تلفن پشتیبانی و مشاوره آنلاین :‌ 09188364407

فهرست
سبد خرید
جمع کل:  
0 تومان

1- روش تست سنسور دور موتور به وسیله اهم متر:

 ابتدا سوکت قهوه ای رنگ سنسور را از دسته سیم اصلی جدا میکنیم و یک سرپروب اهم متر را به پایه یک و سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور را اتصال می دهیم مقدار مقاومت دو سر سیم پیچ سنسور باید مقاومتی را در حدود زیر را نشان بدهد در غیره این صورت سنسور خراب می باشد و باید تعویض گردد.

 پژو پارس- سمند- پیکان: ۳۰۰اهم الی ۴۰۰اهم

پراید: ۳۰۰اهم الی ۴۲۰ اهم

پژو ۲۰۶: ۳۰۰ اهم الی ۴۸۰اهم

 

2- روش تست سنسور دور موتور (ولتاژی AC):

ابتدا سوکت سنسور را از دسته سیم اصلی جدا میکنیم و ولت متر را در حالتAC قرار می دهیم .و یک سر پروب ولت متر را به پایه یک سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم سپس به خود رو استارت میزنیم و در حین استارت زدن ولتاژ خروجی را چک میکنیم. ولت متر باید ولتاژی در حدود ولتاژ های زیر را به ما نشان دهد که در غیر این صورت سنسور خراب می باشد و باید تعویض گردد.

 

 پژو ۲۰۶ -------بالای 5 ولت

 کلیه خودروهای ایران خودرو : بالای ۱۲ ولت

 کلیه خودروهای سایپا : بین دو و نیم تا پنج ولت

 

∆ توجه:

 سنسور دور موتور را از جای خود باز کرده و اگر روغن  گریس و براده آهن آب شده بود آن را تمیز می کنیم پس از عیب یابی قطعات و تمیز کردن و تستهای ولتاژی و اهم متری اگر قطعی در مدار سنسور یا سیم کشی خودرو از سنسور تاEcu  باشد باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور ECU تا سوکت قهوه ای رنگ سنسور چک کرد و قطعی را پیدا کرد. 

 

 طبق شکل بالا به وسیله مولتی متر که در حالت بوق قرار داده و یک سر پروب را به پایه یک سوکت قهوه ای رنگ سنسور دور موتور( البته سوکت را از سنسور جدا کرده سپس تست کنید) و سرپروب دیگر را بهm2B1 وصل میکنیم باید مولتی متر بوق بزند( راه بدهد )که مشخص شود مدار از سوکت سنسور تا کانکتور خاکستری رنگ وصل می باشد سپس از پایه2 سوکت قهوه رنگ سنسور تا  کا نکتور خاکستری رنگECU را هم تست می کنیم مولتی متر باید بوق بزند که مشخص شود در مدارک قطعی وجود ندارد و وصل می باشد در غیر این صورت باید قطعی را از سوکت سنسور تا کانکتور Ecuچک کرد و قطعی را پیدا کرد.

∆ نکاتی در مورد سنسور دور موتور:

 به علت استفاده از آهنربا در این سنسور آلودگی هایی نظیر براده آهن گریس و روغن بر روی کار کرده آن اثرات نامطلوبی دارد به همین خاطر می‌تواند عیب هایی در کار کرده موتور ایجاد کند. این سنسور منبع تغذیه نداشته و خود تولید ولتاژ می‌کند و به ایسیو ارسال می نماید. فاصله سنسور دور موتور از دنده های فلایویل یا محل نصب خود را نباید تغییر بدهید.

همانطور که از روش کار این قطعه مشخص می شود در صورت خرابی کامل این سنسور خودرو روشن نخواهد شد اما در صورت جلو افتادن لحظهCutoff در موتور باید قطع را نیز بازدید نمود. قطع کردن موقت سوخت  خودرو توسطEcu برای جلوگیری از بالا رفتن دور موتور در موارد خطرناک احتمال یا تاق زدن موتور افزایش می‌یابد را CUTOFF می نامند.

این دوره موتور خطرناک برای خودروهای مختلف متفاوت و معمولاً از ۵۵۰۰ دور بر دقیقه به بالا می باشد ECU این عمل را با توجه به اطلاعات سنسور دور موتور انجام می‌دهد بنابراین خرابی این سنسور می‌تواند باعث چنین اختلالی در کار موتور گردد. در سیستم انژکتوری بعضی از سنسورها سنسور کمکی دارند که در صورت خراب شدن یک سنسور ایسیو اطلاعات لازم را از آثار دیگر کسب می نماید مانند سنسور دمای هوای ورودی برای دمای مایع خنک کننده موتور ولی سنسور دور موتور سنسور کمکی ندارد .

وقتی دو دندانی خالی فلایویل جلوی سنسور می‌رسد ایجاد تغییر شار مغناطیسی می کند و همزمان پیستون یک و چهار به نقطه‌ای  مرگ بالا (T.D.C)میرسند. در این حالت پیستون یک در حالت انفجار و پیستون ۴ در حالت ابتدای زمان مکش قرار دارد.

∆ یکی از سریعترین روشهای عیب یابی این سنسور:

 اگر خودرو روشن  نشد برای آزمایش اینکه بدانید این سنسور کار می کند یا نه  سوئیچ را باز کرده و به صدای کار کردن پمپ بنزین گوش می کنیم صدای پمپ بنزین ۳ تا ۵ ثانیه به گوش می‌رسد و بعد قطع می‌شود و بعد استارت میزنیم اگر در حین استارت زدن صدای کارکرد  پمپ به گوش نرسید نشانه خرابی این سنسور دارد در صورتی که گوش دادن به صدای پمپ مشکل باشد می‌توان با وصل کردن شمع به سر یکی از وایرها و مشاهده جرقه زنی آن در حین استارت زدن موتور موضوع را کنترل نمود اگر در حین استارت زدن جرقه در شمع دیده شود حتماً سنسور سالم می باشد. 

جهت سفارش آنلاین ECU VALEO S2000اینجا کلیک کنید 


جهت ثبت نام در دوره آموزشی تعمیرات ایسیو  اینجا کلیک کنید 


جهت مشاوره با شماره 09188364407 (مرادی )تماس حاصل فرمایید 

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Template Design:Dima Group