∆ تست ولتاژی:
سوکت آن را جدا کرده خودرو را روشن میکنیم دوسرپروب ولت متر را به پایه یک و دو سوکت دسته سیم اتصال میدهیم. ولتاژ باید۱۲+ ولت باشد اگر نبود باید مسیر برق را تا رله دوبل چککنیم.
∆تست دنده کیلومتر گیربکس:
سنسور سرعت را از جای خود باز کرده زیر چرخ محرک خودرو جک میزنیم خودرو در دنده گذاشته و گاز میدهیم تا پینیون دنده کیلومتر به گردش درآید اگر حرکت کرد و در صفحه کیلومتر عقربه کیلومتر حرکت کرد که درست است در غیر این صورت ایراد را در دنده کیلومتر گیربکس جستجو می کنیم .با این کار می تواند به وسیله دستگاه دیاگ که به خودرو وصل باشد و خود رو را در دنده قرار داده و گاز میدهیم تا پینیون دنده کیلومتر به گردش درآید اگر دردیاگ مشخص شد که کیلومتر کار میکند پس عیبت از صفحه کیلومتر یا از مدارEcu تا صفحه کیلومتر می باشد.
پس از عیب یابی سنسور و تست های انجام شده اگر قطعی در مدار یا سیم کشی خودرو از سوکت سنسور تا کانکتور ایسیو باشد باید طبق شکل زیر مدار را از کانکتور ایسیو و رله دوبل را تا سوکت سنسور به وسیله مولتی متر در حالت بوق قرار داده و چک می نماییم و قطعی در مدار را پیدا می کنیم.
∆ نکات:
- تغذیه این سنسور۱۲ ولت بوده و از ر له دوبل یا مستقیماً از سوئیچ تامین میشود.
- در بعضی از مدلها مثل پیکان ،از سوراخ کنار سنسور آب وارد قطعه شده و باعث خرابی آن می شود.
- لذا سوراخ کنار سنسور را با چسب آب بندی یا درپوش مناسب آب بندی نمود.
- همچنین باید این قطعه را از نظر آغشته نبودن به روغن بازرسی کردند.
- در زمانی که دور موتور یا کیلومتر درست کار نمی کنند ویک مرتبه بالا و پایین می روند و یا حرکتی ندارند باید شارژ باتری تست شود که میزان شارژ چقدر می باشد اگر شارژ باتری بالای حد مجاز باشد دینام مشکل دارد این امر موجب میشود که خطاهای زیادی در ایسیو ثبت شود و عقربه دور موتور و کیلومتر شمار درست کار نکنند و زمانی که خطا ها را از حافظه ایسیو پاک میکنیم دوباره خطا ها پاک شده ثبت می گردد و باید دینام را تعمیر نمود تا مشکل رفع شود.
رله دوبل(Double Relay):
رله ها کلید هایی هستند که به طور الکتریکی فعال می شوند به جای فشار دادن یا عوض کردن وضعیت ،یک جریان یا سیگنال کلید را به کار میاندازد. این جریان که توسط یک کلید وصل میشود یک میدان مغناطیسی ایجاد و کنتاکت مغناطیسی را وصل یا قطع می نماید. به عبارت دیگر از یک جریان کوچک برای کنترل یک جریان خیلی بزرگتر استفاده می گردد این مسئله باعث افزایش عمر کلیدها و آزادی در طراحی آنها می گردد رله دوبل در سیستم های سوخت رسانی انژکتوری نیز برای کنترل برق مصرفی عملگرهای سیستم سوخت رسانی و جرقه توسط ایسیو مورد استفاده قرار گرفته است یعنی وظیفه برق رسانی و قطعات مهم سیستم انژکتوری را تأمین میکند.
در سه حالت سوئیچ بسته- سوئیچ باز -خودرو روشن -برق قطعات زیر را تأمین میکند.
۱-ای سی یو
۲-پمپ بنزین
۳- انژکتورها
۴- کوئل دوبل
۵- سنسور سرعت
۶- شیر برقی کنسیتر
۷- المنت گرم کننده اکسیژن سنسور
۸- گرمکن دریچه گاز
اگر این قطعه خراب شود برق کل سیستم قطع میشود.
∆محل قرار گیری:
در انواع خودرو جای آن متفاوت است
پیکان و پژوRD: داخل باک ایسیو کنار ایسیو
پژو و سمند: زیر سینی جلو
پژو ۲۰۶ تیپ ۱:زیر ایسیو
پرایدS2000: کنار باطری چسبیده به گلگیر
∆ روش های عیب یابی
در صورت خرابی قطعه،عیب هایی در خودرو به وجود می آید:
در صورت از کار افتاده این قطعه علت قطع شدن تغذیه قسمت های مختلف موتور روشن نخواهد شد.
∆ روش های تست رله دوبل:
۱- دستگاه دیاگ را به خود رو وصل میکنیم و سوئیچ را باز میکنیم وارد منوی عملگرها شده تست پمپ بنزین را انجام میدهیم پلاتین رله باید صدا کند در غیر این صورت باید از رسیدن برق به رله دوبل اطمینان حاصل کنیم
۲- تست ولتاژی: سوکت رله را از رله جدا کرده و پرو به مشکی و ولت متر را به سر باطری منفی می زنیم و پروب قرمز ولتمتر را به ترتیب پایه های ۲ و ۸ و ۱۱ و ۱۵ اتصال می دهیم.
فیوز ها و اتصالات را بازرسی می کنیم اگر برق تا پایه های مذکور وجود داشت نشان دهنده آن است که برق تارله به درستی می رسد و باید رله از لحاظ سلامت بررسی شود.
۳-تست اسمی: دو سر او همت را به پایه های ۷ و ۱۲ بعد به پایه های ۳ و ۱۰ وصل میکنیم باید اهم متر مقادیر ثابتی را نشان دهد در غیر این صورت رله خراب است.
∆ نکات:
هر گاه برق خودرو به طور کلی قطع شد ابتدا ولتاژ باطری بعد جعبه فیوز ها و در نهایت رله دوبل را چک می کنیم. سوکت رله را باید از نظر سولفاته نبودن چک کرد و آن را از تماس با آب دور نگه داشت هرگاه رله قدرت رله دوبل از کار افتاد روش امدادی این است که یک برق۱۲+ ولت از باطری به سوکت اضطراری کوئل اتصال بدهیم تا برق پمپ بنزین انژکتورها و کوئل تامین شود.
لامپ هشدار دهنده عیب سیستم انژکتور(چراغ اخطار)Mil lamp:
در صورت بروز عیب و اشکال در سیستم انژکتوری توسط واحد ایسیو روشن شده و راننده را از وجود عیب در سیستم آگاه می کند.
∆ محل قرار گیری:
درباره خودرو ها روی پنل چراغ به رنگ زرد وجود دارد در حالت نرمال هنگام استارت زدن خودرو چراغ عیب یا به مدت چند ثانیه روشن شده و دوباره خاموش میشود موارد و دلایل روشن شدن چراغ عیب:
۱- در صورت خرابی سنسور اکسیژن
۲- در صورت خرابی سنسور ضربه( در برخی از خودروها)
۳- در صورت خرابی کوئل ها
۴- در صورت خرابی انژکتور ها
۵- در صورت خرابی شیر برقی کینستر
۶- در صورت خرابی ایسیو
۷- و عیب هایی که در حافظه ایسیو ثبت شود و باعث روشن شدن چراغ عیب یاب می گردد و با دستگاه دیاگ باید چک شود و عیب را برطرف کرد تا چراغ چک یا عیب یابی خاموش شود
جهت سفارش آنلاین ECU VALEO S2000اینجا کلیک کنید
جهت ثبت نام در دوره آموزشی تعمیرات ایسیو اینجا کلیک کنید
جهت مشاوره با شماره 09188364407 (مرادی )تماس حاصل فرمایید