تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

سنسور ضربه(knock sensor):

این سنسور اطلاعات حاصل از لرزش موتور را به Ecuارسال می کند به این ترتیب که با ولتاژ ۵ ولت قضیه شده و از نوع پیزو الکتریکی می باشد. در هنگام فروش موتور یک پیک ولتاژ خارج از سیگنال های پریودیک ارسالی را به ای سی یو می فرستد و به این ترتیب اخطار یک انفجار یا ضربه موتور اعلام می نماید کار سنسور ضربه کاملاً کیفی می باشد و در صورتیکه ایسیو گزارش کوبش( احتراق انفجار گونه) را از داخل موتور و از طریق این سنسور دریافت کند با ریتارد نمودن جرقه و غلیظ کردن سوخت از تکرار آن و صدمه دیدن اجزای موتور جلوگیری میکند به طور کلی سیو از اطلاعات این سنسور برای تنظیم صحیح آوانس جرقه و جلوگیری از ایجاد پدیده کوبش در سیلندر استفاده می نماید.


∆ ساختار داخلی:

محصولات ایران خودرو از یک سنسور استفاده می شود سنسور ضربه ما بین سیلندرهای ۲ و ۳ می باشد.(محل شماره 1) اگر دو سنسور ضربه وجود داشته باشد یکی بین سیلندر های ۱و۲ دیگری بین سیلندرهای ۳ و ۴ نصب می شود. (محل شماره۲)

این سنسور ساخته شده از یک پیزو الکتریک که داخل دوقاب مرتعش و چدنی قرار دارد.


۱- ماده لرزه ای(قاب مرتعش)

۲- بدنه( قاب مرتعش)

۳- ماده سرامیکی (سرامیک پیزوالکتریک)

۴- اتصال دهنده ها (رابطه الکتریکی )

۵- محل اتصال الکتریکی

∆عیب ها:

شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی سنسور در موتور ایجاد می گردد.

  1. در صورت خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان دهد
  2. باعث افزایش جزئی مصرف سوخت میشود.
  3. چراغ عیب یاب روشن خواهد شد.


∆ روش های تست سنسور:

با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو:سوئیچ را باز می‌کنیم و وارد منوی دیدن کد خطا می شویم اگر خطا به صورت لحظه‌ای بود خطا را از حافظه ایسیو پاک میکنیم ولی اگر خطا به صورت دائمی بود ابتدا سوکت قطعه را از نظر تمیز بودن بررسی می‌کنیم و دوباره وارد منوی خطاها می شود و خطا ها را پاک میکنیم و اگر خطا دوباره ثبت شد قطعه خراب است و باید آن را تعویض کنیم. پس از عیب یابی سنسور و تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیستم خودرو از سوکت سنسور تا کانکتور ایسیو باشد باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور ایسیو تا سوکت سنسور به وسیله مولتی متر در حالت بوق قرار داده و چک میکنیم و قطعی در مدار را پیدا نموده و عیب یابی می نماییم.


مدار یا سیم کشی سنسور تا کانکتور ایسیو را به وسیله مولتی متر که در حالت بوت قرار داده مانند قطعات قبل عمل می کنیم اگر قطعی در مدار بود آنرا چک میکنیم و عیب یا قطعی را برطرف می‌کنیم.

∆ نکات:

در اثر شل بودن پیچ سنسور چراغ اخطار عیب یاب سیستم روشن می ماند. گشتاور سفت کردن پیچ این سنسور با ترکمتر ۲/۲ کیلو گرم متر می باشد.

سنسور دمای آب موتور(water Temperature Sensor)

این سنسور در تماس مستقیم مایع خنک کاری موتور بوده و معمولاً در نزدیکی خروجی مایع از موتور به سمت رادیاتور قرار میگیرد در داخل این سنسور نیز یک مقاومتNTC قرار گرفته که با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد و ولتاژ متفاوتی با ولتاژ دریافتی اولیه به ایسیو ارسال میکند رابطه بین ولتاژ و درجه حرارت در حافظه ایسیو و در جدولی نگهداری می شود این جدول به ازاء هر مقدار ولتاژ درجه حرارت متناسبی را مطابق با آن تعیین می‌نماید تا ایسیو با توجه به اطلاعات دریافتی موارد زیر را انجام دهد:

  1. سوخت مورد نیاز لحظه استارت و ساسات موتور را فراهم می کند
  2. دور آرام موتور را تنظیم میکند
  3. با بالا رفتن دمای موتور دور آرام را کاهش می دهد تا به حد نرمال برسد
  4. گزارش دمای موتور به نشان دهنده های پشت آمپر
  5. در بعضی از مدلها کنترل فنی سیستم خنک کننده موتور را فعال میکند
  6. سوخت مورد نیاز را هنگام استارت زدن تنظیم میکند
  7. ایجاد حالت ساسات
  8. کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای موتور

∆ محل قرارگیری سنسور:

محل قرارگیری این سنسور در بیشتر خودروها روی محفظه ترموستات می باشد.

∆ روش های عیب یابی:

در صورت خرابی سنسور هایی در خودرو به وجود می آید عبارتند از:

  1. اگر این سنسور خراب باشد و اشتباهاً دمای زیاد را به ای سی یو ارسال کند خودرو در هوای سرد روشن نمی شود.
  2. اگر خرابی این سنسور به طور قطعی در مدار مقاومت زیاد باشد این حالت را به عنوان دمای کم موتور قلمداد می نماید موتور روشن میشود ولی در دور آرام بد کار میکند در نتیجه مصرف سوخت بالا می رود با بالا رفتن مصرف سوخت به معنی پاشش زیاد سوخت است و خودرو در انتها حالت اساسات قرار دارد و این امر باعث جمع شدن دود سیاه خشک روی شمع شده در نتیجه بد کار کردن خودرو در دور آرام را به دنبال دارد.

∆ روش های تست سنسور:

دستگاه عیب یاب دیاگ را به خودرو وصل کرده و خودرو را روشن میکنیم. وارد منوی پا رامترها می‌شویم.دستگاه دمای آب را نشان می‌دهد این دما را با دمای آمپر آب مقایسه می‌کنیم با تخمین دمای آب موتور می توان از صحت و سلامت سنسورمطلع شد.

مثال:

خودرو در حالت گرم است و دمای آن حدود۶۰+الی۷۰+ درجه سانتیگراد است ولی دستگاه دیاگ دمای آب را۴۰- درجه نشان می دهد برای اطمینان بیشتر وارد منوی کد خطا می شویم و متوجه می شویم که در حافظه ایسیو خطایی برای سنسور دمای آب ثبت شده است یا نه اگر خطا ثبت شده بود ابتدا از سلامت سوکت و تمیز و محکم بودن آن اطمینان حاصل میکنیم بعد از این کار کد خطا را پاک می کنیم و خودرو خاموش و سوئیچ باز خود را روشن کرده و مجددا کد خطا را بازبینی می کنیم.

اگر کد خطا به صورت دائمی نمایش داده شد و دستگاه دیاگ دمای آب را به طور حقیقی نشان نداد. سنسور خراب است و باید تعویض شود با اندازه گیری مقاومت دو سر سنسور با توجه به دمای مایع خنک کننده ،مقدار مقاومتی بایستی مطابق جدول روبرو باشد.

توسط دستگاه عیب یاب یا اهم متر مقدار مقاومت را به صورت پیوسته تا زمانی که موتور گرم شود. کنترل می نماییم. با گرم شدن مایع خنک کننده موتور، میزان مقاومت بایستی کاهش یابد.




پس از عیب یابی سنسور و تست‌های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی خودرو از سوکت سنسور یا کانکتور ایسیو باشد باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور ایسیو تا سوکت سنسور به وسیله مولتی متر که در حالت بوق قرار داده و چک میکنیم و قطعی در مدار را پیدا می کنیم.


سنسور دمای آب

نکات:

در خودروهای کاربراتوری به آن فشنگی می گویند و در واقع یک ترموسوئیچ است فقط عمل قطع و وصل کردن را انجام می دهد. اما در سیستم های انژکتوری سنسور است و دور فن را تنظیم می کند در خودروهای پژو ۴۰۵ سمند و پژو پارس از سه عدد سنسور به رنگ‌های زیر مشاهده می شود.

سوکت آبی: اطلاعات را به پشت آمپر ارسال میکند.

سوکت سبز: اطلاعات را به ECU می‌کند.

سوکت قهوه ای: اطلاعات را به کنترل یونیت فن خنک کننده ارسال می کند.

دمای آب موتور در حالت دور آرام در خودروهای دارای فن در حیطه دمای کارکرد فشنگی فن قرار دارد. در خودروهایی مثل پژو وسط من زمانی که درجه حرارت به بالا ۱۱۰ درجه سانتی گراد در صد چراغ هشدار stop در پشت آمپر روشن می شود و نشان دهنده ی بالاتر بودن دما از حد مجاز است. اگر خودرو در هوای سرد روشن نشد و سنسور آب سالم بود ترجیحاً به سراغ کارکرده استپر موتور می رویم.

در خودرو و پیکان و پژو RD سنسور به رنگ آبی یا سبز است و پایه ۱ و ۲ به ای سی یو اطلاع رسانی می کند و پایه سه دما را به پشت آمپر ارسال میکند.

سنسور اکسیژن(oxygen Sensor):

این سنسور اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را سنجیده آن را تبدیل به ولتاژ می‌کند و به ایسیو طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور مخلوط سوخت و هوا را تنظیم می کند پس وظیفه این سنسور یکی محاسبه نسبت مخلوط سوخت هوا است و دیگری تعدیل غنی بودن مخلوط سوخت و هوا می باشد این سنسور که در سیستم ها دو عدد از آن به کار رفته نسبت به اکسیژن موجود در دود حساس است عکس العمل این سنسور در مقابل اکسیژن تولید ولتاژ مستقیمی است که بین۰/۱تا۰/۹ ورد می باشد این سنسور به Ecuاین مکان را می دهد تا با اطلاعات دریافتی از خروجی خودرو به تنظیم دقیق تر مقدار هوا سوخت و آوانس جرقه موتور بپردازد.

جهت سفارش آنلاین ECU VALEO S2000اینجا کلیک کنید 


جهت ثبت نام در دوره آموزشی تعمیرات ایسیو  اینجا کلیک کنید 


جهت مشاوره با شماره 09188364407 (مرادی )تماس حاصل فرمایید 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group