ابزارهای مورد نیاز تعمیرکار
سرعت تشخیص عیب برای ارائه خدمات فنی با کیفیت استاندارد دو شاخص مهم در ارزیابی مهارت تعمیر کار می باشد. لذا تعمیرکار برای عیب یابی سریع و ارائه خدمات فنی با کیفیت استاندارد به ابزارهای زیل نیاز دارد. تعمیر کار با تشخیص سریع عیب و برطرف کردن آن عیب، رضایتمندی مشتریان را کسب می کند. بدیهی است که جلب رضایت مشتریان موجب کسب درآمد حلال و با برکت نیز خواهد بود.
-
ابزار اندازه گیری کمپرس موتور (کمپرس سنج)
با این ابزار می توان فشار تراکم یا کمپرس هر سیلندر موتور را اندازهگیری کرد. پس از استفاده از کمپرس سنج و با نتایج به دست آمده نحوه عملکرد قطعات موتوری زیر قابل بررسی خواهد بود. نحوه عملکرد رینگ و پیستون، شکستگی فنر سوپاپ، تنظیم نبودن سوپاپ ها، گیر کردن سوپاپ ها، فرسایش یا سوختن سوپاپ ها، فرسایش سوختن سیت سوپاپ، فرسایش بادامک میل سوپاپ، سایش استکانی تایپت و نشتی کمپرس از اطراف واشر سر سیلندر.
صفحه کمپرس سنج بر حسب پوند بر اینچ مربع به کیلوگرم بر سانتیمتر مربع مدرج شده است و هر ۱۴.۷ پوند بر اینچ مربع معادل یک کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد.
اقدامات قبل از اندازه گیری کمپرس موتور:
-
موتور را روشن کنید تا دمای آن به حد نرمال برسد یعنی ترموستات باز شود و یا فن الکتریکی خنک کننده مایع خنک کننده موتور یک بار کار کند. زیرا که در دمای نرمال روغن موتور بین دیواره سیلندر و پیستون جاری شده که عمل آبندی بین محفظه احتراق و کارتل بهتر انجام میشود و علاوه بر آن پس از گرم شدن موتور، مکانیزم سوپاپ ها نیز در حد استاندارد منبسط می شود.
-
در دمای نرمال موتور، فیلر گیری سوپاپ ها (فیلر گیری گرم انجام می شود)
روش اندازه گیری کمپرس موتور:
شکل ۴۹ ابزار کمپرس سنج به همراه وسایل جانبی را نشان می دهد.
-
گیج کمپرس سنج 2- شیلنگ 3-لوله خم شده با کلاه مخروطی 4-لوله مستقیم با کلاهک مخروطی ۵ و ۶ و ۷ و 8 - سر شیلنگ با رزو های ۱۰ تا ۱۸ میلیمتری به ترتیب از (M18، M14 ، M12و M10)
شکل ۴۹ :ابزار کمپرس سنج به همراه وسایل جانبی(56)
اندازه گیری کمپرس سنج به شرح ذیل می باشد:
-
شمع های موتور را باز کنید.
-
در موتورهای کاربراتوری مجموعه هواکش برداشته شود.
-
دریچه گاز کاملاً باز شود (با قرار دادن یک قطعه بین دریچه گاز و بدنه دریچه).
-
اتصالات برق مربوط به جرقه زنی شمع ها قطع شود.
-
جریان پمپ شدن بنزین از سمت باک به موتور قطع شود.(قطع فیوز پمپ بنزین و یا قطع برق پمپ بنزین از طریق رله دوبل).
-
شیلنگ کمپرس سنج را به جای شمع موتور ببندید و یا در بعضی از کمپرس سنج ها لوله خم شده با کلاهک مخروطی با فشار به جای شمع نگه داشته شود.( قطعه 3 شکل ۴۹ )
-
استارت بزنید (تعداد ۵ تا ۱۰ سیکل کاری دوران کند) و به عقربه کمپرس سنج نگاه کنید و مقدار عددی آن را ثبت کنید.
نکته : در حالت استارت زدن به موتور، دور موتور در حدود rpm 350 می باشد.
-
سوپاپ کمپرس سنج را فشار دهید تا عقربه آن صفر برگردد و به روش فوق، کمپرس بقیه سیلندرها را اندازه گیری کنید.
نکته: باید حداقل فشار تراکم بدست آمده و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندرها مطابق اطلاعات فنی خودروساز مربوطه باشد. برای آشنایی بیشتر با فشار تراکم بدست آمده و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندرها جداول مربوط به اطلاعات فنی دو خودروی پراید و ریو ارائه می گردد.
جدول ۲ : فشار تراکم استاندارد خودروی پراید را نشان می دهد.
جدول ۲ : فشار تراکم استاندارد، حداقل فشار تراکم و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندرها (مربوط به خودروی پراید).(57)
جدول ۳ : فشار تراکم استاندارد خودروی ریو را نشان می دهد.
جدول :۳ فشار تراکم استاندارد، حداقل فشار تراکم و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندرها (مربوط به خودروی ریو).(57)
شکل ۵۰ وضعیت استفاده از ابزار کمپرس سنج را نشان می دهد.
شکل ۵۰ :استفاده از ابزار کمپرس سنج برای اندازه گیری میزان کمپرس سیلندر های موتور(58)
به منظور پاکسازی و تمیز کردن محفظه احتراق از رسوبات کربنی پیشنهاد میشود که قبل از استفاده از کمپرس سنج به روش زیل عمل گردد.
-
کلیه وایرها را از شمع ها جدا کنید.
-
کلیه شمع ها را باز کنید.
-
کلیه شمع ها را در محل خود به میزان گشتاور مجاز سفت کرده و سپس هر شمع را یک دور شل کنید.
-
وایر ها را بر روی شان نصب کنید.
-
موتور را روشن کرده و چند دقیقه در دور آرام (حدوداً با دوره ۱۰۰۰ دور بر دقیقه )کار کنید.
-
موتور را خاموش کرده و کلیه وایرها را از شمع ها جدا کنید .
-
کلیه شمع ها را باز کنید و به مدت ۱۰ ثانیه استارت بزنید.
-
کمپرس گیری سیلندرها را طبق مطالب صفحه ۵۶ مورد ۲ به بعد انجام دهید.
تحلیل نتایج بر اساس میزان فشار کمپرس سیلندر ها
-
اگر اختلاف فشار کمپرس سیلندر ها کمتر از ۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد، نشانه این است که موتور وضعیت مناسبی قرار دارد.
-
اگر میانگین فشار کمپرس سیلندر های موتور بنزینی بین ۶ تا ۱۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و برای موتورهای دیزلی ۱۲ تا ۲۵ کیلوگرم بر سانتیمتر باشد، وضعیت عمومی موتور تقریبا عادی بوده ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد.
-
چند قطره روغن از محل شمع داخل سیلندر ریخته شود و مجدداً فشار کمپرس سیلندرها اندازهگیری شود. در صورت افزایش فشار کمپرس سیلندر، نشانه این است که رینگ ها و یا دیواره سیلندر دچار آسیب شده است و اگر فشار کمپرس با وجود روغن افزایش نیابد احتمال نشتی کمپرس موتور از ناحیه سوپاپ ها، سیت سوپاپ، واشر سرسیلندر و یا سر سیلندر وجود دارد .
-
اگر فشار کمپرس دو سیلندر مجاور کم باشد نشانه این است که ترک مویی در سر سیلندر و یا سوختگی در واشر سر سیلندر به وجود آمده است.
2-دستگاه نشت یاب موتور
در صورتی که با نتایج به دست آمده از طریق اندازه گیری کمپرس موتور، عیب احتمالی مشخص نشد با استفاده از دستگاه نشت یاب موتور نسبت به پیاده کردن محل نشتی و کمپرس موتور اقدام کنید.
شکل ۵۱ :دستگاه نشت یاب موتور را نشان میدهد(59)
روش استفاده از دستگاه نشت یاب
مطابق شکل ۵۱ ، سیلندر تحت آزمایش تست نشتی را در نقطه مرگ بالا از کروس احتراق قرار دهید سپس جرم سیلندر مربوطه را باز کنید و لوله دستگاه نشت یاب را به جای شمع ببندید. شیلنگ ورودی هوا به داخل دستگاه نشت یاب (1) را به کمپرسور هوا با فشار ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع متصل کنید و پیچ دستگاه نشت یاب(3) را روی ۲۰ % نشتی تنظیم کرده و شیر کمپرسور هوا را باز کنید.
با گوش دادن به صدای نشتی هوای تزریق شده، عیوب احتمالی موجود را به شرح زیر پیش بینی کنید.
-
صدای نشتی از محل مانیفولد سوخت که نشانه های نشتی از سوپاپ ورودی( ۵ )می باشد.
-
صدای نشتی از منیفولد اگزوز که نشانه نشتی از سوپاپ دود( ۶ ) می باشد.
-
صدای نشتی از محل گیج روغن (8) که نشانه عدم آب بندی توسط رینگ ها می باشد.
-
صدای نشتی از درب رادیاتور( ۷ )که نشانه آسیب دیدگی واشر سرسیلندر و یا ترک داشتن بلوک سرسیلندر می باشد.
1-شیلنگ هوای ورودی به داخل دستگاه نشتی یاب با فشار ۵ تا ۱۰ Bar 2-دستگاه نشتی یاب به موتور 3-پیچ تنظیم فشار مجاز قابل نصب( ۲۰% ) 4-شیلنگ ورودی هوا به داخل محفظه احتراق 5- سوپاپ ورودی 6-سوپاپ خروجی 7-درب رادیاتور 8-محل نصب گیج روغن 9-لوله انتهای اگزوز
شکل ۵۱ : دستگاه نشت یاب موتور(60)
3-دستگاه نشت یاب به سیستم خنک کاری
برای انجام آزمون نشتی سیستم خنک کاری می توان از دستگاه نشت یاب سیستم خنک کاری استفاده کرد. مطابق شکل ۵۲ ابزار نشت یاب را به گلوی رادیاتور (1) بسته و با تلمبه دستی (2) به مقدار یک و نیم کیلوگرم بر سانتیمتر مربع هوا را پمپاژ کرده و زمانی که گیج فشار( ۳ )روی عدد 1.5 ثابت شد چند دقیقه صبر کنید اگر افت فشار مشاهده نگردید یعنی سیستم خنک کاری نشتی ندارد و اگر افت فشار مشاهده شد به معنای این است که در داخل رادیاتور (منبع و یا لوله ها) و یا اطراف بست شیلنگ های رادیاتور و غیره نشتی وجود دارد.
1- گلوی رادیاتور ۲ -تلمبه دستی 3- گیج فشار
شکل ۵۲ :ابزار نشت یاب سیستم خنک کاری(61)
4-خلا سنج موتور
فشار هوا (جو) در سطح دریای آزاد معادل یک اتمسفر بوده و در ارتفاعات (بالاتر از سطح دریای آزاد) کمتر از یک اتمسفر می باشد و هرچه ارتفاع بیشتر شود، فشار هوا (جو) نیز کاهش می یابد. فشار هوا (جو) در مناطق پست (پایین تر از سطح دریای آزاد ) بیشتر از یک اتمسفر خواهد بود. اندازه گیری میزان فشار خلا مانیفولد در خودروهای انژکتوری توسط سنسور فشار هوا مانیفولد(MAP) انجام میگیرد. با استفاده از دستگاه دیاگ در قسمت پارامترهای میزان فشار خلا مانیفولد بر حسب میلی بار(mbar) قابل مشاهده می باشد. در صورت عدم وجود دستگاه دیاگ و یا برای سنجش میزان فشار خلا موتور خودروهای کاربراتوری ابزار خلا سنج موتور استفاده میشود.
شکل 53: نوعی خلا سنج موتور را نشان میدهد.(61)
1-خلا سنج موتور 2-شیلنگ 3-آداپتورمخروطی 4-رابط شیلنگ 5-آداپتور رزوه دار 6-آداپتور شیلنگی 7-آداپتور رزوه دار
شکل ۵۳ : خلا سنج موتور(62)
پس از اندازه گیری میزان فشار هوا در داخل مانیفولد ورودی، میبایست برای تجزیه، تحلیل و بررسی فشار هوای داخل مانیفولد از روش مقایسه ای استفاده کرد. فشار هوای داخل مانیفولد برخی از خودروهای انژکتوری در منطقه ای از تهران (حدودا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد) به شرح جدول ۴ می باشد.
جدول ۴ - مقادیر فشار خلا مانیفولد ورودی برخی خودروهای انژکتوری در منطقه ای از تهران تقریباً ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد.
نکته: میزان فشار خلا مانیفولد موتور در زمان دور آرام و بدون بار حدوداً میلی بار (mbar) دارای نوسان خواهد بود و ضرورت دارد که در زمان مقایسه با مقادیر مرجع این نکته مهم مورد توجه قرار گیرد. پس از مقایسه وضعیت موجود فشار خلا مانیفولد موتور به مقادیر مرجع و در صورت مشاهده هر نوع مغایرتی، نیاز به جداسازی علوم مکانیکی از سایر علوم مربوط به سیستم مدیریت موتور ( EMS) می باشد. برای شناخت بیشتر با تاثیر برخی از عیوب مکانیکی در عملکرد موتور مطالبی در این زمینه بیان می گردد.
تاثیر برخی از عیوب مکانیکی در عملکرد موتور
موتور خودرو برای فرایند احتراق در سیلندر نیاز به هوا دارد لذا مکش هوای مناسب در سیلندر به احتراق موتور بهبود میبخشد و همچنین مکش مناسب هوا به داخل سیلندر باعث بهرهوری و کاهش آلایندگی میشود. آگاهی از میزان فشار مانبفولد ورودی موتور برای تشخیص وضعیت عملکرد موتور مفید است. علاوه بر این برای تشخیص نشتی، میتواند اطلاعات فشار مانیفولد استفاده کرد. فشار مانیفولد ورودی به طور مستقیم به میزان بار موتور بستگی دارد. بنابراین ECU برای تعیین میزان پاشش سوخت و زمان مناسب جرقه زنی نیاز به میزان فشار مانیفولد های هوای ورودی دارد.
زمان صحیح جرقه زنی در کارکرد موتور اهمیت بسزایی دارد. تحقیق احتراق بیش از حد، باعث افزایش تولید هیدروکربنهای نسوخته و احتراق زودهنگام باعث افزایش Nox (تولید دی اکسید یا تری اکسید نیتروژن) میشود لذا زمان دقیق جرقه بسیار حائز اهمیت است. نتایج برخی از پژوهشها نشان میدهد که افت فشار در مانیفولد ورودی نه تنها تأثیر منفی بر کارایی موتور در توان تولیدی دارد، بلکه باعث انتشار گازهای گلخانهای میشود.
افزایش افت فشار بازده موتور را کاهش داده و منجر به افزایش مصرف سوخت ویژه(BSFC) می شود.
یکی از پارامترهای موثر در کارکرد موتور، زمان صحیح جرقه زنی و باز و بسته شدن سوپاپ ها می باشد که تاثیر بسزایی در قدرت موتور دارد. در صورت عدم ایجاد جرقه و باز و بسته شدن سوپاپ ها در زمان مناسب، ورود هوا به موتور به خوبی انجام نمیگیرد و فشار هوای ورودی با نوسانات بسیاری همراه میشود. تاثیر عیوب ایجاد شده در موتور نسبت به عیب های مکانیکی ایجاد شده از قبیل آوانس و ریتارد تایمینگ، سوپاپها تغییر دهانه شمع و تغییر در میزان لقی مکانیزم سوپاپ ها به شرح زیر می باشد:
-
چنانچه میزان فیلر سوپاپ کمتر از حد استاندارد باشد، باعث افزایش زمان باز بودن سوپاپ ها شده که نوسانات فشار هوای ورودی را در پی خواهد داشت و همچنین امکان سوختن سوپاپ های دود را افزایش میدهد.
-
چنانچه میزان فیلر سوپاپ بیش از حد مجاز باشد، زمان باز بودن سوپاپ کاهش یافته که موجب کاهش راندمان حجمی موتور شده و در نتیجه قدرت موتور افت می کند.
-
چنانچه میزان تایمینگ سوپاپها (تسمه تایمینگ) صحیح نباشد، سوپاپ در زمان مناسب باز و بسته نمی شوند و همین امر موجب عدم کارکرد مطلوب موتور و کاهش قدرت آن می شود.
-
زمان صحیح جرقه زنی در کارکرد موتور اهمیت بسزایی دارد. احتراق دیرهنگام به افزایش آلودگی هیدروکربنهای نسوخته کمک میکند و احتراق زودرس باعث افزایش آلودگی Nox ( دی اکسید یا تری اکسید نیتروژن) میشود لذا زمان دقیق جرقه زنی بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از عواملی که باعث ایجاد احتراق مناسب در موتور میشود، میزان فیلر شمع ها میباشد. چنانچه میزان فیلر شمع ها از اندازه مجاز کمتر یا بیشتر شود، در زمان مناسب ایجاد نشده و کارکرد موتور را دچار اختلال می کند.
5- گیج تست فشار سوخت