تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

∆ روش های تست توسط دستگاه دیاگ:

دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده و سوئیچ را باز میکنیم وارد منوی عملگرها می‌شویم روی عبارت چراغ اخطار کلیک میکنیم چراغ اخطار باید به حالت چشمک زدن باشد در غیر این صورت مدار آن قطع است. در هنگام روشن شدن چراغ اخطار در حالت روشن بودن خودرو و عیب در حافظه ایسیو میباشد. چه خطا های ثبت شده است خودرو را خاموش کرده و در حالت سوئیچ باز قرار می دهیم و سپس وارد منوی خطاها می شویم و کد خطا ها را چک میکنیم و عیب یابی کرده و خطاها را پاک می کنیم در صورت پاک شدن خطا ها چراغ عیب یاب خاموش میشود. در غیر اینصورت باید مجدداً خطاهای ثبت شده را چک کرد و از سیستم رفع عیب کرده تا چراغ اخطار عیب یاب خاموش شود.


گرمکن محفظه دریچه گاز(Heater Resistor)

این قطعه که یک مقاومت آذری و حرارتی مثبت می باشد و بلافاصله پس از باز کردن سوئیچ شروع به کار می‌کند و با گرم کردن نیز به محفظه دریچه گاز از یخ زدن آن در روزهای سرد و گرم کردن موتور پله ای در جای خود جلوگیری میکند.

∆ مقاومت وابسته به گرما نوعPTC:

این مقاومت برخلاف مقاومتNTC کار می‌کنند و دارای زیربنایی فلزی است چون بیشتر فلزات پس از گرم شدن جریان را بهتر از خود عبور میدهد.PTC این مزایا را در جهت عکس مورد استفاده قرار می دهد.PTC از مواد سرامیکی که با تیتانیوم و نمک های مختلف شده ساخته شده است و برای مدار های حرکتی گسترده مناسب نیست ولی برای مواردی که احتیاج به عکس العمل سریع باشد به کار می رود.

∆ محل قرار گیری:

محل قرارگیری گرمکن دریچه گاز روی محفظه دریچه گاز می باشد.

∆ روش های عیب یابی:

در صورت خرابی قطعه عیب هایی در خودرو به وجود می آید:

۱- در صورت خرابی این قطعه در هوای سرد بخارات روی کولر دریچه گاز یخ می زند و موجب چسبیدن آن به بدنه مغزی دریچه گاز شده خودرو گاز نمیخورد.

۲- نوک استپر موتور یخ زده استپر موتور گیر می کند و خود رو روشن نمی شود.

∆ مدار گرمکن دریچه گاز:



∆ روش تست قطعه؛

با اوهم مقاومت دو پایه را اندازه میگیریم، باید حدود ۱۰ اهم باشد.

∆ نکات:

در موقع باز کردن سوئیچ بین ۳ الی ۵ ثانیه برق این قطعه توسط رله دوبل تامین می‌شود اگر در این مدت گرمکن دریچه گاز عمل کرد و اگر نشود برق ارسالی گرمکن قطع شده است.


کوئل دوبل (Double Ignition Coil):

با حذف دلکو در سیستم های انژکتوری جدید وظیفه تقسیم برق به سر شمعها به نوعی به Ecu و خود کوئل واگزار گردیده و به همین دلیل نیز برای هر سیلندر یک کوئل و یا از کوئل دوبل در موتورهای انژکتوری جدید استفاده گردیده است این قطعه همان طور که از اسم آن پیدا است تشکیل شده از دو کوئل به هم چسبیده که هر کدام وظیفه برق رسانی به دو سیلندر را بر عهده دارند. در كوئل های دوبل زمانی که جرقه زده می شود یکی از جرقه ها در سیلندری است که در انتهای کورس تخلیه بوده و هرز میرود منفی سیم پیچهای کوئل به ترتیب توسط Ecu برقرار می گردد اما مثبت آنها جداگانه و معمولا با عبور از رله دوبل برقرار می شود. به این ترتیب Ecu نه تنها تنظیم جرقه بر حسب ترتیب احتراق را بر عهده دارد بلکه آوانس و ریتارد نمودن جرقه متناسب با دور خودرو را نیز یا دیر یا زود قطع نمودن منفی هر کدام از کوئل های دوبل انجام میدهد.

∆محل قرارگیری:

اغلب جای دلكوهای سیستم کاربراتوری است. در خودروهای پژو ۲۰۶ و زانتیا بدون وایر شمع مستقیما روی خود شمع ها قرار دارند.

∆روش های عیب یاب:

 در صورت خرابی قطعه، عیبهایی در خودرو به وجود می آید:

1- اگر کوئل بسوزد خودرو روشن نخواهد شد.

2- اگر سیم پیچ اولیه کوئل نیم سوز شود چراغ اخطار (عیب یاب خودرو روشن می شود.

∆روش های تست قطعه:

با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو وارد منوی تست عملگرها می رویم و فرمان تحریک کوئل د نظر را صادر می کنیم در صورت به گوش رسیدن صدای جرقه، اتصالات الکتریکی سالم می باشند و نباید قبل از آن آزمایش پاشش انژکتورها را انجام دهیم. زیرا این کار در تایم کارکرد خود موتور انجام نمی شود و باعث صدمه زدن به پیستون و سویاب ها می شود.
تست دیگر با وصل دستگاه دیاگ وارد منوی عملگرها می شویم. یک شمع را به سر شمع ایا۴ و یا خود بر جک کوئل های بدون وایر (مثل پژو۲۰۶) وصل می کنیم. سپس شمع را اتصال بدنه داده وارد منوی تست کوئل او ۴ میشویم. و شروع به تست کوئل میکنیم جرقه آبی رنگ و قوی بین دو الکترود سر شمع را چک می کنیم. سپس همین آزمایش را برای کوئل دوم یعنی وایر شمعهای ۲و۳ انجام می دهیم. البته از این آزمایش برای صحت و سلامت کارکرد کوئل و وایر شمع و شمع نیز می توان استفاده کرد.
تست دیگر با استفاده از دستگاه دیاگ: وارد قسمت پارامترها می شویم سپس وارد قسمت مربوط به زمان شارژ کوئل ها میشویم مدت زمان شارژ کوئل های ۱و۴ باید مساوی یا نزدیک به مدت زمان شارژ کوئل ۲و۳ باشد در غیر این صورت عیب در سیستم وجود دارد.

∆ تست اهمی کوئل های دارای وایر شمع: 

ابتدا سوکت کوئل را کشیده و دو سر پروب اهم متر را به پایه های او۳ اتصال میدهیم. مقاومت باید حدود۱۶. اهم باشد. این تست برای سیم پیچ اولیه کوئل اول بود. برای تست سیم پیچ اولیه کوئل دوم: دو سر پروب اهم متر را به پایه های ۲و۳ اتصال می دهیم. مقاومت باید حدود۱۶. اهم باشد در غیر این صورت سیم پیچ اولیه کوئل ها ایراد دارد و كوئل باید تعویض شود ! برای تست سیم پیچ ثانویه هردو كوئل بایستی حدود ۷ / ۱-۷ / ۴ کیلو اهم باشد. دو سر پروب اهم متر را بر جک های اول او۴ و سپس ۲و۳ اتصال میدهیم باید برابر باشد در غیر این صورت سیم پیچ ثانویه کوئل ها ایراد دارد و کوئل باید تعویض شود.

∆ تست کوئل های دوبل خطی بدون وایر شمع: 

با استفاده از اهم متر مقاومت سیم پیچ های اولیه پایه های ۱و۴و پایه های 2و3 اندازه گیری می کنیم مقدار مقاومت ۱و۴ باید حدود0/6 اهم باشد و ۲ و۳ هم باید 0/6 اهم باشد در غیر این صورت سیم پیچ اولیه کوئل ایراد دارد و كوئل باید تعویض گردد.
تست سیم پیچ ثانویه کوئل پروب اهم متر را به ترتیب بر جکهای خروجی کوئل رده اسپس ۲ و۳ اتصال میدهیم مقاومت هر دو کوئل یعنی اول و دوم باید حدود ۲۲ کیلو اهم باشد. در غیر این صورت سیم پیچ ثانویه کوئل باید تعویض شود. اما پس از عیب یابی این قطعه و تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی خودرو طبق شکل زیر مدار را به وسیله مولتی متر که در حالت بوق قرار داده چک می کنیم و قطعی در مدار را پیدا می کنیم.

 

وایر شمع HT Leads

 

∆ وظایف:

وظیفه آن  انتقال و هدایت ولتاژ بالای تولیدشده در کوثل، به شمع ها می باشد.

∆ محل قرار گیری:

محل قرارگیری آن بین کوئل و شمع می باشد در خودروهای پژو ۲۰۶ و زانتیا وایر شمع حذف شده است. روش های عیب یابی عیب هایی که در صورت خرابی وایر در خودرو به وجود می آید:
1- در صورت ایجاد قطعی در وایر، باعث می گردد که احتراق در سیلندر به درستی انجام نشده و موتور بد کار کند.
۲- در صورت نیم سوز شدن وایر از قدرت جرقه کاسته خواهد شد. ٣- بد روشن شدن خودرو ۴- موتور بد کار می کند و شتاب گیری خودرو ضعیف می شود.

∆روش های تست وایر شمع:

با دستگاه دیاگ طبق روش گفته شده در کوئل

∆ تست اهمی:

وایر شمع را از سر شمع و کوئل جدا کرده و به وسیله اهم متر مقاومت دو سر وایر شمع را چک می کنیم مقدار مقاومت آن را در هر متر باید حدود ۱۶ الی ۱۷ کیلواهم باشد.
در صورتی که مقدار مقاومت بیشتر بود علت یا سوختگی سیم وایر است یا اتصالات وایر ایراد دارد یا مغزی رسانای وایر سوخت است.

مثال: در یک وایر شمع به طول ۵۰cm مقاومت باید در حدود ۸تا۸ / ۵ کیلو اهم باشد.

مثال: در یک وایر شمع به طول ۳۰cm مقاومت باید در حدود ۵ / ۴ کیلو اهم باشد. برای اطمینان مدار مقاومت هر وایر شمع یک وایر شمع سالم و نو را اندازه گیری نماید و مقدار مقاومت آن را در نظر داشته باشید.

∆نکات:

  • وایرها را از تماس با قسمت های داغ و فلزی موتور دور نگه دارید.
  • وایرها را هرگز نباید تا کرد یا پیچاند زیرا باعث ایجاد قطعی در مغزی وایر خواهد شد باید وایرها را از نظر نشتی برق با برق دزدی چک کنیم.

شمعSpark

∆ وظایف:

 باعث ایجاد جرقه در داخل سیلند رها می گردد.

∆روش های عیب یابی:

عیب هایی که در صورت خرابی شمع در خودرو به وجود می آید:

١- مصرف سوخت بالا می رود به دنبال آن آلایندگی افزایش می یابد.

۲- موتور در دورهای مختلف بد کار می کند. شتاب گیری خودرو ضعیف می گردد.

٣- بد روشن شدن خودرو را در پی دارد.

۴-بالا رفتن دمای موتور و بالارفتن آمپر آب

∆ روش های تست:

با دستگاه دیاگ همانند تست کوئل و وایر شمع می باشد.

∆تست اهمی:

با استفاده از اهم متر مقاومت الکترود میانی را چک می کنیم باید حدود ۸kS2 باشد اگر مقدار مقاومت زیاد باشد شمع باید تعویض گردد.

∆عیب های ظاهر شمع:

١- اطمینان از محکم بودن سر شمع

۲- نوک الکترود میانی شمع نباید خوردگی داشته باشد.

٣- عایق چینی شمع نباید شکستگی یا ترک خوردگی داشته باشد.

۴- فیلر شمع باید اندازه واقعی استاندارد باشد.

5- دود سیاه خشک و روغن روی شمع که به علت سوخت بالا یا روغن سوزی در موتور به وجود می آید.

∆ سرویس قطعه:

برای تمیز کردن کردن و سرویس شمع ابتدا دوده و سیاهی شمع را با بنزین شسته سپس دریچه تمیز می کنیم. بهترین راه برای تست شمع پس از تمیز کردن رسوبات آن توسط تر جرقه میباشد که کیفیت جرقه را در فشاری نزدیک به فشار تراکم نشان میدهد. 

∆نکات:

  • برای انتخاب یا تعویض شمع باید با نوع خودرو انتخابی یکی باشد و نمی توان از هر نوع شمعی برای هر خودرویی استفاده کرد. 
  • اگر ماشین ایراد داشت و عیب از شمع بود با تعویض شمع، باز خودرو در دور آرام بد کار کرد شمع را دوباره باید چک کرد که شمع انتخابی درست است یا نه البته باید قسمت های دیگر انژکتوری را هم چک کرد.
  • شمع های ۲ یا ۳ یا ۴ زمانه (پلاتین) در بعضی از خودروها می توانند بهترین جرقه زنی را داشته باشند. کارکرد مفید شمع در خودروهای انژکتوری ۱۶ تا ۱۷ هزار کیلومتر می باشد.
  • هنگام بستن شمع نو باید فیلتر آن را چک کرد و مقداری روغن به رزوه شمع می زنیم، آن را با نیروی مناسب سفت می کنیم.

باتری Battery:

باتری در خودروهای انژکتوری نقش بسیار مهمی را دارد پس مناسب و آمپر مشخص برای خودرو استفاده شود.

∆تست باطری: به وسیله ولت متر

خودرو خاموش⇐مصرف کننده ها خاموش⇐12/5v

خودرو خاموش⇐مصرف کننده ها روشن⇐ زیر 11-11/5V نباید برود.

خودرو روشن⇐مصرف کننده ها خاموش⇐13/7 تا14

آفتامات یا رگلاتور:

وظیفه تنظیم حالت های مختلف در خودرو انجام می دهد. زمانی که به خودرو گاز می دهیم دور موتور بالا ⇐شارژ موتور⇐بالا⇐بلافاصله آفتامات متوجه این مورد شده و شارژر را به حالت اولیه باز می گرداند (حالت درست)

اما اگر به خودرو و گاز بدهیم و شارژ خودرو از ۱۵ / ۵ ولتاژ بالاتر برود یا این که هیچ تغییری نکند احتمالا آفتامات دینام مشکل دارد و باید تعمیر گردد.

در زمان باز بودن سوئیچ یا روشن بودن ماشین نباید سر باتری را جدا کرد زیرا باعث آسیب دیدگی به Ecu می گردد.

∆نکته:

همیشه یا هر چند وقت باید شارژ باتری را چک کرد که زیاد شارژ نشده باشد زیرا ممکن است به قسمتهای مختلف خودرو آسیب وارد کند و باعث آسیب دیدگی به Ecu و صفحه کیلومتر می شود. 


 پمپ بنزین (Fuel Pump):

 


وظیفه این پمپ تغذیه ریل سوخت می باشد تا همیشه سوخت با فشار مورد نیاز در پشت انژکتورها موجود باشد. بر روی پمپ یک شیر یک طرفه قرار گرفته که فشار باقی مانده در مدار را حفظ می کند.

 

∆محل قرارگیری:

١- خارج از باک در خط سوخت رسانی
۲- داخل باک

∆روش های عیب یابی:

در صورت خرابی پمپ بنزین عیب هایی در خودرو به وجود می آید:

۱- در صورت خرابی پمپ بنزین خودرو روشن نخواهد شد.

۲- در صورت روشن شدن خودرو در هنگام گاز دادن خودرو گاز نمی خورد.

٣- حرکت در سر بالایی و یا دور بالا خاموش شده و یا ریپ خواهد زد

۴- شتاب گیری و سرعت خودرو کاهش می یابد.

∆روش های تست پمپ بنزین:

ابتدا سوکت پمپ بنزین را جدا کرده و به وسیله ولت متر از رسیدن ولتاژ ۱۲ولت به دو سر کانکتور تغذیه پمپ اطمینان حاصل می نماییم. (سوئیچ باز باشد در غیر این صورت ابتدا فیوز پمپ بنزین را چک می کنیم سپس سوئیچ ثقلی و در نهایت رله دوبل و مدار پمپ را چک می نماییم توسط اهم متر میزان مقاومت دو سر سیم پیچ موتور پمپ را چک می نماییم مقدار مقاومت باید در حدود ۱ اهم تا۳ اهم در دمای C° 25 باشد.

∆نکات:

باک بنزین را همیشه پر نگهدارید زیرا تشکیل بخار آب و اضافه شدن آب به بنزین پس به سیستم سوخت رسانی باعث صدمات جدی خواهد شد با پر نگه داشتن باک از این ان جلوگیری خواهد شد و نیز اگر مقدار بنزین در باک کم شود به پمپ بنزین فشار می آورد و باعث سوختگی پمپ می گردد.


سوئیچ اینرسی Inertia Switch


در هنگام وقوع تصادف و ضربات شدید به بدنه خودرو این قطعه عمل نموده و تغذیه سوخت را قطع می کند تا از خطرات کار پمپ در این زمان جلوگیری نماید. که با فشردن روی آن می توانید دوباره خودرو را روشن نمایید. در بیشتر مواقع این قطعه برق رله دوبل را قطع می کند که نتیجه آن قطع شدن برق کنیستر در صورت وجود می باشد. یعنی همان خاموش شدن خودرو را حاصل می کند. این مسئله از خطرات احتمالی مانند سوختن خودرو پیشگیری می نماید.
در بعضی از خودروهای جدید از این قطعه استفاده نشده و در سیستم الکتریکی خودرو یا شبکه موجود بین Ecuها روش دیگری برای انجام وظیفه آن به کار گرفته شده است.

∆محل قرارگیری:

بر روی قسمتی از خودرو نصب شده که کمترین ارتعاشات را دارد. اغلب داخل موتور کنار بدنه گلگیر قرار دارد و دارای روکش قرمز یا مشکی است.

∆روش های عیب یاب:

در صورت خرابی قطعه مشکلاتی در خودرو به وجود می آید:

  1. در صورت عمل نمودن این کلید خودرو روشن نخواهد شد.
  2. - اگر خودرو در اثر ضربه یا تکان شدید خاموش شود و در صورت استارت زدن روشن نشود ممکن است سوئیچ ثقلی پریده باشد.

∆روش های تست قطعه:

با باز نمودن سوئیچ اگر پمپ بنزین روشن شود حتما این کلید وصل می باشد.
به وسیله دستگاه دیاگ می توان وارد منوی عملگرها شد و تست پمپ بنزین را انجام در صورت عمل کردن رله دوبل سوئیچ سالم می باشد ولی اگر عمل نکرد و صدایی به ی انرسید سوئیچ ثقلی را چک می کنیم. اگر پریده بود آن را فشار داده تا وصل شود.
پس از تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی خودرو بود طبق شکل زیر مرا را چک می کنیم البته به وسيله مولتی متر که در حالت بوق قرار داده و قطعی را پیدا می کنیم.

 

∆نکات:

در خودروهای ۲۰۶ از تیپ ۲ به بالا سوئیچ اینرسی به صورت هوشمند بوده و مسیر فوق از کنترل یونیت کمربند ایمنی گذشته، در قسمت زیر جاسیگاری نصب شده است.
زمانی که خودرو را روشن می کنیم اگر یک ضربه به بدنه سوئیچ ثقلی وارد کنیم در صورت سالم بودن آن خودرو خاموش می شود با فشردن نوک سوئیچ ثقلی جریان مجددا برقرار شد و با استارت زدن خودرو روشن می شود.


فیلتر بنزین Fuel Filter:

ذرات اضافی موجود در سوخت (در باک) را می گیرد و از این ذرات برای نفوذ به داخل انژکتورها و در رگلاتور سوخت جلوگیری می کند در واقع اولین عنصر محافظتی برای انژکتورها و رگلاتور محسوب می شود.

∆محل نصب:

محل قرار گیری  بعد از پمپ بنزین و قبل از ریل سوخت بر سر راه شلنگ خروجی سوخت قرار دارد. در خودرو 206  زیر اتاق در قسمت سرنشین عقب، سمت شاگرد نصب شده است. در خودرو پراید داخل موتور سمت راننده زیر بوستر ترمز و مخزن کنیسر نصب شده است.
در پیکان  SL96 جای بوستر ترمز قدیم و زیر جعبه فیوز قرار دارد.

در خودروهای پژو۴۰۵ سمند پژو پارس- پیکان S2000 و پژو RD زیر اتاق خودرو نزدیک به باک قرار دارد.

∆روش های عیب یابی:

در صورت خرابی قطعه عیبهایی در عملکرد خودرو به وجود می آید:
۱- در صورت کثیف شدن صافی از شتاب و قدرت و سرعت خودرو کاسته می شود و دچار وقفه یا مکث می گردد.
۲- در سر بالایی ها در دورهای زیاد ریپ میزند.

3- اگر فیلتر یا صافی کاملا گرفته یا کثیف شده باشد امکان دارد که خودرو روشن نشود.

∆نکات:

این قطعه را با توجه به آلودگی سوخت و حجم فیلتر باید هر ۱۶۰۰۰km تعویض گردد. البته در شهر به علت ترافیک و در حال کار کردن خودرو باید هر ۲۰۰۰km تعویض گردد.
در هنگام جازدن و جهت صحیح نصب آن از محکم بودن کانکتورها و بست شلنگها مطمئن شوید. پس از جازدن صافی بنزین برای اطمینان از این که بنزین هیچ نشتی ندارد سوئیچ را باز کنید صافی بنزین قابل شستشو یا تعمیر نمی باشد.

∆ریل سوخت Fuel Rail:

ریل سوخت در سوخت رسانی انژکتور از اصلی ترین اجزای مسیر به حساب می آید. سوخت انژکتورها از این قطعه عبور نموده و تأمین می شود ریل سوخت در انتهای شلنگ سوخت ارسالی از پمپ سوخت و دقیقا در پشت انژکتورها قرار گرفته است. انژکتورها از یک سوخت و از سمت دیگر با سر سیلندر ارتباط دارند در غیر این صورت مجبور بودی انژکتور یک شلنگ جداگانه از پمپ سوخت ایجاد کنیم. در بسیاری از موارد در انتهای ریا و ( تنظیم کننده فشار) سوخت قرار گرفته تا فشار پشت انژکتورها را در دورهای متفاوت به مختلف کار موتور در محدوده مناسب نگاه دارد. البته در سیستم های سوخت رسانی جدی قراردادن رگلاتور در ابتدای مسیر سوخت رسانی و بعد از پمپ سوخت فشار را در بخش بیشت مسیر کنترل نموده و عمر بعضی از قطعات را افزایش داده اند.

∆محل نصب

محل قرار گیری ریل سوخت در مرکز روبروی قسمت قوسی شکل مانیفولد ورودی هوا و در نزدیکی سر سیلندر واقع است. ریل سوخت با کمک پیچی بر روی مانیفولد هوای ورودی نصب شده است.

∆نکات:

این مسیر و قطعات آن را باید دائما از نظر سلامت و نداشتن نشتی چک کرد.

همیشه باید از سلامت و محکمی بست ها و کانکتورها مطمئن شویم.

در انواع پلاستیکی، هنگام انجام تعمیرات بر روی موتور، باید توجه لازم را مبذول داشت تا در اثر برخورد آچار و غیره ریل ترک نخورد.

 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group