سنسور موقعیت میل سوپاپ(Camshaft position sensor)
شرح کار قطعه:
گردش میل سوپاپ توسط میل لنگ موقعیت قرار گیری آن را به عیسی و ارسال میکند ایسیو با اطلاعات گرفته شده از این سنسور موقعیت سوپاپهای سیلندر یک و سپس بقیه سیلندر ها را به دست میآورد تا لحظه مناسب تزریق سوخت را محاسبه کند این سنسور معمولاً در موتورهای مورد استفاده قرار می دهد که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری ترتیبی می باشد در این سیستم های انژکتور در دو دور گردش میل لنگ یک سیکل کامل تنها یک بار برای هر سیلندر پاشش میکند و به همین منظور دلیل تشخیص صحیح و دقیق موقعیت قرار گیری سوپاپ ها در این سیستم دارای اهمیت ویژه ای می باشد ایسیو با اطلاعات این سنسور برای موارد زیر استفاده می نماید:
1- شناسایی و محاسبه زمان دقیق پاشش برای هر سیلندر(کوئل و انژکتور را کنترل می کند تا در مدترتیبی( سیلندر به سیلندر )عمل کند.
2- شناسایی مقدار آوانس جرقه سیلندرها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد.
3- شناسایی سیلندر برای جرقه زنی( تفکیک موقعیت سیلندر یک نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور
4- احتراق های ناقص را مشخص میکند.
∆ محل قرارگیری سنسور میل سوسوپااپ:
این سنسور روی سیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ قرار دارد( این سنسور در خودروی پراید به جای دلکو های مدل قدیم زیر کوئل دوبل قرار دارد)
∆ شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو را ایجاد می گردد:
1- در صورت خرابی این سنسور خودرو ریتارد کار می کند با کمی ریپ
2- مقدار مصرف سوخت کمی افزایش می یابد حالت پاشش توسط ایسیو از ترتیبی به گروهی تغییر می یابد.
∆ روش های تست:
برای عیب یابی توسط دستگاه دیاگ وارد قسمت پارامتر شده و مقدار آوانس جرقه را در دور آرام چک می نماییم .اگر از مقدار استاندارد کمتر بود یعنی ریتارد باشد ممکن است علت ناشی از خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ باشد . اگر کد خطاهای ثبت شده در ایسیو لحظهای (I) باشد ابتدا سوکت سنسور را از نظر سولفاته شدن چک میکنیم سپس خطا را از حافظهEcu پاک میکنیم در صورتی که خطا مجدداً ظاهر شود و خطای دائم ثبت شد سنسور خراب می باشد و باید تعویض گردد .پس از عیب یابی قطعه و تمیز کردن و تست های انجام شده اگر قطعی در مدار سنسور یا سیم کشی خودرو از سوکت تا ایسیو باشد. باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور و تا سوکت سنسور به وسیله مولتی متر در حالت بوق چک کرد و قطعی را پیدا کرد.
طبق شکل به وسیله مولتی مترکه در حالت بوق قرار داده و سوکت قطعه را از خود قطعه جدا کرده و یک سر مولتی متر را به پایه ۳ سوکت و سر دیگر را به پایه ۶ رله دوبل وصل میکنیم مولتی متر باید بوق بزند که مشخص شود در مدار و سیمکشی قطعی وجود ندارد در غیر این صورت اگربوق قطعی وجود ندارد در غیر اینصورت اگر بوق نزد قطعی وجود دارد و باید قطعی را پیدا کرده و سپس عیبیابی نمود. سپس از پایه دو سوکت سنسور تا پایه کانکتور با سوکت مشکی رنگm1f3 به وسیله مولتی متر طبق بحث گفته شده مدار یا سیم کشی را چک میکنیم و عیب یابی می نمایم. و پایه یک سوکت سنسور تا پایهEcu m2h1 را هم تست می نماییم.
∆نکات مهم:
این سنسور تست اهمی یا ولتاژی ندارد و تنها میتوان به وسیله ولت متر برق ۱۲ ولت ارسالی را کنترل نمود. در بعضی مواقع فیلتر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد یا منفی در سیستم انژکتور میشود که این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ تفکیک کرد.
سنسور موقعیت دریچه گاز(TPS)
این سنسور در انتهای دریچه گاز قرار گرفته و یک پتانسیومتر ساده است که توسط ایسیو با ولتاژ ۵ ولت قضیه می شود و متناسب با متغیر وضعیت زاویه دریچه گاز بین ۰ تا ۵ ولت را به ای سی یو ارسال می کند. اطلاعات ارسال شده توسط این سنسور در موارد زیر به کار می روند.
1- حالت بسته بودن یا باز بودن کامل دریچه گاز یا دورآرام و نیمه باز بودن را مشخص میکند.
2- شناسایی و مشخص نمودن وضعیت های مختلف موتور :و افزایش شتاب کاهش شتاب و قطع سوخت را مشخص میکند.
∆ محل قرارگیری سنسور موقعیت دریچه گاز:
محل قرارگیری بر روی دریچه گاز می باشد میله دریچه گاز از یک طرف به سیم گاز متصل است و از طرف دیگر داخل سنسور قرار دارد.
پتانسیومتر:
پتانسیومتر تشکیل شده از یک صفحه مقاومت که میتوان به صورت یک حلقه آویزان شده از فیلم زغال و یا هسته سیم پیچی شده به شکل مستقیم یا دایره ای شکل تشکیل شده باشد صفحه مقاومت دارای سه ترمینال برای وصل کردن به مدار می باشد کنتاکتی که به سومین ترمینال وصل می شود صفحه مقاومت را به دو قسمت تقسیم می کند مقدار مقاومت واقعی پتاسیومتر بستگی به نوع قرار گرفتن کنتاکت دارد اندازه و نوع کار در این مقاومت ها متفاوت است.
∆عیب یابی:
در صورت خرابی این سنسور به آیین در کارکرد موتور به وجود میآیند عبارتند از:
1- باعث قطع سوخت پاشی و نوسان در دوره های بالا می شود که ممکن است علت کثیفی و آب خوردگی سنسور باشد
2- درصورت سرد بودن خودرو دور موتور در حد نرمال و در موقع گرم بودن خودرو دور موتور به صورت خود به خود بالا میرود.
3- در حالت های شتاب گیری خودرو موتور دچار ریپ می گردد.
∆ روش های تست قطعه:
دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده و خودرو را روشن میکنیم وارد صفحه پارامترها می شویم و در حالت دور آرام یا بسته بودن دریچه گاز و ولتاژ خروجی آن را چک میکنیم در حالت دور درجار بسته بودن دریچه گاز مقدار ولتاژ خروجی بایستی ۰/۷ ولت باشد. با گاز دادن زاویه دریچه گاز باید تغییر کند و افزایش یابد در غیر این صورت نشان دهنده ایراد در قطع می باشد( در قسمت پارامتر ها دور آرام زاویه دریچه گاز باید صفر باشد با گاز دادن تغییر کند) سپس وارد منوی کد خطاها می شویم .اگر خطا ثبت شده لحظهای بود که از حافظهECU آن را پاک می کنیم ولی اگر خطا به صورت دائمی باشد ابتدا سوکت قطعه را چک کرده سپس کد خطا را پاک می کنیم. اگر مجدداً خطایی به صورت دائمی مشاهده شد نشان از خرابی سنسور دارد و باید تعویض شود.
∆ تست اهمی:
دستگاه مولتی متر را در حالت اندازه گیری او هم قرار داده و سپس روکیت قطعه را جدا می کنیم و دوسر پروب اهم متر را به دو پایه یک و دو وصل می کنیم.
باید مقاومت حدود ۴ کیلو را نشان بدهد سپس با اتصال یکی از پروب ها به پایه ۲ و دیگری را به پایه ۳ و با دست اهرم گاز را می چرخانیم مقاومت قطعه باید تغییر کند در غیر این صورت قطع خراب است و باید تعویض گردد.
∆ تست ولتاژی:
دستگاه مولتی متر را در حالت ولت متر(DC) قرار داده و خودرو را روشن میکنیم دو سوزن را یکی را به پایه اتصال منفی و دیگری را به پایه تغذیه۵+ولت وصل میکنیم. و به خودرو گاز می دهیم. ولتاژ باید ۵ + ولت باشد و تغییر نکند سپس سوزن و پروب متصل به پایه تغذیه ۵+ ولت را به پایه ارسال سیگنال یا ولتاژ وصل میکنیم.
ولتاژی بین ۰ تا۵+ ولت را باید نشان دهد وقتی به خودرو گاز می دهیم ولتاژ نشان داده شده باید نزدیک به۵+ ولت شود وقتی گاز نمی دهیم نزدیک به صفر شود در غیر این صورت قطع خراب است پس از عیب یابی قطعه و تمیز کردن و تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی خودرو و از سوکت سنسور تا کانکتور ایسیو باشد باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور ایسیو تا سوکت سنسور به وسیله مولتی متر در حالت بوق قرار داده و چک می نماییم و قطعی را پیدا می نماییم.
باید طبق شکل های کشیده شده مدارات یاسیم کشی از سنسور کانکتورEcu را به وسیله مولتی متر که در حالت بوق قرار داده چک شود و اگر قطعی در مدار وجود داشت باید عیبیابی نمود.
∆نکات:
این قطعه در خودرو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ قابل تنظیم است در صورتی که دریچه آن از تنظیم خارج شده باشد در قسمت پارامترهای دستگاه دیاگ زاویه دریچه گاز باید صفر باشد در غیر این صورت با استفاده از ابزار مخصوص دریچه را تنظیم کرده تا عدد بالا به دست آید.
این سنسور سرویس خاصی ندارد و در پراید دارای سه سیم است:
۱- سبز روشن و قرمز(LD/R)
2- زرد (Y)
3- زرد و یا زرد و سیاه(Y/B)
در زمان سوئیچ باز و موتور روشن فعال است تا ایسیو به طور دقیق از موقعیت دریچه آگاه شود.
جهت سفارش آنلاین ECU VALEO S2000اینجا کلیک کنید
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تعمیرات ایسیو اینجا کلیک کنید
جهت مشاوره با شماره 09188364407 (مرادی )تماس حاصل فرمایید