سنسور دور موتور(Ess) - صفحه 7 - فروشگاه تجهیز خودرو ثمین

تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

سنسور دور موتور(Ess)

 سنسور دور موتور یکی از مهمترین قطعات در سیستم انژکتوری می باشد.

  وظایف این سنسور عبارتند از:

  •  تشخیص نقطه مرگ بالا(T.D.C) یا همان محاسبه زمان جرقه زنی
  •   تشخیص یا محاسبه دور موتور
  • تنظیم دور آرام
  • تنظیم آوانس جرقه
  •   محل قرار گیری
  • محل قرارگیری این سنسور روی پوست کلا چ بالای سر چرخ دنده  فلایویل نصب شده است.

 

 ∆ ساختار داخلی:

 این سنسور تشکیل شده از یک آهنربا و یک هسته آهنی نرم که توسط سیم پیچ احاطه شده است.

  •   آهن ربا
  • قاب (محفظه)
  • هسته آهنی
  • محفظه موتور
  • سیم پیچ
  • حلقه دندان دار

 محیط فلایویل  به ۶۰ قسمت مساوی تقسیم شده که غیر از دو بخش پشت سر هم همه آن مابقی دارای دندانه می باشند یعنی ۵۸ دندان‌دارد سنسور از نوع القایی بوده که دارای یک هسته مغناطیسی و یک پیچ می باشد عبور هر دانه ای فلایویل  از مقابل سنسور برمیدان مغناطیسی سنسور از لحاظ مقدار و جهت تأثیر کرده و باعث القاء ولتاژی در سیم پیچ آن می‌شود که به شکل یک سیگنال بهEcu ارسال می گردد اما زمانی که جای دو دندان خالی از مقابل سانسور عبور می کند هیچ سیگنالی فرستاده نمی شود کهEcu با توجه به این اطلاعات موارد زیر را انجام می دهد.

  • هرگونه حرکت میل لنبه(موتور) چه به وسیله درگیری دنده فلایویل یا دنده استارت وچه از طریق هل دادن خودرو را به Ecu گزارش می کند به این ترتیب در صورت سوختن این سنسور خودرو به هیچ شکلی روشن نمی گردد زیرا هیچ اطلاعاتی مبنی بر حرکت میل لنگ دریافت نموده و در نتیجه اجازه زدن جرقه و پاشش سوخت درهیچ سیلندری رانمیدهد.
  • کنترل دور موتور برای کار Ecu و ارسال به نمایش دهنده دورسنج پنل آمپر ها برای اطلاع راننده
  • شناسایی موقعیت زاویه میل لنگ و اعلام نقطه مرگ بالا به Ecu جهت تنظیم زمان مناسب تزریق سوخت انژکتورها ایجاد جرقه در موتور: یعنی استارت صحیح و روشن شدن مناسب موتور
  • تنظیم آوانس جرقه متناسب با تغییر دور موتور

 

∆ روش های عیب یابی سنسور دور موتور:

عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در موتور خودرو به وجود می‌آید که عبارتند از:

1- در صورت خرابی ایا شکستن نوک سنسور قطعی در سیم پیچ و غیره در سنسور دور موتور و نرسیدن سیگنال (اطلاعات )به Ecu موتور روشن نخواهد شد.

 منظور از شکستن نوک سنسور[ اغلب به خاطر شکسته شدن فنر های صفحه کلاچ و برخورد آنها با نوک سنسور به وجود می آید]

2- در صورت آلودگی سنسور با براده های آهن و روغن و گریس ایجاد شود ممکن است خودرو در دور آرام بد کار کند. زیرا آلودگی نوک سانسور باعث میشود اطلاعات غلط بهEcu داده شود و موتور در دورهای مختلف بد کار خواهد کرد.

3- در صورتی که  عقربه دور موتور به طور غیر معمول حرکت کند( بالا و پایین برود) و با خودرو دچار کردن یا(cutoff) بی موقع شود می توان ناشی از کارکرد نادرست این سنسور باشد.

 در صورتی که در خودروی عیب های گفته شده به وجود آمد باید به نکات زیر برای عیب یابی سنسور دور موتور توجه کامل کرد.

جهت سفارش آنلاین ECU VALEO S2000اینجا کلیک کنید 


جهت ثبت نام در دوره آموزشی تعمیرات ایسیو  اینجا کلیک کنید 


جهت مشاوره با شماره 09188364407 (مرادی )تماس حاصل فرمایید 

 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group