کوئل دوبل زیمنس
با حذف دلکو در سیستم های انژکتوری جدید وظیفه تقسیم برق به سر شمع ها به ایسیو و خود کوئل واگذار می گردد به همین دلیل برای هر سیلندر از یک کویل و یا از کویل دوبل در موتورهای انژکتوری جدید استفاده گردیده است این قطعه همانطور که از اسم آن پیداست تشکیل شده از دو
کوئل به هم چسبیده که هرکدام وظیفه برق رسانی به دو سیلندر را بر عهده دارند در کویل های دوبل زمانی که جرقه زده میشود یکی از جرقه ها در سیلندر ای است که در انتهای کورس تخلیه است و هرز می رود منفی سیم پیچهای کویل به ترتیب توسط ایسیو برقرار میگردد مثبت آنها
معمولاً با عبور از رله دوبل برقرار میشود به این ترتیب بیسیون تنها تنظیم جرقه بر حسب ترتیب احتراق را بر عهده دارد بلکه آوانس و ریتارد نمودن جرقه متناسب با دور خودرو و همچنین دیر یا زود قطع نمودن منفی هر کدام از کویل های دوبل را انجام میدهد
محل قرارگیری کویل دوبل :
در انواع خودروها متفاوت میباشد
روش های عیب یابی کویل دوبل :
در صورت خرابی کویل دوبل در خودروی بهایی به وجود میآید که عبارتند از :
۱- اگر کویل بسوزد خودرو روشن نخواهد شد
۲- اگر سیم پیچ اولیه کویل نیم سوز شود چراغ اخطار خودرو روشن میشود
۳- اگر فقط یکی از کویل ها بسوزد خودرو درست گاز نمی خورد و شروع به تک کار کردن میکند
۴- خرابی کویل موجب ریپ زدن خودرو میشود
۵- اگر مصرف خودرو بالا بود باید کوئل ها را نیز چک کرد
تست اهمی کویل دوبل :
به وسیله اهم متر کولها را میگیریم ابتدا اهم متر را در ۲۰ کیلو قرار میدهیم و اهم متر باید اهمی بین ۱۶ الی۱۸ کیلومتر را نشان بدهد( عکس)
روش های تست قطعه :
با اتصال دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین به خودرو وارد منوی تست عملگرها می شویم و فرمان تحریک کوئل مورد نظر را ساده می کنیم در صورت به گوش رسیدن صدای جرقه اتصالات الکتریکی سالم است
تذکر :
نباید قبل از تست قطعات آزمایش پاشش انژکتور ها را انجام دهیم زیرا این کار در زمان کارکرد خود موتور انجام نمی شود و باعث صدمه زدن به پیستون و سوپاپ ها می شود
در تست دیگر با وصل کردن دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین وارد منوی عملگرها می شویم یک شمع را به سر وایر شمع یک و چهار و یا خود برج که کویل های بدون وایر مثل پژو ۲۰۶ وصل میکنیم جرقه آبی رنگ و قوی بین دو الکترود سر شمع را چک می کنیم سپس وارد قسمت
مربوط به زمان شارژ کویلها می شویم مدت زمان شارژ کویل های یک و چهار باید مساوی با مدت زمان شارژ کوئل ۲ و ۳ یا نزدیک به آن باشد در غیر این صورت عیب در سیستم وجود دارد
تست مدار و سیم کشی قطعه :
پس از ابی آبی و تست کویل یا تعویض کویل اگر مشکل برطرف نشد ممکن است عید در مدار باشد برای اطمینان از سالم بودن مدار یا سیم کشی طبق نقشه زیر به وسیله اهمتر مدار را چک می کنیم ( عکس)
توجه :
قسمت فرمان دهنده و تغذیه کننده کویل درونی سی و قرار دارد برای این سیستم مدل جرقه خارجی وجود ندارد ایسیو سیم پیچ اولیه هر دو کویر را تغذیه میکند ایسیو بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسور دور موتور یکی از جفت سیلندر های
یک و چهار یا دو و سه را انتخاب می کند