن و اکسیژن موجود در دود قطع شده و در نتیجه ولتاژ کمتری تولید می کند حدوداً ۵۰ الی ۵۰۰ میلیارد در سیستم موتور سیکلت فایل سنسور اکسیژن تک سیم بدون دم کن استفاده شده است ولی در اکثر موتورسیکلت های دیگر مانند یه سون لیفان دلفی و غیره از سنسور اکسیژن ۴ سیم که دارای گرمکن می باشداستفاده شده است

مکان نصب سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن به طور کلی در مسیر دود خروجی از موتور نصب می شود در موتور سیکلت های انژکتوری سنسور اکسیژن روی لوله اگزوز قرار می گیرد اثرات خرابی سنسور اکسیژن خرابی سنسور اکسیژن در خودرو اثرات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت از جمله افزایش بیش از حد مصرف سوخت و خروج دود سیاه از اگزوز لرزش پیوسته و مداوم در مورد دور موتور می گردد سبب خرابی زودهنگام کاتالیزور میشود

مکان نصب سنسور اکسیژن

افزایش چند برابر آلودگی اگزوز نحوه عیب یابی سنسور اکسیژن با استفاده از دستگاه دیاگ در صورت خرابی سنسور اکسیژن خطا این سنسور در حافظه کنترل الکترونیکی ثبت شده و از تلاقی روشن شدن لامپ عیب یاب در صفحه داشبورد می گردد که ابتدا خطا را پاک کرده و استفاده از به تجزیه و تحلیل پارامترهای مربوط به سنسور اکسیژن پرداخت در صورت خرابی سنسور اکسیژن ولتاژ ارسالی سنسور اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی در قسمت پارامترهای دستگاهی یاب روی عدد ۴۵۰ میلیارد ثابت مانده و یا روی یک عدد دیگر ثابت مانده و تغییر نمی کند

در حال تست سالم بودن سنسور اکسیژن و درست عمل کردن آن ولتاژ ارسال سنسور اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی بین ۵۰ میلیون ۹۰۰ میلیون دلار دائم در حال تغییر است در صورت سالم بودن سنسور اکسیژن ولتاژ تولیدی بین ۱۰۰ الی ۹۰۰ میلی ولت باید پیوسته تغییر کند و وضعیت سیستم کنترل آلودگی در حالت حلقه بسته باشد

با استفاده از دستگاه مولتی متر قسمت ولت متر ‌

آزمایش خود سنسور اکسیژن

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی ورد متر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه قرار داده و دو سر سیم کشی و قرمز را به پایه های ۳ و ۴ سنسور اکسیژن متصل کرده و ولتاژ خروجی سنسور با توجه به دور خروجی موتور را اندازه گرفته و یادداشت کنید چنانچه ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن در حال تقدیر یا رقیق بودن دود ثابت بماند و تغییری نکند سنسور معیوب بوده و باید تعویض گردد آزمایش گرمکن سنسور اکسیژن کلید یا سیلور دستگاه مولتی متر را روی قسمت ۹ متر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل های مربوطه قرار داده

و دسترسی  سیم مشکی و قرمز را به پایه های یک و دو سنسور اکسیژن وصل کرده و میزان مقاومت در مکن را در دماهای مختلف اندازه‌گیری کرده و با جدول استاندارد مربوطه مقایسه نمایید در صورت داشتن اختلاف زیاد و یا عدم تغییر مقاومت ها در دماهای مختلف گرمکن سنسور اکسیژن مایع بوده و باید تعویض گردد توجه مقاومت گرگان در دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد برابر ۵۰ بوده و از نوع مقاومت پی تی سی میباشد نقطه در صورت خرابی گرمکن سنسور اکسیژن و کار کردن موتور و افزایش مصرف بازی هوا در ابتدای روشن کردن موتور سیکلت میگردد

توجه در موتورسیکلت هایی که دارای استاندارد یورو ۴ هستند معمولاً دو سنسور اکسیژن بالایی و پایینی قبل و بعد از کاتالیست قرار می گیرد در بعضی از موتورسیکلت ها دو سیلندر و بالاتر که دارای سیستم بهتری دارند از سنسور ناک نیز استفاده شده است

روش تست سنسور اکسیژن با دستگاه

 تجهیز خودروثمین عرضه کننده انواع سنسور اکسیژن ژاپنی استوک ضمانتی 

ایسیو موتور سیکلت ECU

وظیفه ایسیو موتور سیکلت

واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل موتور در حقیقت یک پردازشگر است که وظیفه دارد اطلاعات لازم را از سنسورها مانند دور موتور دمای موتور فشارهوا و ... دریافت کرده و پس از پردازش دستورات لازم را به عملکردها مانند انژکتور کویل و غیره صادر میکند.

عملکردهای مختلف ایسیو

 ایسیو موتور سیکلت

 ایسیو در شرایط مختلف عملکردهای مختلفی دارد که مهمترین عملکردها عبارتند از 

درزمان استارت زدن به موتور سوخت به صورت متناوب توسط انژکتورها تزریق میشود و مقدار تزریق سوخت باتوجه به دورموتور ،دمای آب،وفشارهوای ورودی ، تنظیم میشود ومقدار هوای اضافی مورد نیازنیز توسط استپر موتور تعیین میگردد.

کنترل دور آرام

وظیفه اصلی ایسیو در این حالت تامین شرایطی است که درآن عملکرد موتور ایده آل وبدون نوسان دور باشد بدون ریپ زدن موتور دارای کمترین مصرف سوخت وآلودگی اگزروز باشد.

نحوه عملکرد در دورهای مختلف 

در موقع تغییرات لحظه ایی موتور شتاب گیری و کاهش سرعت مدت زمان تزریق سوخت توسط انژکتورها براساس تغییر پارامترهایی مانند دورموتور ، وضعیت دریچه گاز فشار هوای ورودی دمای مایع خنک کننده تعیین میگردد .

نحوه عملکرد قطع پاشش و یاکاهش خیلی زیاد سوخت انژکتورها

قطع پاشش و یا کاهش خیلی زیاد سوخت در زمان کاهش ناگهانی سرعت موتور :زمانیکه موتورسوار بطور ناگهانی دور موتور را پایین می آورد دریچه گاز بسته میشود وواحد کنترل الکترونیکی نیزبه دلیل کاهش مصرف سوخت وآلایندهای خرجی اگزوز پاشش سوخت اگزوزها را قطع ویا خیلی کاهش میدهد 

قطع پاشش سوخت در دور بحرانی کات آف

برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دورموتور وعوارض ناشی از آن مانند برش میلنگ وخام سوزی و.... در ایسیو طوری برنامه ریزی میکنند که به محض رسیدن دور موتور بین 8000الی 13000دورب بر دقیقه پاشش سوخت انژکتورها قطع میگردد 

گرم شدن موتور 

معیارهای اصلی ایسیو در حین گرم شدن موتور،قابلیت رانندگی بهتر کاهش آلودگی ومصرف سوخت میباشد استفاده از مخلوط غنی شده سوخت وهوا باعث افزایش سریعتر دوای کتالیست شده ونیز باعث گرمتر شدن سریع موتور میگردد .

مکان نصب ایسیو 

مکان نصب ایسیو در موتور سیکلت های مختلف متفاوت بوده اما به طور کلی مکان نصب اکثر ایسیوها زیر زین میباشد 

عیب یابی ایسیو 

ععیب یابی ایسیو همانند عیب یاب سنسورها وعملگرها که معمولا توسط دستگاه دیاگ ودستگاه مولتی متر انجام میگرفت نیست بلکه شرکت های سازنده ایسیوو موتور سیکلت سازی از یک دستگاه مخصوص کامپیوتری که بتواند از نظر نرم افزاری و سخت افزاری ایسیو را تست کند استفاده میکنند اما متاسفانه در کشور ما به دلیل نداشتن چنین دستگاهی در شرکتهای موتور سیکلت سازی برای تست ایسیو از این دستگاه کمک نمیگیرند و به همین خاطر است که برای تست ایسیو از روش جایگزینی سعی و خطا استفاده میکنند یعنی در صورتی که افراد تعمیرکار به خرابی ایسیو شک کنند و یا بعد از تعویض کلی قطعات سنسورها ،عملگرها و سیم کشی و .....به سراغ ایسیو میروند و از یک موتور سیکلت که ایسیو آن سالم است و یا نمونه ایسیو که در مغازه دارند جایگزین ایسیو معیوب میکنند و اگر مشکل برطرف شد متوجه میشوند که ایسیو آن موتور سیکلت خراب است 

مهمترین دلایل سوختن ایسیو موتور سیکلت 

  • شارژ بیش از اندازه دینام 

  • اتصال کوتاه 

  • انشعاب گرفتن از سیستم انژکتور 

  • استفاده از فیوزهای نامناسب و آمپر بالا 

  • کیفیت نامناسب سیم کشی سیم کشی و ایسیو 

    جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

    جهت مشاوره خرید دیاگ با شماره 09188364407مرادی تماس حاصل فرمایید


 عملگرها

در حقیقت قطعاتی هستند که ازایسیو دستورات لازم جهت روشن شدن موتورو ایده آل  کار کردن موتور در تمامی شرایط کاری دریافت می کنند برخی عملگرها عبارتند از پمپ بنزین انژکتور ها موتور پله ای رله لامپ عیب یاب دور سنج سوکت عیب یاب و غیره

پمپ بنزین

پمپ بنزین

پمپ بنزین وظیفه دارد که سوخت را با فشار معینی از باک حدود ۲.۳ اتمسفر یا بار به ریل سوخت ارسال کند فشار ارسالی پمپ بنزین باید همیشه بیش از فشار مورد نیاز پاشش انژکتورها باشد تا در صورت افزایش مصرف سوخت موتور با کمبود سوخت مواجه نشود

 نکته:

در همه نوع پمپ بنزین های انژکتوری در داخل پمپ بنزین یک سوپاپ یک طرفه به کار رفته که از برگشت یا خارج شدن مدار سوخت رسانی از بنزین جلوگیری می کند همچنین باعث می‌شود که سوخت در مدار سوخت رسانی با یک پیچش فشار معین ثابت نگه داشته شود تا در موقع استارت زدن موتور سیکلت به راحتی روشن شود امروزه در اکثر موتورسیکلت های انژکتوری به دلیل مزیت فراوانی که پمپ بنزین های داخل باک دارند از جمله حذف صدای کارکرد بالا ایمنی بهتر و غیره استفاده می کنند

در سیستم انژکتوری پمپ بنزین با سوخت باش به صورت یکپارچه بر روی مانیفولد هوا قرار گرفته است

در اکثر سیستم های انژکتوری مانند موتور سیکلت سون لیفان یاهو دلفی پمپ بنزین در داخل باغ قرار دارد

اثرات خرابی پمپ بنزین

در صورتی که پمپ بنزین کامل بسوزد موتور یک لحظه روشن شده و خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود و چنانچه پمپ بنزین نیم سوز شده باشد فشار ارسالی بنزین کاهش یافته و بنابراین متن موتور موقع شتاب گیری و زیر بار با کمبود سوخت مواجه می‌شود و به اصطلاح کم می‌آورد

نحوه عیب یابی پمپ بنزین

با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت

جهت ثبت نام در دوره آموزشی تنطیم انژکتور موتور سیکلت اینجا کلیک کنید

جهت مشاوره خرید دیاگ با شماره 09188364407مرادی تماس حاصل فرمایید

دیاگ موتور سیکلت

دیاگ موتور سیکلت

با استفاده از دستگاه عیب یاب در قسمت پارامتر ها حالت وصل بودن یا قطع بودن پمپ بنزین را می توانیم مشاهده کنیم یا در قسمت تست عملگرها می توانیم پمپ بنزین را تست کرده و از سالم بودن آن مطمئن شویم در صورتی که در قسمت تست عملگر ها در زمان تست پمپ بنزین صدای پمپ بنزین به گوش نرسد شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت خارج نشود تنها نشانه سوختن پمپ بنزین نمی باشد بلکه می تواند علت از فیوز پمپ بنزین و یا رله و یا قطع بودن سوکت ها و سیم کشی و غیره باشد

 نحوه تست پمپ بنزین در صورتیکه به صورت کامل شدن پمپ بنزین می کنید به این صورت عمل کنید ابتدا شیلنگ ورودی به ریل سوخت خارج نشود و سویچ خودرو را باز کنید  با رعایت مسائل ایمنی و گرفتن شیلنگ داخل یک ظرف نگاه کنید آیا سوخت با باز کردن سوییچ از شرایط خارج می شود یا نه در صورتی که سوخت از خارج نشود یا پمپ بنزین سوخته و یا برق ۱۲ ولتی  پمپ بنزین قطع می باشد برای اطمینان از این موضوع می‌توان یک برق ۱۲ ولت مستقیم را به پمپ بنزین داد و یار را بررسی کرد در غیر این صورت باید آن را باز کرده یا تعویض نمایید

 در صورتی که بنزین از شیلنگ ورودی به ریل خارج می شود فشار لازم را ندارد و احتمال نیم سوز شدن با بنزین برای این حالت بهترین راه این  است

  که از یک دستگاه فشارسنج سوخت استفاده نمایید به این صورت که ابتدا شیلنگ ورودی سوخت  را باز کردن بست خارج کنید دو سر شیلنگ فشار سنج را مابین شیلنگ ورودی ریل سوخت کنید روشن کنید سپس به فشارسنج نشان داده شده در دوره‌های مختلف توجه کنید نباید کمتر از سه بار باشد البته قبلاً از سالم بودن فیلتر و رگولاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید در صورتی که فشار نشان داده شده کمتر از سه بار باشد پمپ بنزین نیم سوز شده و باید تعویض گردد نصب کنید و به موتور استارت زده و کنید سپس به فشارنشان داده شده در دوره‌های مختلف توجه کنید نباید کمتر از سه بار باشد البته قبلاً از سالم بودن فیلتر و رگولاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید در صورتی که فشار نشان داده شده کمتر از سه بار باشد پمپ بنزین نیم سوز شده و باید تعویض گردد


انژکتور

انژکتور موتور سیکلت

در موتور سیکلت های انژکتوری از نوع الکترومغناطیسی بوده و وظیفه را به طور پودرشده اسپری شده و یا به عبارت بهتر سوخت به صورت اتمیزه شده به پشت سوپاپهای هوا در مدت زمان و فشار معین تزریق کند اجزای داخلی انژکتور

اجزای تشکیل دهنده سوزن انژکتور

شستشوی سوزن انژکتور م.تور سیکلت

1-ورودی سوخت

2-فیلتر ‌

3-فنر برگشت دهنده

4-سوزن انژکتور

5-خروجی سوخت

6-پوسته

7هسته

8-سیم پیچ

9-سوکت برقی

 نحوه عملکرد انژکتور

نحوه عملکرد انژکتور های الکترومغناطیسی به این صورت است که وقتی ولتاژ ۱۲ ولت توسط رله ۵ کتور داده می‌شود و پایه منفی انژکتور توسط ای سی و کنترل شده �ع و وصل میشود سیم پیچ انژکتور مغناطیس شده و سوزن انژکتور را به سمت بالا حرکت می دهد و چون فشار سوخت رسانی انژکتور بالاست حدود ۲ یا ۳ بار سوخت می‌خواهد در زمان بسیار کوتاه حدود ۲ الی ۴ میلی ثانیه از نازلهای سوراخ های بسیار ریز انژکتور خارج شود لذا باعث می گردد که سوخت به صورت پودر شده از دهانه انژکتور پاشیده شود

مقدار پاشش سوخت  کورس جابجایی سوزن انژکتور مربوط نمی باشد چون طول کورس جابجایی سوزن انژکتور ثابت می باشد و به محض فعال شدن انژکتور سوزن انژکتور تا انتهای کورس خود حرکت می‌کند پس از عامل موثر در مقدار پاشش سوخت با ثابت بودن قدر نازل و فشار پاشش به مدت زمان باز بودن سوزن انژکتور توسط ایسیو بستگی دارد

مکان نصب انژکتور

مکان نصب سوزن انژکتور

انژکتور بر روی مانیفولد هوا با یک زاویه مناسب قرار می گیرد و پاشش سوخت پشت سوپاپ هوا انجام میشود

اثرات خرابی انژکتور موتور سیکلت

در صورت سوختن انژکتور موتور روشن نمی شود اگر چنانچه انژکتور نیم سوز شده باشد باز موتور همراه با ارزش کار می کند و در صورتی که انژکتور نشستی را چک کند موتور دود کرده و نامنظم کار می‌کند و آلودگی زیادی را به همراه دارد

نحوه عیب یابی انژکتورها

با استفاده از دیاگ موتور سیکلت

در صورت خرابی انژکتور ها یا قطع بودن آنها خطای انژکتور در قسمت خواندن ایوب ثبت می‌شود و نیز باعث روشن شدن لامپ led می‌گردد و در قسمت پارامترها می توان زمان پاشش انژکتورها و قطع و وصل بودن آن را مشاهده کرد همچنین در قسمت تست عملکرد ها می توان انژکتور را تست کرد

با استفاده از دستگاه مولتی متر

مولتی متر

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهمیت قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز دستگاه مولتی متر را در قسمت مربوطه قرار داده و سپس دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه انژکتور متصل کرده و مقدار مقاومت انژکتورها را در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد یادداشت کنید و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید در صورت مغایرت تعویض می کنید

نکته یک مقاومت استاندارد انژکتورها بین ۱۲ تا ۱۷ می باشد

نکته ۲ چنانچه انژکتورها از نظر سیم پیچ سالم باشند ولی زمان پاشش سوخت زیاد باشد توصیه می‌شود انژکتورها را باز کرده و توسط دستگاه شستشوی انژکتور به طور کامل و به روش صحیح شستشو دهید


موتور پله ای یا استپر موتور

موتور پله ای وظیفه دارد هوای مورد نیاز موتور را برای کلیه حالت های دور آرام تعمیر کند و پارس های ارسالی توسط ایسیو را به حرکت خطی در راستای محور طولی تبدیل کرده تا مقدار جریان هوای اضافی را تنظیم نماید نکته در اکثر سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت ها از موتور پله ای برای کنترل و تنظیم هوای دور آرام استفاده شده است مانند موتور سیکلت احسان یاهو دلفی و غیره در بعضی از سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت ها از شیر برقی برای کنترل و تنظیم هوای ورودی دور آرام استفاده شده است مانند لیفان

مکان نصب و نحوه عملکرد موتور پله ای

محل نصب استپر موتور موتور سیکلت

محل نصب استپر موتور

موتور پله ای بر روی هوزینگ دریچه گاز نصب شده و دریچه گاز علاوه بر مسیر هوای ورودی اصلی از طریق پولکی دریچه گاز که دارای یک مسیر هوای اضافی است که موتور پله ای در آن مسیر قرار گرفته است و مقدار هوای مورد نیاز را با توجه به وضعیت عملکردی موتور توسط ایسیو کنترل می گردد

یک ایجاد حالت احساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دریچه گاز

۲ تنظیم مخلوط سوخت و هوا در دور آرام

جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا زمانی که در سرعت های بالا به طور ناگهانی اهرم گاز را هم می شود

اثرات خرابی موتور پله ای

در صورت سوختن گریپاژ کردن و یا کثیف شدن موتور دیرتر روشن شدن معمولاً با کمی باز کردن دریچه گاز و یا در صورت گرفتن بار اضافی از موتور مانند روشن کردن مصرف مصرف کننده های پرمصرف مانند چراغ نورافکن و غیره موتور شروع به لرزش شدید میکند و همراه با افت شدید دور موتور می باشد

 

نحوه عیب یابی موتور پله ای با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت

در صورت خرابی موتور پلی خطای موتور پلیسی در قسمت خواندن خدمات ثبت می‌شود و می‌توانیم به صورت خیلی دقیق در قسمت پارامترها حرکت پله های موتور پلیسی را مشاهده و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنیم مقدار پله موتور پله ای در هر موتورسیکلت متفاوت می باشد و همچنین در قسمت تست عملگر ها نیز می توانیم موتور پله ای را تست کنیم و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نماییم

با استفاده از دستگاه مولتی متر ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت عمده قرار داده و سیم مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه دستگاه مولتی متر قرار داده و استفاده از دو سر سیم مولتی متر را در یک مرحله به پایه‌های اول و آخر و در مرحله دیگر به پایه های وسط موتور پله ای متصل کرده و میزان مقاومت موتور پلی را در هر مرحله یاداشت می کنیم و با مقادیر استاندارد مقایسه می کنیم در غیر این صورت موتور پله ای معیوب بوده و باید تعویض گردد

مقاومت موتور پله ای حدود ۶۰ و شیر برقی تقریباً ۲۵ می باشد

نکته در موتور سیکلت های انژکتوری قطعه یا وسیله‌ای نیست که بتوانیم با تنظیم آن مقدار سوخت و هوا را تنظیم کرد تا موتور به صورت ایده‌آل کار کند به جز چند نمونه از سیستم‌های قدیمی که پیچ تنظیم هوا به کار رفته بلکه در موتور سیکلت انژکتوری این کار به صورت هوشمند توسط ایسیو انجام می‌گیرد ولی تنها قسمتی که تمیز نبودن آن تاثیر بسیاری در کار کردن موتور داردهمانموتور پله ای می باشد

هر بار که سوکت موتور پله ای را قد و وزن می کنید به خصوص در موقع فعال بودن یا موتور پلی را کامل باز می کنید توصیه می‌شود که بعد از نصب موتور پله ای و جا زدن سوکت مدل پله ای را به طور کامل تقریباً به مدت ۱۰ ثانیه باز و سپس به مدت ۱۰ ثانیه بسته و سپس به موتور استارت بزنید و روشن کنید این روش باعث می‌شود که موتور پلی در بهترین حالت خود قرار گرفته و موتور به راحتی روشن شود


کویل جرقه

کویل موتور سیکلت

سیستم جرقه زنی در موتور سیکلت ها از نوع بدون دلکو بوده و کویل های سیستم جرقه زنی انژکتوری با اندکی تفاوت از نظر شکل ظاهری همانند گل های معمولی کاربراتوری به عنوان افزاینده ولتاژ عمل میکند با این تفاوت که ولتاژ تولیدی کوله های سیستم جرقه زنی انژکتوری بسیار بالاتر از کویل های معمولی بوده است

اثرات خرابی کویل

در صورتی که کویل کامل بسوزد جرقه سر شمع ها ارسال نمی شود و بنابراین موتور روشن نمی شود ولی در صورتی که کویل نیم سوز شده باشد ولتاژ تولیدی کاهش یافته و جرقه ایجاد شده توسط شمع ضعیف خواهد شد بنابراین باعث ناقص سوزی افزایش آلودگی هوا و عیوب دیگر در موتور سیکلت می‌گردد

نحوه عیب یابی کویل

با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت

در صورت سوختن کویل لامپ چراغ چک روشن شده و خطای کویل ثبت می گردد همچنین در قسمت تست عملکرد ها نیز می توان با تست جرقه شمع به سالم بودن کویل اطمینان حاصل کرد قبلاً باید از سالم بودن وایرها اطمینان حاصل شود

جهت آزمایش جرقه شمع در کوههای با وایر سره وایرها را به صورت مستقیم به بدن نگیرید بلکه وایر را به سر شمع گرفته و با جلو عقب کردن وایر صدای جرقه شمع را بشنوید و یا یک شمع سالم دیگر را به سر وایر زده و سپس به بدنه بگیرید تا جرقه شمع را مشاهده نمایید در صورت گرفتن سر وایر به بدنه به صورت مستقیم امکان سوختن یا نیم سوز شدن کویل و ایسیو وجود دارد

تست کویل با استفاده از دستگاه مولتی متر

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر باز کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را طبق تصویر زیر به پایه های مدار اولیه و ثانویه وصل کرده و مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه بگیرید در صورتی که مقدار مقاومت اندازه گیری شده با مقدار استاندارد اختلاف زیادی داشته باشد کویل معیوب بوده و باید تعویض گردد مقدار مقاومت اولیه فشار ضعیف حدود ۳ و نیم ۴ می باشد ولی مقاومت مدار ثانویه فشار قوی در حدود ۱۸ الی ۱۹ کیلو هم می باشد


رله

رله در سیستم سوخت رسانی انژکتوری موتور سیکلت ها و وظیفه دارد که بر قطعاتی همچون پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن و حتی ایسیو را تامین کند در سیستم سوخت رسانی انژکتوری فاین رله به کار نرفته ولی در سیستم های لیفان یسون و دیاهو  از این رله برای کنترل پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن استفاده می‌شود در سیستم دلفی از این جمله نه تنها برای کنترل و راه اندازی پمپ بنزین و گرمکن سنسور اکسیژن استفاده می شود بلکه برای تامین برق ایسیو نیز به کار می رود مکان نصب رله در پایین سمت چپ مخزن سوخت باک قرار دارد

اثرات خرابی رله

در صورت در صورت سوختن رله موتور روشن نمی شود در صورتی که پایه مربوطه به خروجی هر قطعه قطع شده باشد قطعه مورد نظر عمل می‌کند و در حالت دیگر در صورت خراب شدن رله دستگاه دیاگ موتور سیکلت وارد نمی شود و یا ولتاژ بازی را در قسمت پارامتر خیلی کم نشان می دهد در صورت درست بودن ولتاژ باتری

نحوه عیب یابی رله با استفاده از دستگاه دیاگ موتور سیکلت

با استفاده از دستگاه عیب یاب به صورت مستقیم نمی‌تواند را تست کرد ولی در قسمت تست عملگرها هر کدام از عملگر ها را وقتی تست میکنیم که در حقیقت ابتدا باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد چون برق تغذیه ۱۲ ولتی قطعات توسط رله تامین می‌شود و سپس سالم بودن خود و خط را بررسی نمود

تست رله با استفاده از دستگاه مولتی متر

ابتدا کلید سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و دو سر سیم مشکی وقرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و دو سر سیم سیم مشکی و قرمز رات با تصویر به پایه های مربوطه متصل کرده و میزان مقاومت سیم پیچ رله را یادداشت کنید و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید در صورتی که مقدار مقاومت اختلاف زیادی داشته باشد معیوب بوده و باید تعویض گردد مقاومت رله حدود ۷۰ میباشد


لامپ عیب یاب چراغ چک

لامپ ابی آب در موتور سیکلت انژکتوری در صفحه داشبورد تعیین شده و در هنگام بروز اشکال در سیستم سوخت رسانی انژکتوری توسط ایسیو روشن شده و موتور سوار را از وجود عید در سیستم انژکتوری آگاه می سازد

خرابی قطعاتی که باعث روشن شدن لامپ led می‌شود در موتورسیکلت ها متفاوت بوده و به برنامه‌ای که در ای سی و تعریف می‌کنند بستگی

در صورت روشن شدن لامپ led آب در موتور سیکلت انژکتوری نباید بی تفاوت بود بلکه باید به نزدیک‌ترین مرکزی که مجهز به دستگاه عیب یاب موتور سیکلت مربوطه است مراجعه و رفع عیب گردد در صورت روشن ماندن طولانی لامپ ایا باعث افزایش مصرف سوخت و بد کار کردن موتور سیکلت میگردد


بهترین برندهای موتور سیکلت در ایران و جهان

هوندا

 

یکی از تولیدکنندگان پیشرو موتور سیکلت در جهان است  و طیف گسترده‌ای از دوچرخه را در هر نوع و دسته ای ارائه می دهد معروفیت  هوندا به

خاطر تولید موتور سیکلت و خودروهای زیبا و کارآمد در سطح جهان می باشد

 هارلی دیویدسن

 هارلی دیویدسن یکی از مشهورترین تولید کنندگان موتور سیکلت در جهان محسوب می‌شود‏ مدل فکس سافت یکی از خاطره  انگیزترین و نوستالژیک

ترین مدل های این برند موتور سیکلت می باشد که در سال ۱۹۸۴ تولید شده است

 کاوازاکی

 شرکت کاوازاکی در سال ۱۸۹۶ به عنوان یک کارخانه کشتی سازی برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما تاسیس شد در سال ۱۹۴۹ کاوازاکی حضور

در صنعت موتور سیکلت را با تولید موتور برای این وسیله نقلیه تجربه کرد و امروزه این کمپانی بهترین موتورسیکلت های بازار را تامین می کند

کیفیت و کارایی بالا به همراه طراحی زیبا محبوبیت این برند را دوچندان کرده است

 یاماها

 برند یاماها یکی از شرکت های بزرگ صنعتی است جالب است بدانید شروع تولید موتور سیکلت توسط این برند از بعد از جنگ جهانی دوم است که

بقایای ماشین های سالم مانده را جمع کرد و با استفاده از صنعت ذوب فلز تولید موتورسیکلت را آغاز کرده است

 Bmw

‏bmw خودروساز آلمانی یکی از تولید کنندگان  به نام خودروهای لوکس و موتور سیکلت در جهان به شمار می آید این شرکت بعد از تاسیس در سال

۱۹۱۶ چند سال بعد در سال ۲۰۱۲ پیشرفته چشمگیری داشت و به عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد

 سوزوکی

 واقعاً ژاپنی ها در دنیای موتور سیکلت یک تازی می کنند و یکی دیگر از برترین برند ها در این حوزه سوزوکی خواهد بود مقر این شرکت درمینا می

کو ژاپن قرار دارد و مثل هوندا به جز موتور سیکلت در تولید خودرو نیز فعالیت چشمگیری دارد شاید از نظر میزان فروش یا طرفداری همپای هوندا

نباشد ولی با توجه به کیفیت محصولات سوزوکی می توانیم بگوییم به هیچ وجه حریف دست و پا بسته‌ای نیست

‏  کی تی ام

 یکی از ویژگی‌های بارز کمپانی کی تی ام که در حقیقت جز اصلی ترین نقاط قوت محصولات این کمپانی اتریشی محسوب می شود جمع کردن بهترین

قطعات از معروفترین کمپانی ها در کنار هم است ۰۱۱ را می‌توان نقطه عطفی برای برند کی‌تی‌ام دانست چرا که تا قبل از این سال شهرت این برند محدودتر بود

 موتور سیکلت های دوکاتی به داشتن طرح بدنه زیبا و نیز کیفیت فنی مناسب مشهورند این شرکت ایتالیایی در سال ۱۹۲۶ در ایتالیا قاب صنعت

موتورسیکلت سازی گذاشت و از آن سال تا به امروز موتورسیکلت های مقاوم با طراحی زیبا و عملکردی فوق‌العاده تولید و به بازار عرضه کرده است

 ویکتوری

اولین تولید این کمپانی به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد این کمپانی مدعی این است که بیشتر موتورسیکلت هایش در جاده های آمریکا پرچمدار است و دیده

می‌شود این کمپانی تحولی در دنیای دوچرخه و موتورسیکلت های جهان بخشیده است و جوایز زیادی را نیز از آن خود کرده است

تریموف

این کمپانی  در سال  1888 به منظور تولید  دوچرخه تاسیس شده است در سال ۱۹۰۲ تولید موتورسیکلت را نیز آغاز کرد. موتور های این کمپانی

مدیریت صرفه جویی در مصرف انرژی را دارند طراحی و نوآوری موتورهای تریوموف  باعث شده که در لیست ۱۰ برند برتر جهانی صنعت

موتورسیکلت قرار بگیرد.

  1.  مشخصات فنی موتور سیکلت MEGELLI 247R

  2.   مشخصات فنی موتور سیکلت MEGELI 200R

  3. مشخصات فنی موتور سیکلت ktm     

  4. بهترین برندهای موتور سیکلت در ایران و جهان


لیست قیمت دیاگ موتور سیکلت


دستگاه تست باتری موتور سیکلت  

تستر سیم کشی خودرو

با یک تیر دو نشان بزنید 

تستر سیم کشی  تست باتری و دینام خودرو وموتور سیکلت  شبیه ساز سنسورهای خودرو و موتور سیکلت 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش میزان استفاده از قطعات الکترونیکی و سنسورهای مختلف در خودرو، لزوم استفاده از دستگاه های مختلف نظیر دستگاه تستر سیم کشی خودرو برای تست و بررسی و حتی شبیه سازی سنسورهای مختلف خودرو، بیش از پیش مطرح می شود. هر سنسوری که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، اگر معیوب بوده و یا اتصال آن با ECU دارای اختلالاتی باشد، در نحوه ی عملکرد خودرو تاثیر گذاشته و آن بهره وری لازم که از خودرو انتظار می رود محقق نمی شود. دستگاه تستر سیم کشی یکی از دستگاه هایی می باشد که با استفاده از آن می توان تمامی سنسورهای خودرو را تست و نحوه عملکرد آن را بررسی نمود. همچنین با دستگاه تستر سیم کشی خودرو می توان تمامی سیم کشی های داخل خودرو را تست نمود.

دستگاه تستر سیم کشی ( در دو نسخه تستر سیم کشی خودرو سبک و تستر سیم کشی خودرو سنگین )  را با توجه به نیاز تعمیرکاران و باطری سازان عزیز روانه ی بازار کند. دستگاه تستر سیم کشی خودرو دارای ویژگی های مثبت فراوانی است که آن را از سایر نمونه های موجود در بازار متمایز می کند.

از ویِژگی های بارز دستگاه تستر سیم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نمایش ولتاژ باتری

شناسایی و تست سیم کشی سنسورهای خودرو

شبیه سازی سنسورها(دریچه گاز،پدال گاز،مپ سنسور،سنسوراکسیژن ...)

نمایش قطع بودن سیم کشی سنسورهای خودرو

نمایش جداگانه هرسیم برحسب کارایی(12ولت،5ولت،منفی،سیگنال)

ارسال سیگنال به صورت اتوماتیک بهECU

تولید موج(سینوسی و مربعی)اکسیژن ،دریچه گاز و غیره...

تست باتری و دینام

تست دسته راهنما و برف پاک کن

تست بوق

تست موتور شیشه بالابر

تست موتور برف پاک کن

تست کلید و تهویه مطبوع

تست چراغها و...


نقشه سیم کشی موتورسیکلت انژکتور

 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group