تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

كيتهاي لندي رنزو بر روي خودروهاي آردي ، روآ ، پيكان وانت و باردو قابل استفاده مي باشد

در شكل زير يك جانمايي از قطعات سيستم گازسوز روي خودروي وانت نشان داده شده است.

در خودروي وانت پيكان كپسول گاز در محفظه بار قرار داده شده و به همين منظور براي حفاظت ازكپسول نياز بوده تا پوششي براي پوشاندن مخزن در نظر گرفته شود.ابتدا بهتر است نگاهي به عملكرد سيستم گازسوز داشته باشيم و در ادامه به معرفي قطعات سيستم گازسوز مي پردازيم.

همانطور كه قبلا در مورد ساير محصولات گازسوز ايران خودرو گفته شده است، در سيستم بنزين اين خودروها هيچ گونه تغييري صورت نگرفته و تنها كيت گازسوز به اين خودروها اضافه شده است. بنابراين عملكرد و يا تعميرات اين خودروها در حالتي كه از سوخت بنزيني استفاده مي كنند هيچ

تفاوتي با خودروهاي قبلي ندارد. در خصوص مسير گاز به دليل فشار بسيار بالاي گاز در مخزن كه حدود 200 بار مي باشد، تدابير وملاحظات خاصي انجام گرفته شده و از تكنولوژي بالايي براي ساخت مخزن استفاده شده است.

همچنين از يك شير اطمينان مخزن و شير سولونوئيدي برقي براي حصول شرايط ايمني و از رگلاتوربراي كاهش فشار گاز تا حدود فشار اتمسفر بهره گرفته شده است.

باز يا بسته بودن شيرهاي سولونوئيدي مذكور به وضعيت سوئيچ تبديل بستگي دارد بطوريكه هرگاه كليد تبديل كه تعيين كننده نوع سوخت مصرفي مي باشد، در حالت استفاده از گاز قرار بگيرد مسير

سوخت بنزين بسته مي شود و بالعكس. در كيت لندي رنزو از دو عدد شير برقي روي رگلاتور استفاده شده كه اين شيرها بصورت موازي عمل كرده ، يكي در مسير گاز فشار بالا و ديگري در مسير گاز فشارپايين قرار گرفته است كه در صورت خراب بودن احتمالي يكي از شيرها ديگري عمل كند.

يك عدد شير برقي دارد. OMVL رگلاتوركيت ميزان گاز ورودي بر اساس تنظيمات اوليه رگلاتور تعيين مي گردد. استپر موتور سيگنال خود را از

گاز هم با استفاده از فيدبكي كه توسط سنسور اكسيژن تامين ECU گاز دريافت مي كند و ECU مي گردد، پردازش لازم براي تصحيح مقدار گاز ورودي به ميكسر را انجام مي دهد و سپس اين تصحيحات در قالب يك سيگنال خروجي به استپر داده مي شود و استپر تعيين مي كند تا چه اندازه دبي گاز خروجي از استپر بايد تغيير يابد. يك مزيت اين كيت گازسوز كنترل و تنظيم دبي سوخت دركليه حالتهاي مختلف عملكرد موتور مي باشد كه خود زمينه مناسبي براي استفاده از كاتاليست ها در خودروهاي مجهز به كيت گازسوز را فراهم مي آورد، بنابراين سطح آلااينده ها كاهش مناسبي خواهد داشت.

 

همانطور كه گفته شد كنترل ميزان سوخت توسط شير برقي متغير صورت مي گيرد بطوريكه موتور پله اي به عنوان يك شير كنترل كننده جرم سوخت عمل مي نمايد و با تغيير سطح مقطع عبور جريان گاز، گاز صورت ECU دبي سوخت گازي را تعيين مي نمايد و تغيير مقدار سوخت با فرمان ارسالي از

ميگيرد. موتور پله اي در قسمت فشار پايين كيت گازسوز قرار دارد و حل قرار گرفتن آن بين رگلاتور سه مرحله اي و ميكسر مي باشد. استپر با يك شلنگ لاستيكي به ميكسر متصل مي شود.

گاز خارج شده از استپر و هواي ورودي كه از فيلتر هوا گذشته و وارد شلنگ هواي ورودي گشته،هردو باهم وارد ميكسر مي گردند. ميكسر همانطور كه از نامش پيداست كارش مخلوط كردن گاز وهوا مي باشد. قطر آن مطابق قطر دهانه ورودي دريچه گاز مي باشد. طراحي اين قطعه اهميت بالايي دارد بطوريكه پارامترهاي سيستم كه در آلودگي و توان خروجي دخيل هستند را تحت تاثير قرار ميدهد.

در شكل زير چگونگي و ترتيب قرار گرفتن قطعات در مسير هواي ورودي به منيفولد نشان داده شده است.

 

گاز، از دو قطعه الكترونيكي به نامهاي امولاتور و ECU بنزين علاوه بر ECU روي جعبه پلاستيكي ادونسر قرار دارد. اخيرا در كيتهاي توليدي امولاتور به صورت يك قطعه مجزا حذف شده است و گاز تعبيه شده است. ECU مجموعه به صورت واحد درعملكرد امولاتور بدين ترتيب است :

چنانچه در سيستم از سوخت بنزيني استفاده مي شود اين قطعه عملا هيچ نقشي ندارد و بصورت اتصال كوتاه عمل مي كند ولي هنگامي كه سيستم با سوخت گازي كار مي كند ميبايستي انژكتورهاي بنزيني از مدار خارج گردند تا سوخت بنزين به داخل موتور تزريق نگردد، لذا اين قطعه كار شبيه سازي انژكتورهاي بنزيني را انجام مي دهد و از توليد كد خطا درecuبنزين جلوگيري مي كند. براي اصلاح زاويه جرقه در حالت استفاده از گاز، از پيش انداز جرقه يا ادونسر استفاده مي گردد. اين قطعه الكترونيكي در حالت سوخت گاز، فعال شده و زمان جرقه را نسبت به حالت بنزين ادوانس مي

كند. اين زاويه در حالت سوخت بنزين و گاز تفاوت دارد و ميزان صحيح آن اهميت بسزايي دركاركرد موتور دارد. از آنجا كه سرعت شعله در مخلوط گاز و هوا كمتر از مخلوط هوا و بنزين است، لذا مي بايستي براي حصول احتراق كامل در موتور گازسوز زمان بيشتري نسبت به موتور بنزيني داده شود. بنابراين بايد احتراق زودتر در سيلندر اتفاق بيفتد و اين بدان معناست كه در حالت كار با سوخت گاز نسبت به حالت بنزيني، بايستي ادونسي جداگانه غير از ادوانس در حالت بنزين(قبلا با اين ادوانس آشنايي داشتيم و ميزان آن متغير و در بازه 7 الي 15 درجه مي باشد) صورت پذيرد. اين ميزان ادوانس ثابت

بنزين گزارش ECU بوده و مقدار آن بسته به نوع خودرو فرق مي كند. ادونسر اطلاعات خود را به كرده و نهايتا ميزان آوانس در حالت گازسوز تعيين گردد. تنظيم بودن خودرو در آوانس مربوطه منجربه عملكرد مناسب خودرو و نهايتا باعث كاهش آلودگي و مصرف سوخت و تاثير مثبت بر شتاب خودرو

خواهد داشت.

در خصوص توضيحاتي كه پيرامون عملكرد سيستم گازسوز در خودروي وانت ارائه شد، نقشه شماتيكي در پايين آورده شده كه اتصالات برقي قطعات و ارتباط سيستم گازسوز و بنزين سوز را نشان مي دهد و در ادامه نقشه جدولي تهيه شده كه توضيحات مربوط به علائم اختصاري قطعات روي نقشه را شامل ميشود.

در صفحه بعدي جدول مربوطه آورده شده است.

 

در اين قسمت با طرز كار و شماتيك هر يك از قطعات سيستم گازسوز به صورت جداگانه آشنا ميشويم.

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group