موتورپله ای Stepper Motor :
-
وظایف :
این قطعه وظایف زیر را برعهده دارد :
-
ایجاد حالت ساسات درحالت سرد بودن موتور
-
کمک به تنظیم مخلوط سوخت و هوا در دورآرام و تثبیت دورهای ناپایدارموتور
-
تنظیم دورآرام درزمان گرفتن باراضافی از موتور(کولر،فرمان هیدرولیک ، ...)
-
جلوگیری از بسته شدن سریع مسیرهوا زمانی که درسرعت های بالا راننده به طورناگهانی پا را ازروی پدال گاز برمیدارد .
-
محل قرارگیری :
روی محفظه دریچه گازو مقابل مسیرهوای کنارگذر(بای پس ) قرار دارد .
-
ساختارداخلی
این قطعه شامل یک سوزن ، روتور، هسته مغناطیسی و دو عدد سیم پیچ با تغذیه معکوس می باشد .
-
مدارهای الکتریکی :
موتورمرحله ای مستقیما ً توسط ECU کنترل می شود . کانالهای سوکت آن به شرح زیر است :
پایه های AوD یا 1و4 (بیرونی) : مربوط به سیم پیچ اولیه
پایه های B وC یا 2و3(داخلی ها ) : مربوط به سیم پیچ ثانویه
-
شرح کا رقطعه :
سیستم کنترل دورآرام بین تولید گشتاورو بارموتورایجاد موازنه می کند تا سرعتی ثابت را دردورآرام موتور فراهم آورد .
مقداربار موتوردر دور آرام موتور وابسته به عوامل نظیر: اصطحکاک داخلی در قسمتهای میل لنگ ، مجموعه سوپاپ ها و محرک ها ی جانبی مثل واترپمپ و دینام ، می باشد .
سیستم کنترل دور آرام سرعت موتوررا دراین مراحله با توجه به بار سیستم تنظیم می کند . این بارها نسبت به تغییرات درجه حرارت بسیارحساسند .
علاوه برعوامل داخلی نظیراصطحکاک قطعات داخلی موتور، عوامل خارجی نیز در تغییر بار سیستم موثراست . مثل کولرو فرمان هیدرولیک
وقتی که خودرو دردورآرام کار می کند دریچه گاز کاملا ً بسته است و هیچ هوایی ازآن عبورنمی کند . پس برای تامین هوای مورد نیاز در دورآرام یک مدارکنار گذریا بای پس ، کناردریچه گاز تعبیه شده است . این مسیرکنارگذرتوسط نوک شافت موتور مرحله ای باز و بسته می شود . بنابراین حجم هوای ورودی در دور آرام موتور نسبت به بار موتور به فرمان ECU و حرکت موتورمرحله ای بستگی داشته و تنظیم می شود .
موتور مرحله ای دورآرام پالس های 12 ولتی ارسالی از EUC را به حرکت خطی در راستای محور طولی خود تبدیل کرده و در مسیرکنارگذرحرکت می کند تا مقدارجریان هوای ورودی را تنظیم کند (این قطعه همانند یک دمپرعمل می کند ).
کورس حرکت این قطعه 8mm بوده 200 مرحله دارد که هر مرحله آن 0.04 میلی مترمی باشد .
روش های عیب یابی :
-
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
کثیفی یا خراب شدن این قطعه معایب زیر را به دنبال دارد :
-
جرم گرفتگی شافت استپرموتورباعث بد کارکردن موتوردر دور آرام می شود .
-
گیرکردن شافت استپرموتورباعث روشن نشدن خودرو یا خاموش شدن خودرو در دورآرام می شود .
-
ریتایمینگ نشدن موتورمرحله ای باعث گاز خوردن زیاد خود رو در دور آرام می شود .
-
درهنگام رانندگی در سرعت بالا هنگام برداشتن پا ازروی پدال گاز خودرو دچارکپ کردن می شود .
-
در زمان دورآرام موتوربا زدن کولر و چرخاندن فرمان هیدرولیک و ایجاد براضافه بر موتور، موتوردچارلرزش شده و خاموش می شود.
-
موتور در دور آرام دچارنوسان دردورموتور می شود .
-
روشهای تست قطعه :