آموزش تعمیرات ایسیو زیمنس
واحد کنترلECU و سنسور در ایسیو زیمنس
ثبت نام دوره تخصصی ایسیو خودروهای داخلی
اجزای تشکیل دهندۀ این مجموعه عبارتند از :
ECU
سنسور دور موتور موقعیت میل لنگ
سنسور موقعیت میل سوپاپ
سنسور موقعیت دریچۀ گاز
سنسورضربه
سنسور دمای آب
سنسوراکسیژن
سنسور سرعت خودرو
لامپ هشداردهندۀ چراغ چک
ویژگی های سیستم انژکتوری با ایسیوSIEMENS
دارای سیستم جرقه یا دو کوئل می باشد.
ترتیب احتراق 2-3-4-1 می باشد.
هر انژکتور به صورت جداگانه کنترل می شود.
سنسور تعیین موقعیت میل بادامک ( میل سوپاپ ) دارد.
از نوع پاشش چند نقطه ای است.
واحد کنترل الکترونیک (ECU)
ECU نقش مغز کنترل کنندۀ کار موتور را ایفا می نماید و می توان گفت این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که با توجه به پارامترهای دریافتی متعدد زمان دقیق جرقه (مقدار آوانس و ریتارد) و مقدار پاشش سوخت انژکتورها را تنظیم می کند.
این پارامترها عبارتند از :
-
دور موتور (سنسور دور موتور TDC ) و موقعیت زاویۀ میل لنگ ( سنسور موقعیت میل سوپاپ )
-
فشار هوای ورودی ( توسط سنسور فشار MAP )
-
وضعیت دریچۀ گاز ( توسط سنسور وضعیت دریچۀ گاز)
-
دمای موتور ( توسط سنسور دمای مایع خنک کنندۀ آب)
-
دمای هوای ورودی به سیلندرها ( توسط سنسور دمای هوا)
-
سرعت خودرو دمای موتور ( توسط سنسور خودرو)
-
میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز ( توسط سنسور اکسیژن)
-
کوبش موتور (توسط سنسور ضربه )
-
سیستم تهویه مطبوع
-
ولتاژ باتری ( توسط دینام )
با توجه به اطلاعات داده شده ECU موارد زیر را کنترل می کند :
-
آوانس جرقه و زمان شارژ کوئل
-
تنظیم بودن دور آرام با توجه به دمای موتور ، هنگام ایستادن خودرو ، و ولتاژ باتری ، و استفاده از سیستم تهویه مطبوع
-
میزان پاشش سوخت متناسب با مدت زمان بازبودن انژکتورها
-
تنظیم دور آرام ( توسط استُپر موتور )
-
پمپ سوخت
-
بازیافت بخارات بنزین ( توسط شیر برقی کُنیستر )
-
قطع پاشش سوخت و کاهش سرعت خودرو در سرعتهای بیش از حد مجاز
-
قطع سیستم تهویه مطبوع
-
دورسنج
-
لامپ هشداردهندۀ عیب یاب ( چراغ چک )
-
المنت گرم کنندۀ سنسور اکسیژن
همچنین ECU فعالیت زیر را تحت کنترل دارد :
-
عیب یابی همراه یا به حافظه سپردن معایب هنگام عیب یابی با ابزار عیب یاب
ECU اطلاعات ارسالی از سنسورها را جمع آوری می کند، و اطلاعاتی که سنسورها به آن ارسال می کنند قبلاً برنامه نویسی یا تعریف می شود ، و پس از بررسی و تجزیه و تحلیل آنها براساس دستورهایی که در برنامه تعریف شده و قرار داده شده است ، دستورهای لازم را به عملگرها می دهد. با استارت زدن خودرو اجرای برنامۀ موجود در آن شروع می شود. در واقع ECU یک میکرو کنترلر می باشد.
سنسورها ابزارهای اطلاع رسانی وضعیت های مختلف موتور می باشند که تمام اطلاعات مورد نیاز ECU و راننده را برای عملکرد مناسب موتور و هدایت مطلوب خودرو در شرایط مختلف در اختیار آنها می گذارند.
در خودرو های متفاوت بر حسب نوع سیستم کنترلی به کار رفته، از تعداد متفاوتی از این سنسورها استفاده می شود. در ادامه به تعدادی از آنها که در بیشتر خودروهای تولید شرکت های خودروسازی داخلی استفاده شده اند اشاره می نماییم.
-
سنسور دور موتور
-
سنسور سرعت خودرو
-
سنسور موقعیت دریچۀ گاز
-
سنسور فشار هوای ورودی
-
سنسور دمای هوای ورودی
-
سنسور دمای مایع خنک کنندۀ موتور
-
سنسور اکسیژن
-
سنسور ضربه
-
سنسور موقعیت میل سوپاپ
عملگرها اجزایی از سیستم سوخت رسانی می باشند که دستورها و فرمان های ارسالی از ECU برای روشن کردن و روشن نگه داشتن و تنظیم حداکثر موتور برای حالت های مختلف کار آن در سیستم را اعمال می نمایند. این عملگرها عبارتند از:
-
موتور مرحله ای
-
انژکتورها
-
شیر برقی کنیستر
-
کوئل دوبل
-
پمپ سوخت
-
رلۀ دوبل
-
لامپ هشداردهندۀ عیب یاب سیستم انژکتورها ( چراغ عیب یاب ، چراغ چک)
اجزای دیگر سوخت رسانی عبارتند از :
-
سوئیچ اینرسی
-
مبدل کاتالیزوری
-
ریل سوخت
-
رگلاتور فشار سوخت