∆ محل قرار گیری:
محل قرارگیری این سنسور بر روی مانیفولد گاز خروجی می باشد اگر سنسور دوم موجود باشد بر روی خروجی مبدل کاتالیکی و یا بعد از آن قرار میگیرد.
∆ روش های عیب یابی سنسور اکسیژن:
در صورت خرابی این سنسور عیب ها یی در کارکرد خودرو به وجود می آید:
۱- مقداری مصرف سوخت بالا رفته و در نتیجه ایجاد آلایندگی افزایش می یابد.
۲- خودرو بد کار میکند.
۳- اگر المنت گرمکن این قطعه خراب شود خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود.
۴- در صورت وجود عیب در سنسور چراغ عیب یاب روشن خواهد شد.
∆ روش های تست سنسور:
با اتصال دستگاه دیاگ و رفتن به قسمت پارامترها،مقدار ولتاژ تولیدی سنسور را چک مینماییم مقدار ولتاژ ارسال شده توسط سنسور اکسیژن بایستی عدد متغیر۱۰۰MVتا۹۰۰MV باشد در صورتی که این عدد ثابت و تغییر نکرد سنسور اکسیژن خراب است.
حال به سراغ منوی کد خطاها میرویم و خطاها را چک میکنیم اگر خطا به صورت لحظهای بود آن را پاک می کنی و دوباره خطا را چک میکنیم اما اگر به صورت دائمی بود ابتدا از سلامت و تمیزی و محکم بودن سوکت قطعه اطمینان حاصل می کنیم سپس وارد منوی پاک کردن کد خطا ها می شویم و خطا را پاک می کنیم. اگر خطا پاک شده بود خود را روشن کرده دوباره کد خطاها را چک میکنیم ولی اگر پاک نشده بود باید قطعه را عوض کرد و سپس کد خطا ها را بازبینی کنیم.
پس از عیب یابی سنسور تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی خودرو از سوکت سنسور تا کانکتور ایسیو باشد باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور ایسیو تا سوکت سنسور به وسیله مولتی متر که در حالت بوق قرار داده و چک می نمایم و قطعی در مدار را پیدا می کنیم.
∆ نکات:
در صورت سوختن هر یک از سنسورهای اکسیژن چراغ عیب یابی سیستم سوخت رسانی انژکتوری خودرو روشن شده و راننده را آگاه می نماید هم چنین در اکثر سنسورهای اکسیژن موجود یک المنت گرم کننده وجود دارد تا در ابتدای کار خود را باعث سریعتر فعال شدن آن گردد.
وظیفه اصلی اکسیژن سنسور قبل از کاتالیزور تنظیم نسبت سوخت به هوا از وظیفه اصلی اکسیژن سال بعد از کاتالیز به این گردان نسبت سوخت و هوا است.
درصورت بررسی اتصالات و دسته سیم و پاک کردن خط اگر عیب رفع نشود ناشی از خرابی سنسور می باشد. ولتاژ سنسور اکسیژن در حدود ۱۰۰ الی ۹۰۰ میلی ولت می باشد که در بهترین حالت از ۳۰۰ الی ۶۰۰ میلی ولت است.
سنسور سرعت خودرو(vss)
این سنسور سرعت وسیله نقلیه را به اطلاع ایسیو می رساند. این سازمان از اثر هال بهره برده و با دریافت ولتاژ+۱۲ و گردش پینیون درگیر با دنده کیلومتر خودرو در هر متر۵ایمپالس و در هر چرخش ۸ ایمپالس به ای سی یو ارسال می کند و ایسیو با توجه به اطلاعات دریافتی مواد زیر را انجام می دهد.
۱- سرعت وسیله نقلیه را مشخص کرده و به نمایش دهنده ها ارسال می کند.
۲- دور آرام را در هنگام تغییر وضعیت حرکت خودرو و ثبیت کرده و نوسانات موتور را کاهش میدهد.
۳- شتاب خودرو را بهینه می کند.
۴- نسبت دنده چرخ دنده درگیر را مشخص میکند.
∆ محل قرارگیری سنسور سرعت خودرو:
محل قرارگیری این سنسور روی پوست گیر بوکس و روی دنده کیلومتر شمار گیربکس نصب شده است.
∆ روش های عیب یاب:
در صورت خرابی سنسورعیب هایی در کارکرد خودرو به وجود میآید :
۱- در صورت خرابی این سنسور خودرو هنگام توقف آنی خاموش می کند.
۲- در سربالایی و در هنگام دنده دادن معکوس ریپ میزند.
۳- نوسانات ناگهانی عقربه کیلومتر شمار( شلاق زدن) نشان از خرابی سنسور دارد.
∆ روش های تست سنسور:
با اتصال خودرو به دستگاه دیاگ وارد منوی کدخطا می شویم و چک میکنیم اگر خطایی که در در مورد سنسور در حافظه ای سی یو ثبت شده به صورت لحظهای است یا دائمی در صورتی که خطا به صورت لحظهای بود خطا را پاک می کنیم اما اگر خطا به صورت دائمی ثبت شده بود.
اعداد از محکم بودن و تمیز بودن سوکت سنسور مطمئن میشویم سپس خطا را پاک می کنیم بعد با خودرو مسافتی را طی میکنیم سپس مجددا کد خطاها را چک می کنیم اگر پاک نشود سنسور خراب است.
جهت سفارش آنلاین ECU VALEO S2000اینجا کلیک کنید
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تعمیرات ایسیو اینجا کلیک کنید
جهت مشاوره با شماره 09188364407 (مرادی )تماس حاصل فرمایید