سنسور موقعیت میل سوپاپ ( camshaft position sensor )
این سنسور با گردش میل سوپاپ توسط میل لنگ موقعیت قرارگیری آن را به ECU ارسال می کند. ECU با اطلاعات گرفته شده از این سنسور، موقعیت سوپاپ های سیلندر یک و سپس بقیۀ سیلندرها را به دست می آورد تا لحظۀ مناسب تزریق سوخت را محاسبه کند. این سنسور معمولاً در موتورهای مورد استفاده قرار می گیرد که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری ترتیبی می باشند. در این سیستم های انژکتوری در دو دور گردش میل لنگ ( یک سیکل کامل ) تنها یک بار برای هر سیلندر پاشش می کند و به همین دلیل تشخیص صحیح و دقیق موقعیت قرارگیری سوپاپ ها در این سیستم دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
ECU با اطلاعات این سنسور برای موارد زیر استفاده می شود
-
زمان دقیق پاشش برای هر سیلندر و کوئل و انژکتور را کنترل می کند تا در مُد ترتیب ( سیلندر به سیلندر ) عمل کند.
-
شناسایی سیلندر برای جرقه زنی ( تفکیک موقعیت سیلندر 1 نقطۀ مرگ بالا نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور ).
-
شناسایی مقدار آوانس جرقه سیلندرها و از بین بردن یا کاهش دادن پدیدۀ ضربه ( کوبش )
-
احتراق های ناقص را مشخص می کند
-
محل قرارگیری سنسور میل سوپاپ
این سنسور روی سیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ قرار دارد. ( این سنسور در خودروی پراید زیر کوئل دوبل قرار دارد.)
شناسایی عیب هایی که در صورت این خرابی قطعه در خودرو به وجود می آیند
-
در صورت خرابی این سنسور خودرو کُند کار می کند با کمی ریپ.
-
مقدار مصرف سوخت کمی افزایش می یابد و حالت پاشش توسط ECU از ترتیبی به گروهی تغییر می کند.
-
در خودرو های با ECU زیمنس اگر این سنسور خراب شود خودرو راحت روشن نمی شود و برای روشن شدن باید چند بار استارت زد.
-
در صورت خرابی این سنسور امکان روشن نشدن خودرو وجود دارد و سنسور نیز باید چک شود.
-
روش های تست سنسور میل بادامک
برای عیب یابی توسط دستگاه دیاگ وارد منوی پارامترها می شویم و مقدار آوانس جرقه را در دور آرام چک می نماییم. اگر از مقدار استاندارد کمتر بود، یعنی ریتارد باشد، ممکن است علتش خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ باشد. اگر کد خطای ثبت شده در ECU موقت باشد، ابتدا سوکت سنسور را از نظر سولفاته شدن چک می کنیم. سپس خطا را از حافظه ECU پاک می کنیم. در صورتی که خطا مجدداً ثبت شود، و خطای دائم ثبت شد، سنسور خراب است و باید تعویض گردد.
پایۀ 3 سوکت سنسور میل بادامک 12+ ولت باشد، و 12+ را باید از 6 رلۀ دوبل دریافت کند.
پس در صورت خطای میل بادامک پایۀ 3 که 12+ ولت می باشد، باید چک شود. در صورت قطع بودن 12+ ولت خطای دائم ثبت می گردد، و چراغ چک نیز روشن می شود.
-
تست مدار یا سیم کش قطعه کانکتور ECU
پس از عیب یابی قطعه و انجام دادن تست ها ، اگر خطا برطرف نشد، امکان خرابی یا قطعی در مدار می باشد. برای اطمینان از سالم بودن مدار، از سوکت سه پایه ای سنسور تا کانکتور ECU، پایه ها را توسط اُهم متر طبق نقشۀ الکتریکی رسم شده در شکل زیر چک و بررسی کنید.
نکات مهم
این سنسور تست اهمی و ولتاژی ندارد و تنها می توان به وسیلۀ ولت متر برق 12+ ولت ارسالی را کنترل نمود.
در بعضی مواقع فیلتر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه کُند و ضعیف در سیستم انژکتور می شود. این عیب را باید از عیب درست کارنکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ تفکیک کرد. همچنین اگر نوک میل سوپاپ خراب شود خطای دائم سنسور موقعیت میل سوپاپ ثبت می گردد.